عنایت بخشی
موضوع : دانشنامه | ب

عنایت بخشی

زندگی‌نامه
استاد عنایت بخشی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سال 1324 در طالقان متولد شد.

او بازیگری را از سنین نوجوانی زیر نظر حمید سمندریان فراگرفت و در سال 1338 کار بازیگری را به شکل حرفه‌ای در گروه هنرملی به سرپرستی عباس جوانمرد شروع‌کرد و پس از دو سال فعالیت در آن گروه به نیروی هوائی پیوست. پس از گذراندن دوره‌های مختلف الکترونیک و زبان انگلیسی، به تدریس آن‌ها پرداخت و همزمان فعالیت هنری خود را ادامه‌داد. پس از ده سال خدمت در نیروی هوائی به استخدام اداره تئاتر درآمد و فعالیت هنری خود را از سرگرفت.

استاد بخشی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته‌است. ایشان کار سینما را با بازی در فیلم «آقای هالو» (۱۳۴۹) به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی ایفای نقش‌کرد.

از جمله آثار سینمایی او می توان به: ستارخان (۱۳۵۱)، تنگنا (۱۳۵۲)، تنگسیر (۱۳۵۲)، مسلخ (۱۳۵۲)، گوزن‌ها (۱۳۵۳)، سناتور (۱۳۶۳)، شکار (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۷۰)، روز واقعه (۱۳۷۳)، مسافر ری (۱۳۷۹)، سگ‌کشی (۱۳۷۹) اشاره‌کرد.

در کارنامه هنری او بازی در مجموعه‌های تلویزیونی همچون: مرد اول (۱۳۵۵)، سربداران (۱۳۶۲)، سایه همسایه (۱۳۶۵)، امام علی (۱۳۷۵)، پهلوانان نمی‌میرند (۱۳۷۶)، ولایت عشق (۱۳۷۹)، و ریحانه (۱۳۸۴) به چشم می خورد.

استاد عنایت‌الله بخشی مدرک درجه‌یک‌هنری دارد و از ابتدای فعالیت موسسه هنرمندان پیشکسوت به عضویت آن درآمده‌است.

منبع: سایت موسسه هنرمندان پیشکسوت

 

نظر شما