آلفرد شوتز
موضوع : دانشنامه | ش

آلفرد شوتز

آلفرد شوتز در دوران زندگی خود زیاد شناخته نشده بود، و تنها در سالهای اخیر است که آثار او توجهات را به خود معطوف داشته است. اگر چه این گمنامی بخاطر منشاء فکری او بوده است (یعنی توجه به پدیدار شناسی) دلیل مهم تر این است که به عنوان یک جامعه شناس حرفه غیر معمولی داشته است.
او در سال 1899 در وین پایتخت اطریش به دنیا امد، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه وین ادامه داد. بعد از تکمیل امتحان حقوق در بانک مشغول به کار شد. هر چند که از لحاظ اقتصادی وضع خوبی داشت ولی از آن راضی نبود و معنای عمیق تر خود را در جامعه شناسی پدیداری یافت. هنوز وارد دنیای آکادمیک نشده ولی سخنرانی هایی را به طور غیر رسمی داشت. او متوجه نظریه وبر خصوصاً کنش و نمونه ایده آل شد. سعی نمود که نقاط ضعف کار وبر را بپوشاند و نظریه او را با هوسرل و برگسون ادغام نماید. بر اساس کریستوفر پرندر گانست (1986) شوتز سعی داشت مکتب اقتصادی اطریش را با نظریه ذهنی کنش ادغام کند. بلاخره چاپ کتاب او تحت عنوان پدیدار شناسی دنیای اجتماعی در سال 1932 تأثیر مهمی در جامعه شناسی گذاشت البته تا سال 1967 به انگلیسی ترجمه نشده بود، لذا توجه به آن در امریکا حدود 35 سال به تأخیر افتاد.
وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد، شوتز به آمریکا مهاجرت کرد، او در آنجا هم به عنوان بانک دار و هم به عنوان مدرس جامعه شناسی پدیداری مشغول به کار شد. هم زمان کار در امور بانکی، تدریس خود را در 1933 در مدرسه جدید تحقیقات نیویورک شروع کرد. همانطور که ریچارد گراتف اشاره کرده، نتیجه این بود که ، "تفکر علمی و زندگی روزمره او که دو حوزه جداگانه را تشکیل می داد موجب تقسیم توجه او شده است." تا 1956 او از این دوگانگی رهائی نیافته و بالاخره در این سال فقط بر روی جامعه شناسی پدیداری متمرکز شد. علی رغم علاقه به پدیدار شناسی و تدریس همچنان یک چهره حاشیه ای در دانشگاه بود. به هر حال آثار شوتز موجب شد که بر دانشجویانی مانند پیتر برگر، توماس لاگمن ها، هارولد گارفینگل تأثیر گذارد و بالاخره وارد حوزه نظریه جامعه شناسی به طور کامل شود.
یکی از دلایل حاشیه ای بودن او در نظریه جامعه شناسی این بود که نظریه او به نظر بسیار انتزاعی و غیر مربوط به دنیای اجتماعی مادی بود. هر چند شوتز نظریه را از واقعیت جدا می سازد ولی این اعتقاد را نداشت که کارش به دنیای اجتماعی ربطی ندارد. به عبارت پدیدار شناسانه وی میان زندگی روزمره و دنیای فرهنگی ارتباط وجود دارد.
ادموند هوسرل درباره شوتز می گوید: «روزها بانکدار و شب ها، جامعه شناس». در واقع شوتز یک مشاور اقتصادی بود که یک نظریه اجتماعی جهان را ملهم از پدیدار شناسی تبیین کرد.
آلفرد شوتز در سال 1959 درگذشت.

منابع:
1. http://www.social-works.persianblog.ir

نظر شما