موضوع : دانشنامه | ش

فریدون شهبازیان



زندگی نامه
در سال 1321 در خیابان فخر رازی، محله دانشگاه تهران متولد شد. از هشت سالگی و با ساز ویولن نزد عطاالله خرم و خادم میثاق یادگیری موسیقی را آغازکرد و در ۱۸ سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری درآمد.

فریدون شهبازیان در سال ۱۳۴۶رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد. او در دوره مدیریت هوشنگ ابتهاج (سایه) در موسیقی رادیو، در زمره ارکان اصلی به حساب می‌آمد و به رغم سن کم به دلیل خلاقیت و توانایی بالا توانست خود را به عنوان آهنگ‌سازی خوش‌قریحه تثبیت کند. برخی از کارهای او با صدای شجریان و نادر گلچین درهمان سال‌ها انتشار عمومی پیداکرد.

در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی با احمد شاملو و شجریان آلبومی مشترک کارکرد و علاوه بر آن آهنگ‌سازی آلبوم «کاشفان فروتن شوکران» با صدای شاملو را هم انجام‌داد که این کار در سال‌های بعد از درگذشت شاملو به انتشار «کاشفان فروتن شوکران ۲» با آهنگ‌سازی شهبازیان و صدای شاملو انجامید. برخی از کارهای شهبازیان در زمره پرشنونده‌ترین آثار موسیقی بعد از انقلاب به شمار می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به آهنگ‌سازی موسیقی «بوی گل (شبانگاهان)» با صدای سیدعبدالحسین مختاباد، تنظیم و آهنگ‌سازی آلبومی مشترک با عباس خوشدل و علیرضا افتخاری اشاره‌کرد.

تجربه او در موسیقی رادیو در سال‌های قبل از انقلاب و در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد، او را در جایگاهی نشاند تا بتواند جریانی مؤثر را در موسیقی پاپ بعد از انقلاب کلید بزند؛‌ به همین دلیل است که بسیاری او را پدر موسیقی پاپ پس از انقلاب نام نهاده‌اند. او معرف برخی از خوانندگان پاپ از جمله محمد اصفهانی به جامعه موسیقی بود.

از دیگر کارهای شهبازیان ساخت موسیقی فیلم است که برای او جوایز بسیاری به ارمغان آورد. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به موسیقی سریال «باغ گیلاس»، فیلم «اخراجی‌ها» و سریال «معصومیت از دست رفته» اشاره‌کرد.

فریدون شهبازیان در دهه ۶۰ آهنگ‌سازی برای فیلم را نیز آغاز کرد؛ او کار حرفه‌ای خود در سینما را از سال 1359 در 38 سالگی آغازکرد و آهنگ فیلم «آقای هیروگلیف» به کارگردانی غلامعلی عرفان را ساخت.

با اینکه فریدون شهبازیان را بیشتر به عنوان آهنگ‌ساز می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده و به‌عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون فعالیت داشته‌است؛ مهم‌ترین آثاری که فریدون شهبازیان در آن‌ها بازی کرده، فیلم «بن‌بست» و فیلم «زندگی» است.

او تاکنون موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها کسب کرده و بارها در جشنواره موسیقی فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده‌است.

از آثار سینمایی که شهبازیان آهنگ‌سازی آن‌ها را به عهده داشته است می‌توان به فیلم‌های «وقتی برگشتم…»، «فرزند چهارم»، «گل‌چهره»، «سرزمین گمشده»، «سفر به سرزمین دور»، «اخراجی‌ها»، «گوشواره»، «تنهایی باد»، «محفل ایکس»، «آرزوهای زمین»، «خاموشی دریا»، «شام آخر»، «عروس رومشکان»، «آقای رئیس جمهور»، «تنها با زمین»، «هیوا»، «زندگی»، «کمکم کن»، «چرخ»، «صدای باد»، «دشت ارغوانی»، «سه مرد عامی»، «کودکانی از آب و گل»، «یک مرد، یک خرس»، «در مسیر تندباد»، «سال‌های خاکستری»، «پائیزان»، «وکیل اوّل» و «آقای هیروگلیف» اشاره کرد. همچنین موسیقی سریال‌های «معصومیت از دست رفته»، «بازگشت به خانه»، «باغ گیلاس»، «بخش چهار جراحی»، «پاییزان» و… را ساخته است.

فریدون شهبازیان مدرک درجه یک هنری دارد و از ابتدای تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، به عضویت آن درآمده‌است.


منبع: سایت موسسه هنرمندان پیشکسوت

 

نظر شما