عطاالله خرم
موضوع : دانشنامه | خ

عطاالله خرم

۹ اردیبهشت، سالروز درگذشت استاد عطاالله خرم، آهنگساز و نوازنده چیره دست ویلن ایرانی است.

عطاالله خرم در ۱۲ فروردین سال ۱۳۰۵ در تبریز دیده به جهان گشود و در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در لس آنجلس آمریکا چشم از جهان فرو بست. او از جوانی با موسیقی آشنا شد و نزد اساتید برجسته‌ای مانند روبیک گریگوریان و ابوالحسن صبا به کسب علم و تجربه پرداخت.

خرم یکی از پیشگامان موسیقی مدرن ایران بود و با آهنگسازی ترانه‌های ماندگاری برای خوانندگانی همچون ویگن، دلکش، ایرج، رامش، عارف، گوگوش، حمیرا، افشین، منوچهر، راشین و محمدرضا شجریان، نام خود را در تاریخ موسیقی ایران جاودانه کرد.

آثار او که به صدها قطعه می‌رسد، شامل ترانه‌های بی‌نظیری همچون بارون بارونه، لاله و گل، مهتاب، دو کبوتر، کجاوه و پرستو است.

خرم علاوه بر آهنگسازی، رهبر ارکستر جاز رادیو ایران نیز بود و در سال‌های پایانی عمر خود در لس آنجلس زندگی می‌کرد. او در این دوران، چند جلد کتاب با عنوان "گلستان موسیقی و ردیف‌های موسیقی ایرانی" در مورد تاریخ موسیقی ایران منتشر کرد.

از استاد خرم نزدیک به ۴۰۰ آهنگ به یادگار مانده که همچنان از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند. او علاوه بر آهنگسازی، در سینما و ساخت آگهی‌های بازرگانی نیز فعالیت می‌کرد. ساخت آهنگ‌های فیلم "بی ستاره‌ها" و همچنین آگهی‌های تلویزیونی فیلیپس، پرده کرکره "سایه روشن"، روغن نباتی قو، روغن کرمانشاهی و... از جمله آثار او در این زمینه است.

همکاری عطاالله خرم با ویگن

یکی از بارزترین جنبه‌های فعالیت هنری خرم، همکاری او با خواننده نامدار ایرانی، ویگن، بود. دوستی عمیق و دیرینه‌ای بین این دو هنرمند وجود داشت که تا پایان عمر خرم ادامه یافت. آهنگ شادوماد از جمله آثار ماندگار ویگن با آهنگسازی خرم است که بر روی ملودی فلکلوریک محلی و با شعری از سیروس آرین‌پور ساخته شده و تا به امروز همچنان محبوب و شنیدنی است.

همکاری عطاالله خرم با ایرج

خرم همچنین آهنگ‌های متعددی برای ایرج، خواننده نامدار ایرانی، ساخت. آهنگ "لاله و گل" با شعری از بهادر یگانه، از جمله آثار زیبا و به یاد ماندنی این سه هنرمند است.

عطاالله خرم، بی‌شک یکی از ستارگان درخشان موسیقی ایران بود که با آهنگسازی‌های ماندگار خود، نقش بسزایی در غنی‌تر کردن فرهنگ و هنر این سرزمین داشت. یاد و خاطره او گرامی باد.

 

نظر شما