موسی غنی‌نژاد کیست
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

موسی غنی‌نژاد کیست

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان ایرانی، در سال ۱۳۳۰ در شهر اهر، استان آذربایجان شرقی، به دنیا آمد. او عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت و استاد مدعو دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف است.

قبل از انقلاب، غنی‌نژاد لیسانس حسابداری را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس به فرانسه رفت و در اقتصاد ادامه تحصیل داد. او فوق لیسانس و دکتری خود را در رشته اقتصاد توسعه از دانشگاه سوربن فرانسه گرفت. همچنین، او دوره دکتری معرفت‌شناسی اقتصادی را در دانشگاه پاریس ۱ شروع کرد، اما با بازگشت به ایران این دوره را به پایان نرساند.

غنی‌نژاد تا کنون ۷ جلد کتاب منتشر کرده است که شامل عناوینی مانند "تجددطلبی و توسعه در ایران"، "آزادی‌خواهی نافرجام" (مشترک با دکتر طبیبیان)، و ترجمه کتب هایک و "جامعه مدنی: آزادی، اقتصاد و سیاست" می‌شوند. زمینه‌هایی که او در آن‌ها تحقیقات خود را انجام داده، شامل فلسفه، معرفت‌شناسی علم اقتصاد، روش‌شناسی علم اقتصاد، آزادسازی و عملکرد اقتصادی و تاریخ عقاید اقتصادی است.

غنی‌نژاد از جمله منتقدان سرسخت محمد مصدق است و او را یک پوپولیست می‌داند که بیش از ملی‌کردن نفت، درآمد نفت را دولتی کرده است. در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، در برنامه جهان آرا شبکه افق صدا و سیما، مناظره‌ای به صورتزنده بین غنی‌نژاد و مسعود درخشان با موضوع اقتصاد ایران برگزار شد. در این مناظره، غنی‌نژاد انتقادهایی اساسی به نظام اقتصادی ایران وارد کرد و آن را به چالش کشید

 

نظر شما