سفید چاه: گورستانی اسرارآمیز در دل مازندران
موضوع : ایران‌شناسی | مازندران

سفید چاه: گورستانی اسرارآمیز در دل مازندران

در دل جنگل‌های انبوه مازندران و در نزدیکی شهر بهشهر، گورستانی اسرارآمیز به نام "سفید چاه" قرار دارد که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، شهرت زیادی یافته و به یکی از جاذبه‌های گردشگری و البته مکان‌های ترسناک ایران تبدیل شده است.

ویژگی‌های گورستان سفید چاه:

  • خاک سفید: اولین چیزی که در این گورستان توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند، رنگ سفید خاک آن است. مردم محلی معتقدند که این خاک سفید جادویی است و از فساد اجساد دفن شده در آن جلوگیری می‌کند.
  • سنگ قبرهای عمودی: سنگ قبرهای سفید چاه، برخلاف اکثر گورستان‌ها، به صورت عمودی در زمین نصب شده‌اند. روی این سنگ قبرها علاوه بر نام و نام پدر متوفی، شغل او نیز به صورت حجاری یا نقاشی به تصویر کشیده شده است. این تصاویر، نمادی از شغل و حرفه فرد در زمان حیات او هستند.
  • جعبه‌های طلسم شده: در گوشه و کنار این گورستان، جعبه‌های چوبی کوچکی دیده می‌شود که مردم محلی آنها را طلسم شده می‌دانند. اعتقاد بر این است که اگر این جعبه‌ها از گورستان خارج شوند، برای صاحبان آنها اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

باورها و افسانه‌ها:

گورستان سفید چاه در بین مردم محلی افسانه‌ها و باورهای زیادی دارد. برخی معتقدند که این گورستان محل دفن اجساد غرق شدگان در دریای خزر است و ارواح آنها در شب ها در این مکان پرسه می زنند.

همچنین برخی دیگر بر این باورند که این گورستان محل دفن افرادی است که به جادوگری و علوم غریبه مشغول بوده‌اند و به همین دلیل، طلسمی قوی بر آن حاکم است.

جاذبه گردشگری:

با وجود داستان‌های ترسناکی که پیرامون گورستان سفید چاه وجود دارد، این مکان به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران تبدیل شده است. هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران برای دیدن این گورستان اسرارآمیز به بهشهر سفر می‌کنند.

نظر شما