موضوع : دانشنامه | ش

موریتس شلیک

 


موریتس شلیک (به آلمانی:Moritz Schlick)) ۱۸۸۲-۱۹۳۶)؛ فیلسوف علم و رهبر حلقه وین، پایه گذار پوزیتیویسم منطقی.

زندگی
در ۱۴ آوریل ۱۸۸۲ در برلین به دنیا آمد. او تحت نظر ماکس پلانک در دانشگاه برللین به تحصیل فیزیک پرداخت. شلیک دوست نزدیک اینشتین بود و با هم مکاتبات بسیاری درباره تفسیر فلسفی نظریه نسبیت داشتند. این دوستی چنان بود که اینشتین، قبل از آن که شلیک به وین برود، او را در کسب کرسی استادی در دانشگاه کیل (keil) یاری رساند. شلیک در سال ۱۹۲۲ به وین رفت و به جای ماخ عهده دار درس علوم استقرایی شد.
موریتس شلیک در ۲۲ ژانویه ۱۹۳۶ توسط یکی از دانشجویان خود کشته شد.

اندیشه
شلیک نزد ماکس پلانک تحصیل کرده بود و به عنوان مفسر نظریه نسبیت اینشتین، شناخته می‌شد. اما آنچه او را از ارنست ماخ متمایز می‌ساخت، علاقه اش به مسائل کلاسیک فلسفه بود. او در اهمیت فلسفی اصل نسبیت ادعا کرد که نه پوزیتیویسم ماخ و نه فلسفه نوکانتی کاسیرر نمی‌توانند حق نظریه نسبیت را ادا کنند و در نتیجه هر دو باید طرد شوند.
از بین پوزیتیویست هاى منطقى موریتس شلیک، اولین کسى بود که به نتایج فلسفى نظریه نسبیت علاقه نشان داد. او در ۱۹۱۵مقاله اى منتشر کرد با عنوان «اهمیت فلسفى اصل نسبیت» که در آن ادعا کرده بود نه پوزیتیویسم ماخ و نه فلسفه نوکانتى کاسیرر نمى توانند حق نظریه نسبیت را ادا کنند و در نتیجه هر دو باید طرد شوند. ریشه هاى تفکر پوزیتیویست هاى منطقى را مى توان به راحتى در این کتاب یافت. از نظر آنان همه آنچه از فلسفه (علم) انتظار مى رود این است که تبعات منطقى/ مفهومى نظریه هاى علمى را بررسى کند.

منابع:
- http://fa.wikipedia.org
- http://cph-theory.persiangig.com
 

نظر شما