به دنبال استاندارد، نگاهی به وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

به دنبال استاندارد، نگاهی به وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور

روزنامه شرق، دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۲ - ۱۹ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۱۲ ژانویه ۲۰۰۴

خاطره وطن خواه:

وقتی موتورسیکلت سازان تعدادشان از انگشتان دست فراتر رفت. تصمیم گرفتند مثل خودروسازان زیر چتر حمایتی دولت بروند. اولین قدم را تشکیل سندیکا دیدند. آنها فکر کردند. یک دست صدا ندارد. در جلسات مشترکی که با وزارت صنایع و معادن برگزار کردند، قول همکاری گرفتند. گفتند مصرف سوخت تولیداتمان را کاهش می دهیم. بر چسب های مؤسسه استاندارد را بر محصولاتمان حک می کنیم و در کارخانه با همکاری نیروی انتظامی موتورسیکلت ها را نمره گذاری می کنیم. اما وزارت صنایع و معادن چنین تصمیمی را ندارد. این روزها به دلیل فشارهایی که از ناحیه وزارت نفت و سازمان های زیرمجموعه آن بر تولیدکنندگان تحت پوشش وزارت صنایع و معادن وارد می شود، تصمیم آنها را با اما و اگر مواجه کرده است. میزان مصرف بنزین هر ساله مبالغ هنگفتی را در بودجه سالانه به دولت تحمیل می کند. خودروسازان از یک سو برنامه افزایش تولید را در دستورکار قرار داده اند، از سوی دیگر موتورسیکلت سازان می خواهند بازار تنها مال آنها شود. حتی گاهی معتقدند موتورسیکلت می تواند جایگزین خودروهای گرانقیمت شود زیرا میزان مصرف سوخت در موتورسیکلت های تولید داخل ۵/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

رقمی که سه برابر بالاتر از استانداردهای جهانی است ولی در مقایسه با مصرف خودرو کمتر است. موتورسیکلت سازان این روزها به مطبوعات توجه پیدا کرده اند. با گذشت دو ماه از اعلام موجودیت شان، دو بار جلسه مطبوعاتی برگزار کرده و هر بار هم خواستار ممنوعیت ورود موتورسیکلت از خارج شده اند. براساس استاندارد جهانی مصرف  بنزین در موتورهای استاندارد ۸/۱ تا ۹/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. موتورهایی که استانداردهای روز اروپا را رعایت می کنند، از نظر آلایندگی، صدا، چراغ و زنجیر چرخ ایمن هستند ضمن اینکه قیمت تمام شده این موتورها نصف قیمت تولیدات داخلی است. با این وجود تولید موتورسیکلت این روزها در حال افزایش است. خیابان ها هم از موتورسیکلت پر شده. اما تولید کدام موتور تمام استاندارد را رعایت کرده است؟ رحیم منفرد عضو سندیکای موتورسیکلت سازان می گوید: «مسئولان صنعت کشور بعد از ۲۵ سال تازه به فکر استفاده از استاندارد افتاده اند. موتورسیکلت سازان ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کرده و حالا مسئولان می خواهند با وضع قوانینی که امکان پذیر نیست، سرنوشت این افراد را بر هم بزنند.»

واردات، آزاد

در مقابل دولت تصمیم گرفت که برای صرفه جویی در مصرف بنزین موتورسیکلت ها که ۵ میلیون و ۳۰۰هزار لیتر برآورد شده، واردات موتورسیکلت های استاندارد را از خارج آزاد اعلام کند. این تصمیم از سوی وزارت بازرگانی با وضع تعرفه ۴۰ درصدی رسماً از سال گذشته به اجرا گذاشته شد. خسرو جوزدانی رئیس خدمات مهندسی وزارت صنایع در این خصوص می گوید: کیفیت موتورهای وارداتی بسیار بالاست. قیمت آنها نسبت به قیمت های داخلی مناسب است. به همین دلیل وزارت صنایع و معادن تصمیم گرفت تا کنترل های خود را بر تولیدات داخل اعمال کند. از این پس هر تولیدکننده موتورسیکلتی که استانداردهای مؤسسه استاندارد را رعایت نکند در هر مرحله ای که باشد، فعالیتش متوقف خواهد شد. به اعتقاد وی صنعت موتورسیکلت تاکنون برپایه مونتاژ بوده و رشد مناسبی را در جهت دستیابی به تکنولوژی های برتر نداشته است. او می گوید: مصرف سوخت موتورسیکلت های تولید داخل بسیار تأسف بار است به همین دلیل ما یکسال به تمام تولیدکنندگان فرصت داده ایم تا خود را با استانداردهای سوخت تطبیق دهند. در غیر این صورت از تولید آنها جلوگیری خواهد شد. موتورسیکلت سازان باید امروز بپذیرند که در تولیداتشان موفق نبوده اند به همین دلیل مجبورند برای دستیابی به بازار گذشته کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

تاریخچه تولید

موتورسیکلت سازی کشور از سال ۴۲ وارد عرصه تولید شد. نخستین کار خود را با مونتاژ آغاز کرد. امروز ۱۵۶ شرکت فعال هنوز هم مونتاژ کارند. آخرین آمار تولید موتورسیکلت حاکی است که ۷۰۹ هزار دستگاه در سال موتورسیکلت مونتاژ می شود. آنها ۱۰ محصول در سه گروه شهری، بین شهری و دو منظوره تولید می کنند. درصد کمی از محصولات آنها استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کنند. با این وجود موتورسیکلت سازان معتقدند که موتورهای وارداتی کیفیتی به مراتب پایین تر از تولیدات داخل دارند. گودرزی دبیر سندیکای موتورسیکلت سازان در این خصوص می گوید: تمام موتورسیکلت های وارداتی از چین وارد می شود. تولیدات این کشور از نظر استانداردهای جهانی تنها ۴۰ درصد از این استانداردها را رعایت می کند. استاندارد روز یورو ۲۰۰۳ میزان آلایندگی موتورسیکلت ها را ۲میلی گرم در هر لیتر سوخت مصرف اعلام کرده در حالی که این میزان در موتورهای تولید چین ۱۷ میلی گرم در هر لیتر اعلام شده است.

نظر شما