فریتهوف شووآن
موضوع : دانشنامه | ش

فریتهوف شووآن

فریثهوف شووآن+فریثیوف شووآن


فریتهوف شووآن(Frithjof Schuon ) در هشتم ژوئن سال ۱۹۰۷ متولد شد، پدرش یک آلمانی‌الاصل بود، در حالی که مادرش از خانواده‌ای آلزاسی بود.
پدرش ویولون‌نواز کنسرت بود و در خانه آن‌ها نه تنها موسیقی، بلکه ادبیات و معنویت نیز وجود داشت. شووآن تا زمان مرگ نابهنگام پدرش، در شهر باسل به مدرسه رفت. بعد از مرگ پدر، مادر به همراه دو پسر نوجوانش، نزد خانواده‌اش در Mulhause فرانسه بازگشت و به این ترتیب شووآن مجبور شد تابعیت فرانسوی داشته باشد.
تحصیل او در دو کشور آلمان و فرانسه سبب شد بر این دو زبان تسلط پیدا کند و از دوره جوانی که در جست‌وجوی حقیقت متافیزیکی بود، به خواندن upanishad و Bhagarad گرایش پیدا کرد. در مدت زمانی که درMulhause زندگی می‌کرد، با آثار فیلسوف و شرق‌شناس فرانسوی، رنه گنون، آشنا شد و این آشنایی، کشف و شهودهای عقلی وی را قوت بخشید و پشتوانه‌ای برای اصول متافیزیکی‌ای که در جست‌وجوی‌شان بود، فراهم آورد.
شووآن پس از یک سال و نیم خدمت در ارتش فرانسه به پاریس عزیمت کرد و در آنجا به عنوان طراح پارچه مشغول به کار شد و همزمان با آن به یادگیری عربی پرداخت.
زندگی در پاریس این فرصت را نیز برایش فراهم کرد که خیلی بیشتر از گذشته، با جلوه‌های گوناگون هنر سنتی روبه‌رو شود، بویژه جلوه‌های هنری مشرق‌زمین که از دوران جوانی علاقه شدیدی به‌ آن‌ها داشت. این دوره آشنایی با دنیاهای سنتی با نخستین دیدار وی از الجزایر در سال ۱۹۳۲ کامل‌تر شد. پس از این سفر بود که با شیخ احمد العلوی معروف ملاقات کرد. در دومین سفر وی به شمال افریقا در سال ۱۹۳۵، به الجزایر و مغرب رفت و در فاصله سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ به مصر سفر کرد و در آنجا با رنه‌ گنون ملاقات کرد. وی با گنون، ۲۰ سال مکاتبه داشت. پس از خدمت در ارتش فرانسه و رهایی از اسارت آلمانی‌ها، با کسب ملیت سوئیسی، چهل سال در آن کشور زیست.
شووآن را بنا بر آثارش، پیشرو جنبش سنت‌گرایی می‌دانند. در طول سال‌های اقامت وی در سوئیس، پیوسته از جانب دین‌پژوهان معروف و اندیشمندان شرق و غرب درخواست‌های ملاقات دریافت می‌کرد.
در سال ۱۹۴۹ ازدواج کرد. همسر وی یک سوئیسی ـ آلمانی بود که در فرانسه تحصیل کرده بود و علاوه بر علاقه‌مندی به دین و متافیزیک، نقاش خوش‌ذوقی هم بود. وی به همراه همسرش به بسیاری جاها سفر کرد.
در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳، به دعوت دوستان خود در میان سرخ‌پوستان Crow , sioux به غرب امریکا سفر کرد. این سفرها فرصت مشاهده نزدیک آیین‌های سنتی سرخ‌پوستان را برایش فراهم می‌کرد. در یکی از این مسافرت‌ها، به همراه همسرش، با تشریفات کامل به خانواده James Eed cloud از قبیلهٔ sioux پیوستند. نوشته‌های شووآن در بارهٔ آیین‌های مذهبی سرخ‌پوستان و نقاشی‌های زیبای به یاد ماندنی او از شیوه زندگی آن‌ها، گواه علاقه خاص وی به دنیای معنوی سرخ‌پوستان plains است. در دیگر سفرهای خود به اندلس و مغرب رفت و در سال ۱۹۶۸ از خانه مریم مقدس در افسوس دیدار کرد. وی در سال ۱۹۸۰ به اتفاق همسرش به ایالات متحده مهاجرت کردند و تا سال ۱۹۹۸، زمان فوتش، به نوشتن ادامه داد.
فریتهوف شووآن یکی از سرشناس‌ترین نمایندگان مکتب «جاودانگی دین» می باشد و فیلسوفی است که در گرایش متافیزیکی شانکارا و افلاطون شهرت دارد. وی بیش از ۲۰ کتاب با موضوعات متافیزیک، معنویت و نژادی نوشته است. علاوه بر این، به طور منظم برای مجلات دین‌شناسی تطبیقی در اروپا و امریکا مقالاتی ‌نگاشته است. آثار شووآن در نوشته‌های پژوهشی و فلسفی بسیاری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و تحسین دانشمندان و صاحب‌نظران این حوزه را برانگیخته است.
تی. اس. الیوت در باره اولین کتاب وی، Transcendent Vnity of Religions چنین نوشت: در زمینه مطالعه تطبیقی دنیای شرقی و غربی، کار تحسین‌بر‌انگیزی است. رنه گنون، فیلسوف فرانسوی، و آناندا کوماراسوآمی، شرق‌شناس و استاد دانشگاه هاروارد، دیدگاه سنت‌باوری یا جاودان‌گرایی را در آغاز قرن بیستم مطرح کردند که اساس این دیدگاه برگرفته از تعالیم Sanatana Dharma از پیروان حکمت هندوست. این نظریه را آکهارت و افلاتون در دنیای مسیحی مدون کردند که در اسلام نیز به شکل تصوف یافت می‌شود. هر دینی (مذهبی)، گذشته از معنای ظاهری آن، جنبه‌ای باطنی نیز دارد که امری ضروری، بنیادین و فراگیر است. چنین دیدگاهی، یکی از مشخصه‌های آثار شووآن است که علاوه بر آیین‌های مذهبی، دیدگاه‌های جذابی درباره تاریخ، علم و هنر ارائه می‌کند. نخستین رویارویی وی با یک مُرابط (marabout) که همراه با چند روستایی سنگالی، برای توضیح در باره فرهنگ‌شان به سوئیس آمده بودند، الهام‌بخش اصلی نوشته‌های وی‌ بود. وقتی با وی گفت‌وگو می‌کرد، آن پیر، روی زمین دایره‌ای کشید و گفت: خدا در مرکز قرار دارد و همه راه‌ها به او منتهی می‌شوند.

آثار شوان‌
- (فرادیدهای‌ معنوی‌ و واقعیتهای‌ انسان‌) Spiritual Perspectives and Human Facts
- (عالمان‌ مابعدالطبیعه‌ و هنرمندان‌) Metaphysician and Artist
- (وحدت‌ متعالی‌ ادیان‌) The Trandcendent Unitiy of Religions
- (دگرسانی‌ انسان‌) The Transfiguration of Man Esoterism as Principle and as way
- (عرفان‌: حکمت‌ الوهی‌) Gnosis: Divine Wisdom
- (نوری‌ برجهانهای‌ قدیم‌) Light on the Ancient Worlds
- (به‌ دنبال‌ آیین‌ بودا) The Feathered Sun Plains Indians in Art and philosophy In the Track of Buddhism
- (منطق‌ و تعالی‌) Logic and Transcendence
- (فهم‌ اسلام‌) Understanding Islam
- (چشم‌ دل‌) The Eye of the lteart
- (دین‌ دل‌) Religion of the Heart
- (کاستها و نژادها) Casts and Races
- (مقامات‌ حکمت‌) Stations of wisdom
- (زبان‌ نفس‌ کلّی‌) Language of the Self
- (ایماژهای‌ روح‌) Images de L'esprit
- (ابعاد اسلام‌) Dimensions of Islam
- (اسلام‌ و حکمت‌ خالده‌) Islam and the Perennial Philosophy
- (گوهر و صدف‌ عرفان‌ اسلامی‌) Sufism, Vei and Quintessence
- (از خدا تا انسان‌) From the Divine to the Human
- (در باب‌ طرق‌ قدیم‌) Regarsd sur Les Modes Anciens
- (صدف‌ و گوهرادیان‌) Forme et Substance Dans les Religons
- (مسیحت‌ / اسلام‌ - جستارهایی‌ درباب‌ وحدت‌گرایی‌ باطنی‌) Christianity / Islam- Essays on Esoteric Ecumenism
- (در تعقیب‌ دین‌ خالده‌) On the Traces of Perennial Religion
- (رویکردهایی‌ به‌ پدیده‌ی‌ دینی‌) Approches du Phإnomene religieux
- (در مواجهه‌ با امر مطلق‌) In the Face of the Absolute
- (تیغ‌ عرفان‌: مابعدالطبیعه‌،کیهان‌شناسی‌، سنّت‌، نماد) The Sword of Gnosis: Metaphysics, Cosmology, Tradition, Symbolism
- (ارزیابی‌ مابعدالطبیعه‌) Survey of Meitaphysics
- (بازی‌ نقابها) The Play of Masks

منایع:
- http://fa.wikipedia.org

نظر شما