موضوع : ایران‌شناسی | گلستان

کبودوال، تنها آبشار تمام خزه ای ایران

ایلنا-گرگان:

آبشار آبشار تمام خزه ای کبودوال، در چهار کیلومتری جنوب شرق علی آباد واقع شده و مسیر دسترسی به آن از کمربندی علی آباد و پارک جنگلی کبودوال است.

آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع 1780 متر سرچشمه می گیرد و با عبور از جنگل زیبای کبود وال منظره بسیار بدیعی را بوجود آورده است، این آب زلال و شفاف بوده و قابلیت شرب دارد.

از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود نیم ساعت پیاده روی زمان می برد که مسیری بسیار زیبا است.

این مسیر با مناظری بدیع، پل های چوبی و پله های سبز، در کنار آبی روان و درختان جنگلی، مسافران را مجذوب خود می نماید.

در طول مسیر آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی خودنمایی می کنند که در زیر هر آبشار حوضچه های جالبی به وجود آمده که تعدادی از آنها حتی برای شنا و آبتنی نیز مناسب هستند تا جایی که از حوضچه آبشار اصلی برای شیرجه رفتن هم استفاده می شود.

در ادامه این مسیر و در اعماق جنگل نیز آبشارهای همچنان به فواصل نزدیک ادامه دارند.

پارک جنگلی و آبشار کبودوال به دلیل چشم اندازهای طبیعی و دسترسی به جاده اصلی گرگان به مشهد مقدس، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

این پارک با تنوع و تراکم پوشش گیاهی یکی از زیستگاه های گیاهی با ارزش به حساب می آید که با ایجاد زیرساخت ها و منطقه بندی مناسب و واحدهای پذیرایی متناسب با الگوی معماری پارک و محیط پیرامون آبشار می توان زمینه های جذب گردشگران بیشتری را فراهم نمود.

آب رودخانه و آبشار کبودوال که در محل تفرجگاه عمومی علی‌آبادکتول جریان دارد، قابلیت شرب داشته و در مسیر آن نیز سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

تامین مطلوبتر تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز گردشگری با حفظ و رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی امکان استفاده مسافران و گردشگران بسیاری را از این مکان زیبا و آرامش بخش فراهم می‌کند.

نظر شما