صنعت گردشگری قم صاحب ندارد، اما صاحب زیاد دارد
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

صنعت گردشگری قم صاحب ندارد، اما صاحب زیاد دارد

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری میراث سفر با آقای استاد ابوالفضل قیامی راهنمای گردشگری قم

 توجه : در این گفتگو نام موسسات، کانال ها و پیج های مختلفی در بخش خصوصی ذکر شد که، به جهت حمایت از فعالان صنعت گردشگری از لابه لای سخنان جناب قیامی حذف نگردیده تا تبلیغ مفیدی برای مجموعه های فعال در صنعت گردشگری باشد.

 

ابتدا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید و بفرمائید که چه فعالیتی را در صنعت گردشگری انجام میدهید؟

ابوالفضل قیامی هستم دبیر آموزش و پرورش که رشته تحصیلی و تدریسی بنده فیزیک بود اما از همان ابتدا علاقه به گردش و تفریحات را داشتم، حتی دانش آموزان را به نمایشگاه های مختلف می بردم و در اواخر سال های خدمتم علاقه مند رشته ی تاریخ شدم و ارشد تاریخ گرفتم.

 

از چه سالی وارد عرصه گردشگری شدید؟ بنده در سال 1390 بازنشسته شدم و در سال 1392 با تعدادی از دوستان گروهی را تشکیل دادیم بنام قمگردی که با حدود 5 نفر استارت زدیم که یک دور کامل تمام آثار تاریخی را عکس برداری کردیم.

سپس برای توسعه کار به اداره میراث فرهنگی رجوع کردیم و گفتند باید کارت راهنمای گردشگریی تهیه کنید که در اولین و قدیمی ترین موسسه آموزشی فروغ تمدن کویر دوره راهنمای گردشگریی را گذراندم و همچنین عضو انجمن راهنمای گردشگری ها شدم.

 

حیطه فعالیت شما بیشتر در چه مناطقی از کشور است؟ بر خلاف یکسری از همکاران وقتی که راهنمای گردشگری شدند یا می شوند عمده تورهایی که می برند به مقاصد بیرون استان تمایل دارند چون از نظر درامدی هم توجیه بهتری دارد اما بنده نظرم این است که باید قم به مردم استان و کشور معرفی شود چرا که قم پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی می باشد که حتی بسیاری از قمی ها هم از آنها اطلاع ندارند حتی بسیاری از آژانس ها در کشور، توریست های خارجی را از مسیر قم رد می کنند اما در قم توقف ندارند و مثلا از تهران توریست را به مقصد کاشان می برند و از قم رد می شوند در صورتی که قم چیزی کمتر از کاشان نیست اما چون قم خوب معرفی نشده است متاسفانه ناشناخته مانده و کمتر کسی هست که جاذبه های قم را بشناسد.

 

در این زمینه کاری ماندگار هم کردید؟ بله گروه دیگری را راه انداختیم بنام خوبگرد که ثبت رسمی شده است و تمام مسیرهای گردشگری قم را معرفی کردیم که 10مورد از آن داخل قم و 20 مورد خارج از قم بود و یک تور راه انداختیم بنام دوشنبه های خوبگردی که هر دوشنبه علاقه مندان را به تورهای قم و حومه می بردیم و در همین حین جزوه خوب و جامعی را تهیه کردیم که جای گلایه دارد چرا که این جزوه که برایش بسیار زحمت میدانی کشیده شده بود را به چندین اداره مانند میراث فرهنگی، استانداری، شهرداری و … بردیم اما هیچکس برای چاپ و نشرش مساعدت و همکاری نکرد و تا امروز هم چاپ نشده است.

 از نظر علمی در این حیطه چه کردید؟

1- فعالیتی را با بنیاد قم پژوهی شروع کردیم که با همکاری جمعی از اساتید و علاقه مندان به تاریخ در جهت تحقیق و جمع آوری مطالب پیرامون آثار تاریخی قم ، گویش و شناخت محله های قدیمی قم و …

2- یکی دیگر از کارهای که کردم تلاش برای نوشتن یک کتاب با آقای دکتر آقازاده بود که با دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم، قراردادش نوشته شد اما با تعویض مدیریت دانشگاه، کار به سرانجام نرسید و متاسفانه در گردشگری همه ی کارها ابتر و ناتمام می ماند.

3- همچنین تعامل با دانشجویان و کسانی که کانال هایی را دارند در راستای قم شناسی و شناخت آثار قم به مردم منجمله : قم پژوهی، قمگردی، همیار، قم شناسی، قم گشت، قم عکس، قم شناخت، قمیات و …

4- تنظیم جلسات و موضوع جلسات هر سه شنبه در بنیاد قم پژوهی و همچنین برگزاری تورهای قم گردی و قم شناسی

5- به دنبال تهیه مکانی جهت راه اندازی کتابخانه تخصصی در مورد قم هستیم که بسیار هم تلاش کردیم و از قبل از کرونا تشکیل و راه اندازی شد اما چون در مکانی که برای استانداری بود تشکیل شده بود بعداز گذشت چندسال گفتند فضا را نیاز داریم و کلیه اثاثیه مرکز تخصصی قم شناسی را به خیابان ریختن و متاسفانه توسط استانداری تعطیل شد و بخشی از اسناد و کتب برای مرکز اسناد تهران بود که به تهران برگشت و الباقی کتب در چند دسته به انبارهای مختلف برده شد تا ان شاالله بتوانیم روزی محلی را برای نگهداری و تجمیع آن مهیا کنیم حتی مجموعه فرهنگی شهرداری قم قول مساعدت داد تا فضایی را برای این موضوع در یکی از خانه های تاریخی فراهم نماید که تاکنون بی نتیجه بوده است.

 

برای فعالیتتان شعاری هم انتخاب کردید؟ بله ما در انتهای همه ی مطالب #یکصد_جاذبه_گردشگری_قم را درج می کنیم هرچند تاکنون اطلاعات بیش از 120 عنوان جاذبه گردشگری (تاریخی، مذهبی، طبیعی) در قم جمع آوری و ثبت کردیم و تا تکمیل این موضوع، آن را ادامه خواهیم داد.

 

برنامه های شما در روز قم چه چیزی است؟ نگاه دوستانی که برای روز قم طراحی کردند حول محور ورود حضرت معصومه به قم است و گرچه یکی از متولیان گردشگری قم شهرداری است اما شهرداری و اداره میراث فرهنگی و کلاً ادارات کار تخصصی در این موضوع انجام نمی دهند و فعالیت های آنها بیشتر نمایشی و ویترینی است اما بنیاد قم پزوهی اینطوری نیست.

 

بزرگترین چالش گردشگری قم را در چه چیزی می بینید؟ ناشناخته بودن قم، بنده به عنوان راهنمای گردشگری وقتی به شهرهای دیگر سفر می کنم و می گویم قم چه آثار فاخری دارد می گویند باورمان نمی شود که قم اینهمه آثار طبیعی و تاریخی دارد چرا که قم را به نام حرم حضرت معصومه و جمکرانش می شناسند نه اینهمه جاذبه گردشگری گوناگون

 

نظرتان در مورد متولیان گردشگری قم چیست؟ متاسفانه انجمن راهنمایان گردشگری در جهت شناخت و معرفی جاذبه های  قم  خیلی فعال نیست و دچار حواشی شده است که برای قم هیچ کاری نمی تواند بکند نه تنها برای قم بلکه برای خودش هم دیگر نمی تواند کار کند و متاسفانه قم و گردشگری اش متولی زیاد دارد مثلا حرم یکی از همین متولیان است که توریست داخلی و خارجی بسیاری دارد اما متاسفانه فقط به همان حرم محدود می شوند یعنی برنامه ای برای استفاده از دیگر خدمات تاسیسات گردشگری استان مانند خانه گلاب گیران، خانه های تاریخی زند، یزدانپناه و … برایشان نیست و این ظرفیت و پتانسیل بدون آنکه ظرفیت های قم را به آنها معرفی کنند از دست می روند حتی اوقاف هم همینطور، فقط نگاهشان زیارتی است.

 

به نظر شما چرا مدت توقف در قم کوتاه است؟ عدم ظرفیت کافی اقامتگاه های مناسب جهت اسکان و نبود تاسیسات مناسب برای صنایع دستی و خوب بود یک شهر مبل نیز داشته باشیم چرا که سابق منبت کاری قم از ملایر قدیمی تر است اما صنعت منبت قم مظلوم واقع شده است یا در موضوع فرش دستباف بیشتر جنبه تزئینی پیدا کرده است.

آیا به سرمایه گذاری پیشنهاد می دهید در صنعت گردشگری قم سرمایه گذاری کند؟ یکی از اساتید دانشگاهی می گفت باید بوی پول را به مشام سرمایه گذار برسانید چرا که گردشگری یک صنعت است چون بسیاری از کشورها درآمد اصلیشان از گردشگری است تا نفت و گاز و خودرو و … پس می بایست خاصیت درآمدزایی را داشته باشد اگر کارونسرای پاسنگان یا آب انبار حاجی بابا یا آب انبار قلی درویش یا خانه یزدانپناه و علامه سرپا هستند برای این است که برای سرمایه گذارهایشان سودآوری دارند ولی چندین مورد از آثار تاریخی در قم مانند کاروانسرای طرلاب، کاروانسرای البرز و … هستند که برای احیای آن چند سال یکبار چندین میلیارد هزینه می شود و رها می شود و مجددا چند سال بعد تکرار می شود ولی اگر همین آثار درآمد زایی داشته باشند می توانند هم اشتغال زایی کنند و هم خود را حفظ و احیاء کنند.

چرا یک سرمایه گذار حاضرست مهر و ماه را راه اندازی کند اما حاضر نیست سراغ چنین آثاری برود چون در آن منفت و سودآوری است ولی در موضوع احیای آثار تاریخی بوی پول را استشمام نکرده است و این وظیفه من راهنمای گردشگری و شمای رسانه و اداره میراث فرهنگی قم است تا بتواند برای چنین آثاری سرمایه گذارانی را پیدا و از آنها حمایت کند این حمایت نیاز نیست همیشه مادی باشد، گاهی حمایت از جنس دانش و اطلاعات یا کمک در نگهداری و احیا و یا تبلیغ خوب و گسترده در سطح شهر برای آن مجموعه است.

چالش های سرمایه گذاری در گردشگری را چه چیزی دیدید؟ قوانین و بروکراسی های پیچیده اداری چرا که بسیاری از همین سرمایه گذاران دائم با این اداره میراث درگیر هستند و برخی از آنها مانند متولی پاسنگان درگیری های متعددی را داشته و دارد چرا که اگر همت ایشان نبود پاسنگان و قلی درویش این چنین سرپا نبود.

مثلا برای بازدید از حوض سلطان در مسیر یک نفر وسط بیابان نشسته است و با زنجیر راه را بسته است و این فرد که از افاغنه هم می باشد نفری پنجاه هزار تومان از یک اتوبوس می گیرد تا اجازه بدهد افراد رد شوند آن هم نه با خودرو فقط پیاده و هیچ خدماتی هم در قبال این رقم میلیونی که اخذ کرده اند ارائه نمیدهند که حداقل یک آبمعدنی دست توریست بدهند خوب این چه حمایتی از توریست و گردشگر است وسط بیابان و اگر هم بخواهیم ماشین را رد کنیم باید مبلغ مضاعفی بدهیم به آن فرد تا اجازه تردد دهد که کل این هزینه هایی که از توریست گرفته می شود نه مشروع و نه قانونی است و هیچکس هم به این موضوع نظارت ندارد.

 

وضعیت گردشگری را چگونه می بینید؟ ایران نسبت به جهان زیر صفر و قم نسبت به ایران زیر صفر چرا که بنده بعنوان راهنمای گردشگری بسیاری از شهرهای ایران را بازدید نموده ام و از احوال گردشگری شهرهای دیگر مطلع هستم.

تهران اگر تنگه باشی دارد قم تنگه قاهان یا حوض سلطان یا دره سیرو و … دارد یا گنبد نمکی قم در جهان مطرح است اما هیچ خدماتی در این مناطق ارائه نمی شود و اگر اداره میراث فرهنگی قم به همین موارد سرمایه گذار معرفی کند و جاذبه های گردشگری قم را به زائران و توریست ها معرفی نماید این همه قم ناشناخته نمی ماند.

 

به عنوان یک فعال گردشگری از اداره میراث فرهنگی و گردشگری قم مطالبه ای کردید بابت این موارد؟ بله بارها اما حمایت نمی کنند تا جایی که به این نتیجه می رسیم نباید از این اداره توقع و خواسته ای داشته باشیم.

مثلا قم یک غار دست کن باستانی دارد بنام غار وشنوه که خارج از وشنوه و در مرز قم و کاشان است که یک کاوشگر آلمانی مقاله ای مفصل پیرامون آن نوشت و ما فقط مطالب آن را در رسانه ها خواندیم، از اداره میراث فرهنگی قم بابت غار وشنوه تصاویری از اشیاء کشف شده توسط میراث خواستیم تا منتشر کنیم برای شناخت هرچه بیشتر قم، متاسفانه همکاری نکردند و ما بارها بابت موضوعات مختلف سعی در تعامل با این اداره داشتیم اما متاسفانه همکاری نکردند.

اداره میراث فرهنگی قم به اندازه یک موزه بسیار بزرگ آثار تاریخی در انبارهای خود دارد که آنها را به نمایش نگذاشته است و سالهاست قصد دارند موزه ای را در این مورد راه اندازی کنند. (میراث سفر: شایان ذکرست نسبت به این موضوع اداره میراث قم پیگیر محلی مناسب برای موزه بوده و هست اما تا این لحظه توسط حرم مطهر و شهرداری با ایشان همکاری نگردیده است تا فضایی برای این موضوع جانمایی گردد که ان شاالله این موضوع به زودی محقق شود)

 

حرف آخرتان به مسئولان و فعالان گردشگری قم : صنعت گردشگری قم صاحب ندارد در حین اینکه صاحب زیاد دارد یعنی همه مدعی متولی بودن صنعت گردشگری قم هستند اما پای کار نیستند و مسئول دلسوزی نیست که برای گردشگری قم کار کند در همین گفتگو هرچه سایت و کانال و گروه نام برده ام از فعالان بخش خصوصی بودند که در تلاش هستند تا قم را معرفی کنند.

نظرتان در مورد پایگاه خبری میراث سفر : با توجه به شناختی که از سال های قبل شما دارم، فردی دلسوز و دغدغه مند هستید و خوب است شما ارتباط با افراد مختلف داشته باشید چون در این صورت اخبار و منابع خبری شما را پیدا می کند و نیاز نیست برای تهیه خبر دنبال خبر باشید.

 

میراث سفر : صنعت گردشگری قم دلسوزان زیادی دارد که در این صنعت به صورت گمنام فعالیت می کنند و بسیار تاثیرگذار بودند و هستند، برای معرفی ظرفیت های گردشگری استان به مردم استان و ایران و پایگاه خبری میراث سفر این وعده را می دهد تا صدای تمام این عزیزان باشد شاید روزی، کسی صدایشان را شنید و کاری کرد کارستان، برای تمام این صنعت و فعالان و علاقه مندانش و سهم شما مخاطب عزیز در این حرکت انتشار مطالبی است که موجب معرفی استان و ظرفیت هایش می شود.

نظر شما