چگونه اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از نظرسنجی ها سرپیچی کرد؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

چگونه اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از نظرسنجی ها سرپیچی کرد؟

رجب طیب اردوغان از سال 2002 در قدرت بوده است. او بیش از هر رئیس جمهور ترکیه و حتی بسیاری از سلاطین عثمانی بر کشور حکومت کرده است.
ترکیه در حالی به سمت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 28 می 2023 پیش می رود که هیچ نامزدی بیش از نیمی از آرا را در دور اول کسب نکرد - این مانع باید به عنوان برنده قطعی اعلام شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی، که دو دهه بر کشور حکومت می کند، با نزدیک شدن به نظرسنجی ها مخالفت کرد. او اکنون در دور دوم با کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان، روبرو خواهد شد.

گفتگو از صالح یاسون، کارشناس سیاست ترکیه در دانشگاه ایندیانا، خواست تا در مورد نتایج دور اول و آنچه در آینده خواهد آمد صحبت کند.

1) در دور اول رای گیری چه اتفاقی افتاد؟
رای دهندگان ترکیه در دو انتخابات در 14 می 2023 شرکت کردند: یکی برای ریاست جمهوری و دیگری برای پارلمان این کشور. تا لحظه نگارش، 99.9 درصد از صندوق های رای گزارش داده اند.

با 49.6 درصد آرا، ائتلاف دولتی رئیس جمهور اردوغان - که متشکل از حزب محافظه کار عدالت و توسعه یا AKP، ملی گرا MHP و احزاب کوچکتر اسلام گرا است - اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد: 322 کرسی از 600 کرسی موجود. اختیارات قانونی پارلمان در نتیجه همه پرسی سال 2017 به طور اساسی محدود شد و کنترل آن به اردوغان امکان می داد بدون نگرانی از هرگونه چالش جدی از جانب پارلمان حکومت کند. اگر او برنده ریاست جمهوری شود، از برنامه های خود حمایت قانونی محکمی خواهد داشت.

اردوغان در رقابت های ریاست جمهوری 49.5 درصد آرا را به دست آورد که به این معنی است که در 28 می 2023 با قلیچدار اوغلو که 44.9 درصد آرا را به دست آورده است، در دور دوم انتخابات برگزار می شود. قلیچداراوغلو نامزد مشترک ائتلاف «میز شش» است - یک بلوک مخالف متشکل از احزاب سکولار و ملی گرا و همچنین محافظه کار - که دو نفر از آنها از حزب عدالت و توسعه جدا شده اند.

در دور دوم هرکس به 50 درصد برسد رئیس جمهور می شود. اما اردوغان با برتری و شتاب آشکار وارد رای‌گیری می‌شود، به‌ویژه با توجه به اینکه نظرسنجی‌ها قبل از رای‌گیری نشان می‌داد که او در دور اول دوم خواهد شد.

2) چرا اردوغان بهتر از پیش بینی عمل کرد؟
دلایل متعددی می تواند عملکرد قوی اردوغان را توجیه کند. اگرچه شهروندان ترکیه از تورم شدید رنج می برند، به نظر می رسد که پیام اردوغان مبنی بر برتری دادن منافع امنیت ملی بر چالش های اقتصادی، بخش قابل توجهی از پایگاه محافظه کار و ملی گرای او را متقاعد کرد.

این در حالی است که حزب اردوغان، AKP، همچنان محبوبیت خود را به ویژه در مناطق شهری از دست می دهد. درصد حمایت سراسری از حزب عدالت و توسعه از 42.5 درصد در سال 2018 به 35.6 درصد در سال 2023 کاهش یافته است.

با این حال، اردوغان با افزودن احزاب کوچک اسلام گرا و ملی گرا به ائتلاف خود موفق می شود سرپا بماند. با انجام این کار، او به پایگاه خود اجازه داد تا به احزاب ائتلافی غیر از حزب عدالت و توسعه رأی دهد و در عین حال حمایت آنها از نامزدی خود را در رقابت های ریاست جمهوری حفظ کند. شنیدن شکایت مردم ترکیه از فساد و نارضایتی از عملکرد اقتصادی این کشور که همچنان به اردوغان به عنوان رهبر ملی رای می دهند، غیرمعمول نیست.

در همین حال، مناطق زلزله زده در اوایل سال جاری، اردوغان را به دلیل واکنش ضعیف اولیه آنچنان که بسیاری انتظار داشتند، مجازات نکردند.

همچنین باید اضافه کنم که تعهد ترکیه به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه زیر سوال رفته است. اردوغان از منابع دولتی و کنترل خود بر قوه قضائیه و بخش قابل توجهی از رسانه ها به نفع خود استفاده می کند. در موارد معدودی، نامزدهای اپوزیسیون توسط نیروهای هوشیار مرعوب شدند.

همچنین گام‌های نادرستی از سوی رقیب اصلی او وجود داشت که مشارکت او را تضعیف کرد. قلیچداراوغلو از سال 2010 رئیس حزب جمهوری خواه خلق یا CHP بوده است. تحت ریاست او، حزب او در هر انتخابات و همه پرسی به جز رای محلی 2019 شکست خورده است. قلیچداراوغلو اجازه هیچ گونه مناظره عمومی درباره نامزدی خود را نداد و از معرفی دو شهردار محبوب، اکرم امام اوغلو و منصور یاوش، در همان اوایل جلوگیری کرد.

او رهبران «میز شش نفره» را موظف به فرآیند نامزدی کرد، که ابزاری برای او بود تا نیاز به انتخابات اولیه را دور بزند و برخی از اختیارات را برای نامزدی خود به دست آورد. او به چهار حزب کوچک قول مناصب مختلف از جمله وزیران، معاونان رئیس جمهور و نامزدی 77 نماینده پارلمان در لیست CHP را داد تا آنها او را نامزد کنند. در همین حال، او با استفاده از حمایت این احزاب، مرال آکشنر، رهبر حزب IYI را برای پذیرش نامزدی خود تحت فشار قرار داد. اگرچه آکشنر با اکراه پذیرفت، اما یک پایه اساسی از IYI در رای گیری ریاست جمهوری به سومین نامزد، سینان اوگان، که 5.2 درصد از آرا را به دست آورد، رای دادند.

در طول سال‌ها، قلیچداراوغلو به ایجاد یک ساختار حکومتی پدری و سلسله مراتبی، پاداش دادن به وفاداران خود و منزوی کردن افرادی که جرات به چالش کشیدن او را داشتند، متهم شده است. رسانه هایی که توسط حزب او حمایت مالی می شود، روزنامه نگاران منتقد او را اخراج کرده اند. در نتیجه، رسانه های خود او ارزیابی انتقادی از نامزدی او نکردند و ممکن است اخبار محبوبیت او متورم شده باشد.

در همین حال، به عقیده من، جهت گیری ایدئولوژیک CHP - سوسیال دموکراسی - به تدریج از بین رفته است و حزب بیشتر به یک سازمان فراگیر و بدون جهت مشخص تبدیل شده است.

علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از رای دهندگان ممکن است نسبت به یک دولت ائتلافی احتیاط کرده باشند. شهروندان ترکیه در طول دولت‌های ائتلافی از دهه 1990 تا 2002 به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و رکود اقتصادی به شدت آسیب دیدند.

سرانجام، مشارکت در شهرهای اکثریت کرد نسبتاً کم بود و رای دهندگان ناسیونالیست نسبت به هرگونه ارتباط با HDP، حزب ناسیونالیست کرد، از رای دادن به قلیچداراوغلو اجتناب کردند.

3) بعد چه اتفاقی می افتد؟
عملکرد بهتر از حد انتظار اردوغان، او را در صندلی راننده قرار می دهد تا به دور دوم رای دهد.

پیروزی اردوغان سبک حکومت اقتدارگرایانه او را تثبیت می کند. همچنین می‌تواند اپوزیسیون را بیشتر تضعیف کند، با نشانه‌هایی که نشان می‌دهد دو حزب اصلی مخالف ممکن است درگیری رهبری را تجربه کنند.

این در حالی است که شهروندان ترکیه بار دیگر در 31 مارس 2024 برای انتخابات محلی به پای صندوق های رای خواهند رفت. دو حزب اصلی اپوزیسیون قبلاً نامزدهای مشترکی را معرفی کرده بودند که موفق به کسب پست های شهرداری در مناطق کلیدی کلان شهرها شدند. یک شکاف احتمالی در اپوزیسیون می‌تواند به حزب عدالت و توسعه حاکمیت اردوغان کمک کند تا کنترل خود را بر این شهرداری‌های بزرگ مانند استانبول و آنکارا گسترش دهد.

حرکت رو به جلو، این خبر بسیار بدی برای مخالفان خواهد بود. اردوغان از سال 2002 در قدرت بوده است. او بیش از هر رئیس جمهور ترکیه و حتی بسیاری از سلاطین عثمانی بر کشور حکومت کرده است. پنج سال دیگر به او این امکان را می دهد که قدرت خود را در نهادهای دولتی حتی بیشتر تحکیم کند.

صالح یاسون، کاندیدای دکترا، دانشگاه ایندیانا.
 

نظر شما