موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

خانه‌تکانی و حشرات میکروسکوپی حساسیت‌زا

وجود حشره ریز میکروسکوپی به نام هیره یا مایت که در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده‌ها، قفسه‌های کتاب و انبارهای خانگی به وفور یافت می‌شود، عمده عامل حساسیت‌زا در گرد و غبار خانگی به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از نامه، ذرات مربوط به این حشره در هوا معلق شده وارد چشم، دهان، بینی و راه تنفسی شده و منجر به بروز علائم عطسه، آب ریزش بینی، سرفه یا گاهی تنگی نفس و حمله آسم در فرد حساس به هیره می‌شود.

التهاب و سوزش در پوست بدن بویژه دست‌ها، تنگی نفس، احساس خفگی و عوارض گوارشی مانند حالت تهوع از جمله عوارض پاک کننده‌های شیمیایی در بیماران آلرژیک است.

به همین خاطر بهتر است موقع انجام خانه‌تکانی زنان خانه‌دار و افراد مبتلا به انواع بیماری‌های حساسیتی در استفاده از شوینده‌ها و مواد حساسیت‌زا دقت کنند تا دچار عوارض نسبتا شدید و جبران ناپذیر ناشی از نظافت خانگی نشوند.

دیگر ذرات موجود درگرد و غبار منازل،‌ ذرات مربوط به پوسته حشرات خانگی مانند انواع سوسک‌ها، پشه و مگس بوده که آنها نیز در بروز علائم آلرژیک نقش به‌سزایی دارند.

ذرات مربوط به حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و پرندگان مختلف می‌توانند از دیگر مواد آلرژیک باشند که نظافت مکان مربوط به آن‌ها می‌تواند منجر به تشدید علائم حساسیت در فرد مبتلا شود.

نظافت انباری،‌ زیرزمین، گلخانه،‌ حمام و سرویس‌ها فرد را با انواع دیگر از آلرژی‌های داخل منازل مانند انواع کپک‌های خانگی مواجه می‌کند.

انواع پاک کننده‌های اسیدی و قلیایی از دیگر عوامل محرک و آلرژی هستند که تحریک پوست، مخاط چشم، دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را به دنبال دارند.

این دسته مواد شیمیایی عمدتا سوزاننده بوده و برای همه افراد بویژه مبتلایان به انواع آلرژی‌ها مشکلات زیادی را به دنبال دارد. التهاب و سوزش در پوست بدن به‌ویژه دست‌ها، سوزش و اشک ریزش چشم، سرفه، تنگی نفس و حتی احساس خفگی و عوارض گوارشی مانند حالت تهوع از جمله عوارض پاک کننده‌های شیمیایی در بیماران آلرژیک است.

در خانه تکانی استفاده از ماسک فیلتردار یا ماسک همراه با دستمال مرطوب برای نظافت گرد و غبار لازم است. همچنین استفاده از دستگاه‌های مکنده مانند جاروبرقی در پیشگیری از مشکلات احتمالی می‌تواند موثر باشد.

شستشوی فرش‌ها، روکش‌ها و‌ پرده‌ها توسط ماشین لباسشویی به‌ویژه با آب دمای 55 درجه سانتیگراد، در کاهش پراکنده‌سازی عوامل حساسیت‌زا و محرک موثر است.

نباید انواع مختلف پاک کننده‌ها با یکدیگر ترکیب شوند؛ چرا که ترکیب آن‌ها بویژه در محل‌های سربسته باعث وقوع واکنش‌های شیمیایی و ایجاد بخارات سوزاننده می‌شود. همچنین هنگام کار با مواد شوینده شیمیایی از دستکش مخصوص استفاده شود.

افرادی مبتلا به انواع آلرژی‌های تنفسی بویژه آسم از بکار بردن پاک کننده‌های اسیدی و قلیایی در امر نظافت خود‌داری کنند. همچنین خانه‌تکانی به شکل سنتی یعنی زدودن گرد و غبار با وسایلی که منجر به پراکنده شدن ذرات در هوا می‌شود، ممنوع است.

نظر شما