جهان متفاوت سیلور استاین
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

جهان متفاوت سیلور استاین

روزنامه همشهری، سه شنبه 6 شهریور ,1375 27 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1053

واحد رسانه‌های خارجی:

آخرین مجموعه شعر شل سیلور استاین به نام "Up Falling" بعد از پانزده سال اخیر در 171 صفحه توسط انتشارات هارپر کالینز منتشر شده است. به نوشته مجله تایم، سیلور استاین پیش از این دو مجموعه شعر دیگر به نام‌های "هنگامی که پیاده‌رو پایان می‌یابد" و "نوزی در اتاق زیر شیروانی" را در سال‌های 1974 و 1981 منتشر کرده بود.

تنها در آمریکا بیش از 14 میلیون نسخه از این کتاب‌ها به فروش رسید و همچنین آنها به 20 زبان ترجمه شدند. پس از آن، سیلور استاین 15 سال وقت خود را صرف نوشتن نمایشنامه‌های بزرگسالان کرد و سعی کرد از لطافت طبع خود در این راه بهره‌گیری کند، اما این آثار نتوانستند به همان اندازه مردم را به خود جلب کنند.

شل سیلور استاین با بخش فتنه‌انگیز هر کودک و کودک درونی هر بزرگسالی صحبت می‌کند. او توسط شعرهای ویرانگر ملایم‌اش و تناقض‌گویی‌های هر خط از اشعارش، جهانی دیگر را معرفی می‌کند که در آن بی‌معنی‌ترین عقاید معنی پیدا می‌کنند و هر آنچه که معمولاً منطقی به نظر می‌رسد، زیر سوال می‌رود. به طور خلاصه، دیدگاه او نسبت به جهان، دیدگاه یک کودک همیشه جوان و با طراوت است.

شعرهای مجموعه "Up Falling" نیز مانند سایر اشعار سیلور استاین، سبک خاص او را نشان می‌دهند: غریب، رویایی و کمی زمخت. سیلور استاین ما را به لبه بیهودگی می‌برد، اما ما در آنجا نیز احساس می‌کنیم با آثاری درخشان روبرو هستیم.

لازم به ذکر است که طی چند سال گذشته از شل سیلور استاین سه کتاب کودکان به نام‌های "درخت بخشنده"، "در جستجوی قطعه گمشده" و "آشنایی با بیل" نیز منتشر شده است.

نظر شما