طاق بستان: نگین سنگی تاریخ ایران
موضوع : تصویر | باستانی

طاق بستان: نگین سنگی تاریخ ایران

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های دوره ساسانی است که در استان کرمانشاه و در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی ایران، در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 2006 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

نام تاق بستان:

نام "طاق بستان" برگرفته از دو تاق سنگی بزرگ است که در دل کوه کنده شده‌اند و نقش‌هایی را بر آن حک کرده‌اند. در زبان کردی، تاق بستان را "تاق وَه سان" می‌خوانند که به معنی "طاق سنگی" است.

تاریخچه:

طاق بستان در دوره ساسانیان (224 تا 651 میلادی) و به دستور خسرو اول و خسرو دوم ساخته شده است. این مجموعه شامل دو تاق بزرگ، یک نقش برجسته و چندین کتیبه به خط پهلوی است.

نقوش:

نقوش برجسته تاق بستان، وقایع مهم تاریخی مانند تاجگذاری خسرو اول و دوم، پیروزی خسرو دوم بر امپراتور بیزانس و شکار گراز وحشی توسط خسرو اول را به تصویر می‌کشند. این نقوش به دلیل ظرافت و دقت در حجاری، از جمله زیباترین و ارزشمندترین آثار هنری دوره ساسانی به شمار می‌روند.

استخر تاق بستان:

در پای تاق بستان، استخری بزرگ وجود دارد که از آب چشمه‌ای که از دل کوه می‌جوشد، پر می‌شود. برخی معتقدند که این چشمه و استخر، محل نیایش آناهیتا (ایزد بانوی آب‌ها) در دوره ساسانی بوده است.

اهمیت تاق بستان:

طاق بستان به دلیل ارزش‌های تاریخی، هنری و فرهنگی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مجموعه نه تنها اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ، هنر و فرهنگ دوره ساسانی به ما می‌دهد، بلکه نمادی از شکوه و عظمت تمدن ایران باستان نیز به شمار می‌رود.

جاذبه‌های گردشگری:

علاوه بر تاق بستان و نقش برجسته آن، در محوطه این مجموعه آثار تاریخی دیگری مانند کاخ ساسانی، فرهادتراش و نقش فرهاد و شیرین نیز وجود دارد.

طاق بستان، نگینی درخشان در تاریخ ایران، هر ساله گردشگران و پژوهشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

 

نظر شما