موضوع : پژوهش | مقاله

فناورى

محققان آلمانى معتقدند که تغییرات جوى و آب و هوایى و گرم شدن کره زمین، خطر مرگ سالمندان را افزایش مى دهد.
به نقل از خبرگزارى آلمان، کارشناسان احتمال مى دهند سالانه در هرکشور ۱۲هزار مورد مرگ به دلیل افزایش موج گرما در تابستان رخ دهد که این خطر بیشتر جان سالمندان را تهدید مى کند.
بنابراین گزارش، نتیجه این تحقیق که به درخواست سازمان جهانى محیط زیست انجام شده است، نشان داد: در صورتى که شهروندان و ساکنان کره زمین عاقلانه رفتار کنند و جلوى گرم شدن کره زمین گرفته شود، مى توان از این افزایش مرگ جلوگیرى کرد.
براساس این گزارش، تنها در آلمان در تابستان سال ۲۰۰۳ ۷،هزار مورد مرگ ناشى از گرماى زیاد ثبت شده است.همچنین کارشناسان خواستارکاهش ۳۰درصدى تولید گاز دى اکسید کربن تا سال ۲۰۲۰ شدند.افزایش گازهاى گلخانه اى در سال هاى اخیر باعث افزایش سرعت گرم شدن زمین شده است که پیامدهاى زیست محیطى خطرناکى را به دنبال دارد.

خواندن افکار افراد با اسکن مغز
یک گروه تحقیقاتى متشکل از دانشمندان آلمانى و انگلیسى ادعاکردند که موفق به طراحى یک سیستم اسکن مغزى بسیار قدرتمند بادقت بالا شده اند که به قدرى قدرتمند است که مى تواند نیت ها و مقاصد اشخاص را بخواند.

کفش جدیدى با فناورى GPS عرضه شد
با ساخت کفشى که یک تراشه GPS در داخل آن به کار گرفته شده و به وسیله صاحب کفش و یا از راه دور فعال مى شود، نگرانى گم شدن افراد از بین مى رود.
یک مهندس آمریکایى موفق شد با قراردادن یک تراشه کوچک GPS در کفش ورزشى، نمونه اولیه کفش هایى را براى بزرگسالان طراحى کند تا محل صاحب آن ها در هرکجاى دنیا که باشند، تنها با فشردن یک دکمه قابل ردگیرى باشد.براساس این گزارش، این کفش هاى ورزشى که برخلاف تلفن، ساعت یا دست بند به راحتى گم نمى شوند، جدیدترین مورد به کارگیرى جست وجوى ماهواره اى در زندگى روزمره است که با فشردن یک دکمه در داخل آن ، سیستم GPS آن فعال شده و جزئیات مربوط به موقعیت فرد به صورت پیام بى سیم به سرویس کنترل ۲۴ ساعته فرستاده مى شود.
بنابراعلام اپراتورهاى سرویس کنترل نیز در موقع اضطرارى مانند گم شدن کودکان یا بیماران مبتلا به آلزایمر، با درخواست نزدیکان ، مى توانند GPS را از راه دور فعال کنند و از هنگام فشردن دکمه فعال سازى تا زمان کارکردن باترى، کفش هاى مذکور اطلاعات را ارسال خواهند کرد.
براساس این گزارش، این کفش ها که براى ساخت و اطمینان از دقت عمل آنها، ۲ سال تحقیق و میلیون ها دلار هزینه صرف شده، تراشه دو تا سه اینچى را در انتهاى خود جا داده اند و دو دکمه کوچک نقره اى در کنار بند کفش، یکى براى فعال کردن و دیگرى براى توقف عمل GPS وجود دارند و مانند اکثر وسایل GPS براى عملکرد خود به ۴ ماهواره متصل هستند.

ژاپن از سیستم هشداردهنده ماهواره اى استفاده مى کند
سیستم هشداردهنده ماهواره اى در ژاپن راه اندازى شد که بلافاصله هشدار سونامى را ارسال خواهد کرد و همچنین با بروز فعالیت هاى آتشفشانى، به تخلیه سریع و اضطرارى کمک مى کند.
براساس این گزارش، با کمک این سیستم که j-ALERT نامیده شده، آژانس مدیریت بلایا و آتش به محض وقوع زلزله ، در مورد سونامى هشدار خواهد داد و در صورت دریافت اطلاعات مبنى بر فعالیت هاى آتشفشانى به مقام هاى محلى اطلاع خواهد داد.
بنابراعلام، هشدارها، وسایل ارتباطى را در مناطق متصل به سیستم فعال و آژیرها و پیام هاى راهنمایى رادیویى را موجب خواهند شد. این در حالى است که مرکز مطالعات زمین شناسى زلزله آمریکا اعلام کرد که سیستم هشداردهنده ویژه اى براى زلزله دراین کشور وجود ندارد. با این حال ، این مرکز براى هر زلزله اى که در دنیا رخ مى دهد، صدهزار ایمیل و هشدار بر روى دستگاه پیجر ارسال مى کند.

تهیه نرم افزارى که مصرف سوخت خودروها را کاهش مى دهد
یک پژوهشگر هلندى موفق به تهیه نرم افزارى شده است که با اضافه کردن آن به رایانه موتور خودروهاى جدیدمى تواند مصرف سوخت را بیشتر از ۲‎/۵ درصد کاهش دهد.
جان کسلز، از دانشگاه آیندهاون، مى گوید با افزودن یک قطعه نرم افزار به رایانه یک خودرو به عملکرد بهینه موتور دست یافته است.وى مى گوید با افزودن یک قطعه نرم افزار و یک سیستم ساده مصرف سوخت خودروها ۲‎/۶ درصدکاهش مى یابد.
به گفته این پژوهشگر، این نرم افزار در تمام خودروهایى که رایانه موتور دارند، قابل استفاده است. به طور کل، این نرم افزار در بیشتر خودروهاى امروزى کاربرد دارد.دستیابى به کاهش ۵ تا ۶ درصدى مصرف سوخت نیز امکان پذیر است ، اما این امر نیازمند ایجاد تغییراتى در موتور خودرو است.
همچنان که دولت ها در تلاش براى کاهش انتشار گازهاى گلخانه اى هستند که عامل گرم شدن زمین است، موضوع بازده سوخت به مسأله مهمى براى خودروسازان تبدیل شده است.


منبع: روزنامه  ایران ۱۳۸۵/۱۲/۰۷

نظر شما