موضوع : دانشنامه | ع

اکبر عالمی


زندگی نامه
تیرماه 1324 در اهواز به دنیاآمد. پدرش احمد عالمی که فردی تحصیل‌کرده و دامپزشک بود، با توجه به شغلش در آن سال‌ها مجبور بود به شهرهای مختلف مهاجرت کند و پیش از تولد فرزندش اکبر از دامغان به اهواز مهاجرت کرده‌بود. اکبر کمتر از دو سال داشت که خانواده‌اش به شهر آبا و اجدادی خود یعنی دامغان بازگشتند. او دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در همان شهر گذراند تا اینکه برای ادامه تحصیلات و دنبال کردن علاقه‌اش، یعنی علوم سینمایی، به تهران آمد. اکبر عالمی در رشته رادیو و تلویزیون از دانشکده هنرهای‌دراماتیک فارغ‌التحصیل شد و مدرک کارشناسی‌‌ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت و سپس راهی کشور انگلستان شد و تا مدرک دکترا تحصیل‌کرد. پس از آن به ایران بازگشت.

با ورود به ایران، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را از سرگرفت و در دانشگاه به تدریس علوم مختلف سینمایی مشغول‌شد و بیشتر در زمینه تخصصی‌اش یعنی حوزه انیمیشن فعالیت‌داشت. مردم چهره دکتر عالمی را در برنامه‌ای با عنوان «آن روی سکه» مشاهده‌کردند؛ برنامه‌ای که درباره جلوه‌های ویژه بود. ولی اکبر عالمی با برنامه «هنر هفتم» به عنوان یک قطب علمی سینمایی به ایرانیان معرفی‌شد.

عالمی بعدها در برنامه‌های بسیاری کارشناس، مجری، منتقد و …  بود که یکی از آخرین این برنامه‌ها «سینما ماوراء» بود  که از شبکه چهار سیما پخش می شد..

او تجربه بازیگری را نیز با فیلم «بابا نان داد» (سال ۱۳۵۱) در کارنامه دارد. وی همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را بر عهده‌داشته و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینما نیز بوده‌است. از دیگر کارهای ماندگارش می‌توان به گویندگی مجموعهٔ پنج قسمتی «جهان، آفریدهٔ هنر» دربارهٔ تاریخ هنر و مستند، «چرا زیبایی مهم است؟» دربارهٔ فلسفهٔ زیبایی در و مجموعهٔ پنج قسمتی «نوابغ عکاسی» دربارهٔ تاریخ عکاسی اشاره‌کرد.

اکبر عالمی ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه او و سه همکار دیگرش به کرونا مبتلا شدند. ایشان بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشت.

استاد اکبر عالمی مدرک درجه یک هنری داشت و و از ابتدای فعالیت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، به عضویت آن درآمده‌بود.

 

منبع: سایت موسسه هنرمندان پیشکسوت

 

نظر شما