موضوع : پژوهش | مقاله

گاز طبیعی: پلی به سوی انرژی‌های پاک

استفاده از انرژی های پاک یکی از موضوع های کانونی مورد بحث کشورهای جهان در کنفرانس تغییرات اقلیمی کپنهاگ بود، اما آنچه توجه به چنین انرژی هایی را به ویژه در سال های اخیر دو چندان ساخته، رشد پرشتاب آلودگی هوا و گرمایش جهانی است.
پیشنهاد کارشناسان انرژی در این زمینه، استفاده بیشتر از گاز طبیعی است که یکی از ارزان ترین و پاک ترین منابع انرژی جهان است. این کارشناسان استفاده از آن را به ویژه در اقتصادهای در حال رشد مانند چین و هند که سهم بالایی در آلایندگی کره زمین دارند، توصیه کرده اند؛ به ویژه در صنایعی که با سوخت های چون زغال سنگ کار می کنند.
بر این اساس این کشورها تلاش هایی برای کاستن از کربن موجود در ترکیب انرژی مصرفی خود آغاز کرده اند و گاز طبیعی را که بیشترین پتانسیل را در کاهش آلودگی و با حداقل هزینه ممکن داراست، به جد مورد توجه قرار داده‌اند. گاز طبیعی نیمی از کربنی را که زغال‌سنگ تولید می‌کند، ایجاد می کند و خروجی نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد آن نیز کمتر است.
طبق برآوردهای آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) با توجه به این موارد، تقاضای جهانی گاز در دوره ۲۰۰۷ تا ۲۰۳۰، ۴۲ درصد رشد می کند و از ۳ تریلیون مترمکعب در سال ۲۰۰۷ به ۴. ۳ تریلیون مترمکعب در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.
طرح‌هایی که برای تجزیه کربن به منظور کاهش میزان آلایندگی زغال‌سنگ وجود دارد، در مراحل ابتدایی هستند و انرژی‌های جایگزین در حالی که رشد رو به جلویی دارند، هنوز برای عبور کردن از سوخت‌های فسیلی تکافو نمی‌کنند؛ برای نمونه استفاده از انرژی هسته‌ای با مسائل سیاسی و ایمنی رو به رو و انرژی‌های بادی و خورشیدی نیز فناوری‌های گرانی دارند و نیازمند سرمایه گذاری های زیاد هستند.
این در حالی است که منابع گاز به وفور یافت می شود. ذخایر اثبات شده گاز جهان در پایان سال ۲۰۰۸، ۱۸۰ تریلیون مترمکعب معادل۶. ۳۵۰ تریلیون فوت مکعب تخمین زده شده و عرضه ال ان جی نیز در حال افزایش است؛ پیش‌بینی می‌شود ظرفیت مایع‌سازی گاز تا دهه آینده ۵۶ درصد رشد یابد و از ۳۶۱ میلیون تن در روز در اواخر سال ۲۰۰۸ به ۵۵۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ برسد.
گاز طبیعی اکنون به ویژه در دو حوزه تولید برق و حمل و نقل در حال احراز نقشی پررنگ است و در کشورهایی چون هند و چین تولید برق با بهره گیری از گاز طبیعی در نیروگاه هایی که با زغال‌سنگ کار می‌کنند، به عنوان وسیله ای برای کاهش آلاینده ها مطرح است.
افزون بر این، طرح هایی برای ترکیب گاز طبیعی با انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد تا از این راه بتوان به انرژی پاک ترکیبی دست یافت از جمله به شکل برق گازی بادی و برق گازی خورشیدی که این موضوع پاسخگوی نگرانی‌ها در باره متناوب بودن عرضه چنین انرژی‌هایی است.
همچنین گاز طبیعی می‌تواند در حمل و نقل نیز به کار گرفته شود. گاز طبیعی فشرده شده (سی ان جی) هزینه‌های رقابتی و مزیت های زیست محیطی بسیاری دارد و در قیاس با بنزین و دیزل حدود ۲۵ درصد کمتر CO۲ منتشر می‌کند و سایر آلاینده‌ها را هم بسیار کمتر دارد و کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، هند و ایتالیا فعالانه در بخش حمل و نقل خود (سی ان جی) را به کار گرفته اند.

نتیجه:
به نظر می رسد که با توجه به رونق تلاش های جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش آگاهی جهانی در باره زیان های استفاده بیش از اندازه از سوخت های فسیلی استفاده از گاز طبیعی با توجه به دارا بودن مزیت هایی چون تولید کربن کمتر در قیاس با دیگر سوخت های فسیلی مانند زغال‌سنگ به شدت مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری شانا
نویسنده : محمد آذری

نظر شما