استاد شهرام میرجلالی
موضوع : دانشنامه | م

استاد شهرام میرجلالی

 نوازنده و سازنده‌ی برجسته‌ی موسیقی ایرانی

شهرام میرجلالی، متولد ۱۳۳۸ در اهواز، نوازنده‌ی تار و عود و سازنده‌ی ساز در موسیقی ایرانی است. او از سن ۸ سالگی نواختن تار را آغاز کرد و پس از آن به فراگیری عود پرداخت. در ۱۰ سالگی به ارکستر نوجوانان فرهنگ و هنر خوزستان پیوست و از سال ۱۳۵۲ با گروه رادیو و تلویزیون همکاری خود را آغاز کرد.

دیدار با استاد جلیل شهناز در سال ۱۳۵۴ نقطه عطفی در زندگی هنری میرجلالی بود و او را به مکتب اصفهان علاقمند کرد. از آن پس از محضر اساتیدی چون شهناز و کسایی بهره برد و تمام وقت خود را صرف یادگیری، تدریس و ترویج این مکتب کرد.

مهارت میرجلالی فقط به نوازندگی محدود نمی‌شود و او در ساخت ساز نیز تبحر دارد.

او با گروه‌های سماع، دستان، بیدل، ارغنون و عشاق و ... و با خوانندگان نامداری چون محمدرضا شجریان، همایون شجریان، علیرضا افتخاری، ایرج بسطامی، علی جهاندار، حسام‌الدین سراج، رضوی سروستانی و ... همکاری داشته است.

کنسرت‌های متعدد میرجلالی از سال ۱۳۵۰ در داخل و خارج از کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد. او از بنیانگذاران گروه سماع به سرپرستی محمدجواد ضرابیان است.

همنوازی او با نی حسن کسایی از جمله آثار مورد استقبال علاقمندان موسیقی ایرانی است. تخلص او "میرتار" است که ترکیبی از نام خانوادگی و ساز تخصصی اوست.

نظر شما