کیخسرو خروش
موضوع : دانشنامه | خ

کیخسرو خروش


زندگی نامه
اردیبهشت سال 1320 متولدشد و در خانواده‌ای که اهل ادب بودند، بزرگ‌شد. پس از گذراندن مقاطع راهنمایی و دبیرستان در سال 1341 رتبه اول کنکور را به‌‌دست‌آورد و به دانشکده‌هنرهای‌زیبای دانشگاه تهران رفت. در دانشکده‌هنر هم‌دوره عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو بود. نهایتاً در سال 1345 توانست باز هم با رتبه اول، دانشگاه را به‌پایان برساند.

کیخسرو خروش نزد استاد میرخانی آموزش خوشنویسی ‌دید و در نهایت به عنوان اولین دارنده مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان ایران شناخته‌شد. در سال 1354 مدرک استادی خود را گرفت و در سال 1358 موفق شد مدرک استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران را دریافت‌کند.

استاد خروش از بزرگترین استادان خط نستعلیق معاصر است و آثار خوشنویسی‌اش زیبایی یگانه‌ای دارد.

او تاکنون بیش از ۳۵ جلد از آثار ارزشمند ادبی، هنری و عرفانی ایرانی مثل دیوان حافظ، فرمان علی‌بن‌ابی‌طالب به مالک‌اشتر، وصیت‌نامه امام‌خمینی، خسرو و شیرین نظامی، چهارمقاله نظامی عروضی و مثنوی پیر و جوان و … را کتابت کرده‌است.

کیخسرو خروش علاوه بر خوشنویسی، در هنر نقاشی نیز دستی‌برآتش دارد و نقاشی را نزد استاد علی‌محمد حیدریان یادگرفته‌‌است. شناخت، مهارت و قدرت اجرِایی در چهره‌سازی و ترکیب‌بندی او از رنگ در طبیعت‌سازی ایرانی، باعث‌شده تا کیخسرو خروش را مهم‌ترین نقاش واقع‌گرای ایرانی عصر حاضر بدانند. مهارت ویژه او در تصویرگری چهره، منحصربه‌فرد است.

استاد خروش در سال 1384 به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد. او مدرک درجه‌یک‌هنری دارد و از ابتدای فعالیت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، به عضویت آن درآمده‌است.


منبع: سایت موسسه هنرمندان پیشکسوت

 

نظر شما