بهار در اُشتران‌کوه، لرستان
موضوع : ایران‌شناسی | لرستان

بهار در اُشتران‌کوه، لرستان

📸مهدی نور

اشتران‌کوه، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود.

اشتران‌کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌است. این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است.

دامنه‌های اشتران‌کوه از دیرباز محل استقرار برخی طوایف لر بوده‌است. مراتع دامنه‌های اشتران‌کوه مورد استفاده عشایر این ناحیه است و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. اشتران‌کوه پذیرای کوهنوردان و گردشگران و زمین‌شناسانی از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور بوده که برای تفریح و ورزش و پژوهش علمی مراجعه نموده‌اند.

قله‌های مهم اشتران‌کوه عبارتند از:

سن‌بران (۴۱۵۰ متر)
کوله‌لایو (۴۰۸۰ متر)
گل‌گل (۴۰۷۰ متر)
چال‌میشان (۴۰۵۰ متر)
گل‌گهر (۴۰۳۰ متر)
فیالسون (۳۹۵۰ متر)
میرزایی (۳۸۷۰ متر)
سوزنی‌مهرجمال (۳۸۵۰ متر)
پیاره‌دره‌تخت (۳۸۴۶ متر)
پیاره‌کمندان (۳۸۰۰ متر)
ازنادر (۳۷۸۰ متر)
کوله‌جنو (۳۶۵۰ متر)

اشتران‌کوه دارای پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است. از جمله درختان و گیاهان این منطقه می‌توان به درختان بلوط، راش، زالزالک، گلابی وحشی، گون، شیرین بیان، ریواس، و غیره اشاره کرد. از جمله جانوران این منطقه نیز می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی، سنجاب درختی، کبک، شاهین، و غیره اشاره کرد.

اشتران‌کوه یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان لرستان است و هر ساله گردشگران زیادی از این منطقه دیدن می‌کنند.

نظر شما