با سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI آشنا شوید
موضوع : تکنولوژی | هوش مصنوعی

با سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI آشنا شوید

سام آلتمن در صحنه استارت آپ در سیلیکون ولی به خوبی شناخته شده است و آخرین محصول شرکت او، ChatGPT، بحث صنعت هوش مصنوعی است. 

  • سام آلتمن مدیرعامل OpenAI است، شرکت پرهیاهوی هوش مصنوعی که او با ایلان ماسک تأسیس کرد.


قبل از آن، او در سیلیکون ولی به عنوان رئیس شتاب دهنده استارتاپ Y-Combinator شناخته شده بود.

سم آلتمن، 37 ساله، در سنت لوئیس، میسوری بزرگ شد. او در 8 سالگی یاد گرفت که چگونه یک کامپیوتر مکینتاش را برنامه نویسی کند.

 

او به نیویورکر گفت که داشتن مک به او در رابطه جنسی کمک کرده است.

 

او در مدرسه جان باروز، مدرسه ای خصوصی و غیر فرقه ای در سنت لوئیس تحصیل کرد.

 


آلتمن پس از اینکه یک گروه مسیحی جلسه ای را در مدرسه او که در مورد مسائل جنسی بود تحریم کردند، به عنوان همجنسگرا در مقابل کل جامعه ظاهر شد.


مادلین گری، مشاور کالج او، به نیویورکر گفت: «کاری که سام انجام داد، مدرسه را تغییر داد . "به نظر می رسید کسی جعبه بزرگی پر از انواع بچه ها را باز کرده و آنها را به دنیا راه داده است."

آلتمن به مدت دو سال در دانشگاه استنفورد در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد تا اینکه او و دو نفر از همکلاسی هایش تحصیل را رها کردند و به طور تمام وقت در برنامه تلفن همراه خود، Loopt، که موقعیت مکانی کاربر را با دوستانشان به اشتراک می گذاشت، کار کنند.

 


Loopt بخشی از اولین گروه هشت شرکتی در استارتاپ شتاب دهنده Y Combinator بود. هر استارت آپ به ازای هر بنیانگذار 6000 دلار دریافت کرد و Loopt در همان دسته Reddit بود.


لوپت در نهایت به ارزش 175 میلیون دلاری رسید، اما علاقه کافی را به خود جلب نکرد، بنابراین بنیانگذاران آن را به قیمت 43 میلیون دلار در سال 2012 فروختند.

 


قیمت فروش 43 میلیون دلاری نزدیک به مقداری بود که از سرمایه گذاران به دست آورده بود. این شرکت توسط Green Dot ، یک شرکت بانکی معروف به کارت های پیش پرداخت خریداری شد.

بعد از Loopt، آلتمن یک صندوق سرمایه گذاری به نام Hydrazine Capital تأسیس کرد و 21 میلیون دلار جمع آوری کرد. این شامل بخش بزرگی از 5 میلیون دلاری بود که او از لوپت گرفت و سرمایه‌گذاری از کارآفرین میلیاردر و سرمایه‌دار خطرپذیر پیتر تیل.


آلتمن در 31 سالگی توسط پل گراهام، که Y Combinator را در سال 2005 تأسیس کرد، به عنوان جانشین او به عنوان رئیس جمهور در سال 2014 انتخاب شد.


آلتمن در حالی که رئیس YC بود، در پاییز 2014 یک مجموعه سخنرانی در استنفورد به نام "چگونه یک استارت آپ راه اندازی کنیم" تدریس کرد.


در سال 2015، آلتمن در فهرست 30 زیر 30 سال فوربس برای سرمایه گذاری خطرپذیر در سن 29 سالگی قرار گرفت.


پس از اینکه رئیس YC شد، می‌خواست استارت‌آپ‌های علمی و مهندسی بیشتری را وارد هر دسته کند، و یک استارت‌آپ شکافت و همجوشی را برای YC انتخاب کرد زیرا می‌خواست یک شرکت انرژی هسته‌ای برای خودش راه‌اندازی کند. او پول خود را در هر دو شرکت سرمایه گذاری کرد و در هیئت مدیره آنها خدمت کرد.


آلتمن یک بار به دو بنیانگذار YC گفت که ماشین های مسابقه ای را دوست دارد و پنج ماشین دارد، از جمله دو مک لارن و یک تسلا قدیمی. او همچنین گفت که دوست دارد هواپیما کرایه کند و با آنها در سراسر کالیفرنیا پرواز کند.


آلتمن به بنیانگذاران استارت آپ Shypmate گفت که "من برای بقا آماده می شوم" و در مورد "ویروس مصنوعی کشنده"، حمله هوش مصنوعی به انسان یا جنگ هسته ای هشدار داد.


مادر آلتمن یک متخصص پوست است و به نیویورکر گفت: "سام خیلی چیزها را در داخل خود نگه می دارد. او زنگ می زند و می گوید که سردرد دارد - و آن را در گوگل جستجو می کند، بنابراین مقداری سایبری در آنجا وجود دارد. من هم باید به او اطمینان دهم که مننژیت یا لنفوم ندارد، این فقط استرس است."


آلتمن یک برادر به نام جک دارد که او همچنین یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Lattice است که یک پلتفرم مدیریت کارمندان است. آلتمن ها همراه با برادرشان مکس، در سال 2020 صندوقی به نام آپولو راه اندازی کردند که بر تامین مالی شرکت های "مهتابی" متمرکز است.


شرکت‌های «مون شات» استارت‌آپ‌هایی هستند که از نظر مالی پرخطر هستند، اما به طور بالقوه می‌توانند با یک پیشرفت موفقیت‌آمیز به نتیجه برسند.


در سال 2015، آلتمن به همراه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس در آن زمان، OpenAI را تأسیس کرد. هدف آنها برای این شرکت غیرانتفاعی هوش مصنوعی این بود که مطمئن شوند هوش مصنوعی انسان ها را از بین نمی برد.


"ما بحث کردیم که بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم آینده خوب است چیست؟" ایلان ماسک در سال 2015 به نیویورک تایمز گفت: «ما می‌توانیم در حاشیه بنشینیم یا می‌توانیم نظارت نظارتی را تشویق کنیم، یا می‌توانیم با ساختار مناسب با افرادی که عمیقاً به توسعه هوش مصنوعی به روشی ایمن و مفید برای آن اهمیت می‌دهند، مشارکت کنیم. بشریت."

برخی از برجسته‌ترین نام‌های سیلیکون ولی به همراه آلتمن و ماسک، از جمله رید هافمن، موسس لینکدین و پیتر تیل، یک میلیارد دلار به OpenAI تعهد کردند.


پس از انتخابات سال 2016، آلتمن که در توییتی اعلام کرد که به دونالد ترامپ رای منفی داده است، گفت که تصمیم گرفته با 100 حامی ترامپ در سراسر ایالات متحده صحبت کند تا بفهمد آنها چه کاری در مورد رئیس جمهور انجام می دهند و چه چیزی را دوست ندارند. او همچنین می خواست بداند "چه چیزی آنها را متقاعد می کند که در آینده به او رای ندهند."

آلتمن در مارس 2019 از ریاست YC کنار رفت تا بر OpenAI تمرکز کند.



در یک رویداد StrictlyVC در سال 2019، از آلتمن پرسیده شد که OpenAI چگونه برای کسب سود برنامه ریزی کرده است و او گفت: "پاسخ صادقانه این است که ما هیچ ایده ای نداریم."


آلتمن گفت که OpenAI «هرگز درآمدی کسب نکرده است» و «هیچ برنامه‌ای برای کسب درآمد ندارد». 

او در آن زمان گفت: «ما نمی‌دانیم چگونه ممکن است روزی درآمد کسب کنیم.

WSJ گزارش داد که آلتمن به سیاتل پرواز کرد تا با ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت ملاقات کند، جایی که او مدل های هوش مصنوعی OpenAI را برای او به نمایش گذاشت. پس از آن، OpenAI یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از مایکروسافت در سال 2019 دریافت کرد.


افراد داخلی فعلی و سابق در OpenAI به فورچون گفتند که بعد از اینکه آلتمن به عنوان مدیرعامل شرکت کرد و پس از سرمایه‌گذاری مایکروسافت، شرکت تمرکز بیشتری روی توسعه پردازش زبان طبیعی داشت.


در زمان تصدی آلتمن به عنوان مدیرعامل، OpenAI ابزارهای مولد هوش مصنوعی از جمله DALL-E و ChatGPT را برای عموم منتشر کرده است.


در این ماه، مایکروسافت مجدداً اعلام کرد که در حال انجام یک سرمایه‌گذاری «چند میلیارد دلاری» در OpenAI است. اگرچه جزئیات این سرمایه گذاری به اشتراک گذاشته نشد، اعتقاد بر این است که سرمایه گذاری مایکروسافت 10 میلیارد دلار است.




 

نظر شما