استاد مهدی ناظمی
موضوع : دانشنامه | ن

استاد مهدی ناظمی

زندگینامه:

مهدی ناظمی (زاده ۱۲۸۹ در یزد – درگذشته ۱ خرداد ۱۳۷۶ در تهران) نوازنده و سازنده‌ی برجسته‌ی سنتور بود. او که به عنوان بزرگترین سازنده‌ی سنتور در ایران شناخته می‌شود، در سن ۸ سالگی در یک مجلس جشن با سنتور و صدای دل‌انگیز آن آشنا شد و از «زادور ارمنی» که در یزد سنتور می‌ساخت، یک سنتور خرید و در خانه به نواختن آن پرداخت.

شروع مسیر:

چند سال بعد که با خانواده به اصفهان نقل مکان کردند، آشنایی با جلیل شهناز، او را بیشتر مجذوب و شیفته‌ی ساز سنتور و به قول خودش این «ذوزنقه» ساخت. روزی صدای آواز تاج همراه با ویلون استاد صبا و سنتور حبیب سماعی را از رادیو شنید و تصمیم گرفت در تهران از سماعی درس سنتور بگیرد.

شاگردی حبیب سماعی:

باید یادآور شد که سماعی زیاد حوصله‌ی آموزش نداشت و در کلاس او بیش از آن که محل آموزش باشد، محفل انس و دوستی بود. زیرا بیشتر مواقع هنرمندان بزرگی چون ابوالحسن صبا، نورعلی برومند، ابراهیم منصوری، حسین یاحقی، مرتضی عبدالرسولی و قباد ظفر دور هم جمع می‌شدند و صحبت‌ها داشتند و دیگر وقتی برای تدریس نمی‌ماند. به همین دلیل هم از شاگردان شاخص حبیب سماعی، بیشتر از مهندس قباد ظفر و مرتضی عبدالرسولی نام برده می‌شود.

ورود به دنیای سنتورسازی:

روزی ناظمی به سماعی می‌گوید: ساز خوب وجود ندارد، چه باید کرد؟ و دوستداران این ساز چه باید بکنند؟ سماعی در جواب به او می‌گوید: تو یکی از اتاق‌های خانه‌ات را به ساختن سنتور اختصاص بده، من در ساخت آن کمکت می‌کنم. از این زمان به بعد، ناظمی در مرحله‌ی جدیدی از زندگی هنری‌اش، با صنعت سنتورسازی کشور وارد دوران و تحولی بزرگ و سازنده شد.

مهارت و شهرت:

سنتورهای ساخت او علاوه بر ایران، در بسیاری از کشورهای دیگر رایج است و مشتاقان فراوانی دارد. ناظمی علاوه بر ساختن سنتور و تبحر در آن، در نوازندگی این ساز پنجه‌ای شیرین و گوشنواز داشت و نوار و صفحاتی نیز با تاج اصفهانی و سعادت‌مند قمی و جلیل شهناز در «بیات ترک» «ابوعطا» «شور» «سه‌گاه» و «دشتی» دارد.

ویژگی‌های شخصیتی:

وی که مردی خوش بیان و آشنا به زبان انگلیسی و دارنده‌ی خطی خوش و زیبا بود، در اواخر زندگی یکی از شاگردانش به نام لئون کارهای او را انجام می‌داد.

میراث ناظمی:

مهدی ناظمی با مهارت و خلاقیت خود در ساخت سنتور، نقش مهمی در ارتقای کیفیت این ساز و اعتلای موسیقی سنتی ایران ایفا کرد. نغمه‌های دل‌انگیز نواخته شده بر روی سنتورهای او، یاد و خاطره‌ی این هنرمند برجسته را در اذهان دوستداران موسیقی زنده نگه داشته است.

نظر شما