جنگل زیبای ابر بسطام، شاهرود
موضوع : ایران‌شناسی | سمنان

جنگل زیبای ابر بسطام، شاهرود

جنگل ابر بسطام یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که در استان سمنان و در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود واقع شده است. این جنگل در منطقه البرز شرقی و در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار دارد و قسمت‌های زیادی از آن مرز استان سمنان و گلستان را پوشش می‌دهد.

جنگل ابر به دلیل وجود اقیانوسی از ابر که در زمان‌های مختلف سال، آن را در بر می‌گیرد، شهرت زیادی پیدا کرده است. این پدیده شگفت‌انگیز به دلیل اختلاف ارتفاع بین دو منطقه پرفشار روستای ابر و جبهه کم فشار دشت گرگان ایجاد می‌شود. در نتیجه، ابرها از دشت گرگان به سمت روستای ابر کشیده شده و در بالای جنگل متراکم می‌شوند.

پوشش گیاهی جنگل ابر بسیار متنوع است و شامل درختان سوزنی برگ و پهن برگ، درختچه‌ها، گیاهان دارویی و مرتعی می‌شود. برخی از گونه‌های گیاهی این جنگل عبارتند از بلوط، ممرز، افرا، شیردار، توسکا، آزاد، داغداغان، نارون، گیلاس وحشی، نمدار، بارانک و سرخدار.

جنگل ابر همچنین از گونه‌های جانوری متنوعی برخوردار است. در این جنگل حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و مار و پرندگانی چون کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول زندگی می‌کنند.

برای رسیدن به جنگل ابر می‌توان از طریق شاهرود به روستای ابر رفت و از آنجا به سمت جنگل حرکت کرد. مسیر دسترسی به جنگل از روستای ابر حدود ۱۲ کیلومتر است.

جنگل ابر در تمام فصول سال زیباست، اما بهترین زمان برای بازدید از آن، فصل بهار و تابستان است که آب و هوای معتدل‌تری دارد. در فصل پاییز و زمستان، احتمال بارش برف و باران در جنگل ابر وجود دارد.

اگر قصد بازدید از جنگل ابر را دارید، حتماً وسایل و تجهیزات مناسب پیاده‌روی را همراه داشته باشید. همچنین، به یاد داشته باشید که از آتش‌بازی و روشن کردن آتش در جنگل خودداری کنید.

نظر شما