خشونت فزاینده  علیه زنان در اروپا
موضوع : پژوهش | مقاله

خشونت فزاینده علیه زنان در اروپا

محمود فاضلی، روزنامه شرق: پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | 16 March 2023


یکی از بحران‌های کنونی جوامع بشری، گسترش انکارناپذیر خشونت علیه زنان است. بدرفتاری با زنان، در همه کشورهای جهان مسئله‌ای کاملا عمومی و دارای نتایج بسیار منفی است. این پدیده به حدی رشد یافته که این نقض آشکار حقوق انسانی در سراسر جهان مشاهده می‌شود. مسئله مهم در‌این‌میان، رشد فزاینده خشونت و جرائم جنسی علیه زنان در کشورهای پیشرفته غربی است. خشونت خانگی، تجاوز به‌عنف، خشونت جنسی، خشونت جسمی، خشونت در محل کار، بردگی جنسی و ارعاب از انواع مصادیق خشونت علیه زنان به‌ شمار می‌آید. زنان اروپایی همچنان مورد خشونت قرار گرفته و آمارها بیانگر وضعیت نگران‌کننده در کشورهای اروپایی از‌جمله آلمان، فرانسه و اتریش است.

زن‌کشی در آلمان

در هر سه روز یک زن در کشور آلمان قربانی خشونت‌های زناشویی می‌شود. در برلین از هر چهار زن یک نفر تجربه خشونت را به شکل‌های مختلف تجربه کرده است. براساس یک نظرسنجی که از سوی وزارت امور خانواده در آلمان انجام شده، تقریبا 40 درصد از زنان آلمانی، سوءاستفاده فیزیکی را تجربه کرده‌اند. لیزا پاوس، وزیر خانواده آلمان، معتقد است: «کنوانسیون مبارزه با خشونت علیه زنان (موسوم به کنوانسیون استانبول)، مانند یک سپر محافظ برای زنان و کودکان است. این‌گونه نمی‌شود که در آلمان، تقریبا در هر سه روز، یک زن به‌ دست شریک فعلی یا سابق زندگی‌اش کشته شود. من آگاهانه از مقوله «زن‌کشی» در آلمان سخن به میان می‌آورم. متأسفانه خشونت جنسی علیه زنان به بخشی از موارد روزمره آلمان تبدیل شده است».

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان‌ نیز معتقد است: «باید به لحاظ ساختاری از زنان، در برابر خشونت‌های خانگی، بهتر محافظت کنیم. این محافظت، شامل حق محافظت در برابر خشونت، تأمین مالی قابل اعتماد برای پناهگاه‌های زنان و ثبت بهتر جنایات نفرت‌انگیز زن‌ستیزانه است. متأسفانه، خشونت علیه زنان، به یک جنایت روزمره گسترده تبدیل شده است؛ تا جایی که خطرناک‌ترین مکان برای زنان، همان خانه خودشان شده است. آنچه مهم است، این است که‌ خشونت خانگی‌ یک مسئله خصوصی نیست‌ بلکه یک موضوع اجتماعی است که به همه ما مربوط می‌شود». زنان آلمانی به نحو فزاینده‌ای در معرض خشونت نزدیکان خود هستند. این خشونت‌ها که ذیل عنوان کلی خشونت خانگی دسته‌بندی می‌شود، در قالب حمله جنسی، تعقیب و اذیت، محدود‌کردن آزادی و قتل بروز می‌کند. هم مردان و هم زنان ممکن است در معرض خشونت باشند، با این حال از هر پنج قربانی خشونت در آلمان، چهار نفر زن هستند. بسیاری معتقدند یکی از دلایل این خشونت‌ها ناشی از نقایص موجود در قوانین آلمان و نیز اکراه پلیس از شدت عمل کافی در برخورد با شکایات زنان این کشور است. تقریبا نمی‌توان به‌درستی محاسبه کرد که چه تعداد از موارد خشونت علیه زنان گزارش می‌شود و چه تعداد موضوع را پنهان می‌کنند. گفته می‌شود بیش از ۹۰ درصد خشونت‌ها اصلا گزارش نمی‌شود. ۲۲ درصد از زنان آلمانی دست‌کم یک بار در زندگی هدف خشونت شرکای خویش قرار گرفته‌اند که اندکی از متوسط موجود در کشور‌های اروپایی بیشتر است.

خشونت‌های جنسی علیه زنان در فرانسه

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۰۹ زن در فرانسه قربانی خشونت خانگی شده‌اند. در ماه ژانویه سال جدید دست‌کم ۹ زن قربانی خشونت شوهر یا نامزدهای خود شدند. چهار نفر از این افراد با سلاح گرم به قتل رسیده‌اند و پنج نفر از آنها نیز بین ۱۸ تا ۲۲ سال داشتند. دو نفر از این افرادی که کشته شده‌اند، پیش از قتل به پلیس اطلاع داده بودند که تحت خشونت همسرشان قرار دارند‌ اما پلیس به شکایت آنها رسیدگی نکرده بود. وزارت کشور فرانسه چندی پیش اعلام کرده بود پرونده شکایت‌های مرتبط با خشونت‌های جنسی علیه زنان در سال 2021 در فرانسه 24 درصد افزایش داشته است. در این سال 71‌هزار‌و 835 مورد پرونده از این نوع ثبت شده‌اند. این پرونده‌ها شامل جرائم یا تخلفات جنسی در قالب خانواده می‌شده که از طرف نیروهای انتظامی ‌کشور ثبت رسمی‌ شده‌اند. اداره آمار وزارت کشور فرانسه آمارهایی درباره خشونت‌ها منتشر کرده. در‌حالی‌که سال‌های 2019 و 2020 این آمار ثابت بوده  ولی در‌مجموع از سال 2017 این روند افزایشی بوده است. 73 درصد موارد اظهار‌شده به‌صورت خشونت جنسی (تجاوز، نیت تجاوز، ضرب‌و‌شتم یا تعرض جنسی) بوده‌اند. 86 درصد موارد اعلام‌شده از سوی زنان و 55 درصد آنها از سوی افراد صغیر بوده است. سهم شهر پاریس در این نوع خشونت‌ها در سال 2021 میلادی 40.7 درصد (در درون خانواده) این رقم در سال 2017 برابر با 31.8 درصد بوده است. شهرهای بزرگ در فرانسه، بیشترین قربانیان زن این نوع آزارها را دارد و پاریس دارای وضعیت ویژه‌ای است. شهر پاریس در قربانیان رده سنی 15 تا 64 سال، رقمی‌ برابر با 1.8 برای هر هزار نفر را ثبت کرده است. در سال 2021 و در ارتباط با خشونت‌های جنسی 48‌هزار‌و 294 نفر به دادگاه معرفی شده‌اند که از این رقم 96 درصد مردان بوده‌اند و 73 درصد آنها، افراد بالغ (بالای 18 سال) بوده‌اند.

خانه امن برای زنان در اتریش

در اتریش به‌تازگی پنجمین محل موسوم به «خانه زنان» در وین افتتاح شده است. این مرکز گنجایش اسکان 53 زن و کودک قربانی خشونت را دارد. در وین شبکه متراکمی از اماکن و نیز اقدامات برای محافظت از زنان قربانی خشونت وجود دارد. یکی از اقداماتی که در مراکز خانه زنان انجام می‌شود، علاوه بر اسکان، آموزش و آماده‌سازی زنان برای کسب درآمد است تا از این طریق به استقلال مالی اقتصادی برای زندگی برسند. هم‌اکنون در پنج مرکز زنان وین گنجایش 228 زن و کودک وجود دارد. علاوه‌بر‌این 54 آپارتمان برای اسکان موقت ایشان برای بعد از خروج آنها از مراکز خانه زنان وجود دارد. اگر زنان همچنان به در معرض خشونت بوده و نیاز به محافظت داشته باشند، می‌توانند در آن آپارتمان‌ها اسکان یابند. این زنان در سراسر دوره از خدمات حقوقی رایگان بهره‌مند می‌شوند. در سال 2021 در مجموع 649 زن و 640 کودک همراه آنها در این مراکز اسکان داشته‌اند که این افراد در مجموع 64هزارو 973 روز در این مراکز اقامت داشتند.


 

نظر شما