نمایی از موزه همایونی، نخستین موزه ایران در تالار سلام کاخ گلستان
موضوع : تصویر | تاریخی

نمایی از موزه همایونی، نخستین موزه ایران در تالار سلام کاخ گلستان

موزه همایونی، نخستین موزه ایران، در تالار سلام کاخ گلستان واقع شده است. این تالار یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین تالارهای کاخ گلستان است که در دوره قاجار ساخته شده است. تالار سلام با معماری منحصر به فرد و تزئینات نفیس، مکانی مناسب برای نگهداری و نمایش آثار تاریخی و فرهنگی ایران بود.
موزه همایونی در سال 1275 هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار تأسیس شد. این موزه شامل مجموعه ای از آثار نفیس و ارزشمند از دوره های مختلف تاریخ ایران بود، از جمله اشیای عتیقه، ظروف طلا و نقره، جواهرات، نقاشی ها، فرش ها و دست نوشته ها.
موزه همایونی تا سال 1316 هجری شمسی که موزه ایران باستان تأسیس شد، به فعالیت خود ادامه داد. پس از آن، اشیای موزه همایونی به موزه ایران باستان منتقل شد و تالار سلام به عنوان موزه دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
امروزه، تالار سلام به عنوان یکی از بخش های اصلی مجموعه کاخ گلستان، برای بازدید عموم مردم باز است. بازدیدکنندگان می توانند با بازدید از این تالار، با شکوه و عظمت دوران قاجار آشنا شوند.
در اینجا چند نمونه از آثاری که در موزه همایونی به نمایش گذاشته شده بود، آورده شده است:

تاج کیانی، تاج پادشاهی ساسانیان
تخت طاووس، تخت پادشاهی قاجاریان
الماس دریای نور، یکی از بزرگترین الماس های جهان
سکه های طلا و نقره از دوره های مختلف تاریخ ایران
نقاشی های هنرمندان ایرانی و اروپایی
فرش های نفیس ایرانی
دست نوشته های خطی از دانشمندان و شاعران ایرانی

موزه همایونی نقش مهمی در حفظ و معرفی میراث فرهنگی ایران داشته است. این موزه اولین گام در جهت ایجاد موزه های مدرن در ایران بود و راه را برای تأسیس موزه های دیگر مانند موزه ایران باستان و موزه ملی ایران هموار کرد.
 

نظر شما