پایتخت را منتقل کردید مردم را چه می کنید
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

پایتخت را منتقل کردید مردم را چه می کنید

روزنامه شرق، دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۲ - ۱۹ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۱۲ ژانویه ۲۰۰۴

ثمانه قدرخان: در حالی که هنوز تصمیمی برای انتقال پایتخت از سوی مقامات رسمی اعلام نشده است یک سایت خبری از «اعلام  آمادگی مجلس برای بررسی طرح انتقال پایتخت با قید سه فوریت» خبر می دهد.

این خبر در حالی اعلام می شد که طبق اعلام روابط عمومی مجلس شورای اسلامی چنین طرحی در فهرست  طرح های پیشنهادی مجلس و کمیسیون عمران نیز هنوز مطرح نشده است. با چنین اعلامی، این پرسش پیش می آید، آیا شورای عالی امنیت ملی این طرح را پیگیری می کند؟

علی اکبر جلالی، کارشناس فناوری و اطلاعات در گفت وگو با ایسنا در بررسی اجرای چنین طرحی عنوان کرده است: «انجام کلیه امور پایتختی مانند تهران در یک پایتخت مجازی امکان پذیر است.» این صاحب نظر در فناوری اطلاعات و ارتباطات که بانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی در ایران است عنوان کرده است: «با دیدگاه سنتی نباید به تغییر پایتخت اندیشید بلکه فناوری های روز و آینده تا ۸۰ درصد می تواند در تصمیم گیری انتقال پایتخت اثرگذار باشد.» این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در این گفت وگوی خود گفته است: «صرف نظر از هیجانات و التهابات ناشی از زلزله بم که طرح موضوع انتخاب پایتخت را به خاطر امکان زلزله با شدت زیاد به گونه ای مطرح کرده است که اعلام آمادگی مجلس برای بررسی طرح انتقال پایتخت با قید ۳ فوریت را پیشنهاد کرده است، به نظر می رسد بررسی گزینه های جایگزین در هر صورت اگر با نگاه علمی و به دور از تعصبات منطقه ای باشد ارزشمند است. شاهرود در کنار شهرهای خدابنده، زرند فارس، دورود و ازنا انتخاب های اولیه برای جایگزینی پایتخت بوده اند که در سال های ۶۸ و ۶۹ توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت پس از کارشناسی های اولیه ارائه شده است.»

انتقال، چگونه

در حالی که شورای امنیت ملی خبر از انتقال پایتخت می دهد این سئوال مطرح می شود که چرا این طرح باید از سوی این شورا اعلام شود. آیا طرح انتقال پایتخت یک طرح سیاسی است؟

رئیس شورای شهر تهران در این مورد به شرق گفت: «پایتخت مرکز سیاسی است و قاعدتاً باید تصمیم گیری در مورد پایتخت از سوی این شورا صورت پذیرد. چون مراکز سیاسی هستند و می توانند روی بود و نبود پایتخت تصمیم گیری کنند.»رئیس شورای شهر تهران در مورد انتقال پایتخت به «شرق» گفت: «باید دید منظور کسانی که مسئله انتقال پایتخت را عنوان کرده اند چیست. البته در این مورد مطالعات خوبی انجام شده و ما در شورا این موضوع را مطرح خواهیم  کرد.» وی افزود: «من روی این مسئله که سال ها پیش عنوان شده است مطالعه کرده ام و قرار است در شورای شهر توضیح داده شود.»

مهدی چمران در ادامه گفت: «در مورد انتقال تهران و مسائل وابسته به آن کارهای فنی انجام شده است. اما مهم این است که چگونه منتقل می شود، به کجا منتقل می شود و حجم این انتقال چقدر است. چون این موارد مورد بحث است. شهر در طول سالیان شکل می گیرد.شهر مرکز سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهم تر مرکز اقتصادی است که مهم تر از مرکز سیاسی بودن است.»رئیس شورای شهر افزود: «قرار بود برای تهران یک مرکز دیپلماتیک درست شود که سفارتخانه ها و ادارات دولتی به آن جا منتقل شود و به حاشیه تهران بروند. اما قبل از انتقال ادارات سیاسی انتقال اداراتی که وجود آنها در تهران نیاز نیست باید صورت گیرد.البته دولت تصویب کرده بود که ۲۵۰ هزار شغل تا سال ۱۴۰۰ از تهران خارج شوند که به همین واسطه یک میلیون نفر از تهران خارج می شوند.

مردم را چه می کنند

مهدی چمران معتقد است با انتقال ادارات سیاسی و یک میلیون نفر از تهران مشکل پایتخت حل نمی شود و می گوید: «اگر مراکز سیاسی و محدود از تهران خارج شود و تهران همچنان جاذب جمعیت و مهاجرت ها باشد مشکلی از تهران حل نمی شود.»

وی ادامه داد: «بقیه مردم را چه می کنند؟ بافت های فرسوده را چه خواهند کرد؟ آیا این قضیه باید رها شده و فراموش شود؟ بم هم مرکز سیاسی نبود ولی چه فاجعه ای در آن رخ داد؟ پس با دور شدن مرکز سیاسی مشکل تهران حل نمی شود.»جلالی در ادامه گفت وگوی خود در مورد طرح سه فوریتی انتقال پایتخت گفته است: «تا دو دهه دیگر، بدون تردید با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل و محتوای روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان تغییر اساسی خواهد کرد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند ابری همه امور بشر را شامل می شود و آنها را دستخوش تغییر قرار می دهد و به سرعت شهرهای سنتی را به شهرهای الکترونیکی و اینترنتی تبدیل می کند. این تغییر باعث تحولات وسیعی در جوامع شده و در نهایت جامعه اطلاعاتی را به وجود خواهد آورد.» به گفته وی پایتخت مجازی محلی است که تمامی امور یک پایتخت سنتی مانند تهران بدون حضور فیزیکی مسئولان و تنها با حضور مجازی آنها با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن انجام شود.

نظر شما