لرستان،  قالی کوه
موضوع : ایران‌شناسی | لرستان

لرستان، قالی کوه

📸 مهدی رضایی

قالی کوه یا غالیه کوه، یکی از کوهستان‌های استان لرستان و رشته‌کوهی فرعی از کوه‌های زاگرس در شهرستان الیگودرز است. قالی کوه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین سرشاخه‌های رود دز است. بلندترین قلهٔ این رشته‌کوه، 4150 متر ارتفاع دارد. غار باستانی و غار بزنوید، در دل این رشته‌کوه قرار دارند.

قالی کوه از شمال غربی به سراب کیگوران، از شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود. در شمال این رشته کوه، دشت لاله‌های واژگون که بزرگترین دشت لاله واژگون جهان است، قرار دارد. یکی از زیباترین دره‌های قالیکوه، دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره، وجود مسیرها صعب العبور و حیوانات وحشی همانند خرس می‌باشد. در نهایت به آبشار آب سفید ختم می‌شود و بزرگترین یخچال قالیکوه در مسیر این دره قرار دارد که طول آن چندی کیلومتر می‌باشد.

از دیگر زیبایی‌های این منطقه، وجود درخت سرو کوهی (به زبان محلی اوورس) می‌باشد که به صورت زیبایی درون سنگ و صخره رشد می‌کند. هنگامی که این درخت توسط صاعقه آتش می‌گیرد، مردم محلی اعتقاد دارند که این درخت پیر شده است و خودسوزی می‌کند تا درختان جوان جایگزین آنها شوند.

این منطقه به دلیل داشتن گونه‌های جانوری (مانند خرس و گراز و قوچ و میش کوهی و گرگ و انواع پرندگان شکار و ...) و گیاهی کم نظیر، دارای اهمیت است. همچنین به دلیل قلهٔ مرتفع، یکی از مناسب‌ترین مکان‌های کوهنوردی در ایران است.

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های طبیعی قالی کوه می‌پردازیم:

دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله‌های واژگون قالی کوه، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است. این دشت در شمال رشته کوه قالی کوه و در نزدیکی روستای دالانی قرار دارد. دشت لاله‌های واژگون، در فصل بهار و در اواخر اردیبهشت ماه، مملو از لاله‌های واژگون می‌شود.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید، یکی از زیباترین آبشارهای ایران و جهان است. این آبشار در جنوب شرقی رشته کوه قالی کوه و در نزدیکی روستای چنارکوه قرار دارد. آبشار آب سفید، از ارتفاع 100 متری به پایین می‌ریزد و منظره‌ای بسیار زیبا را ایجاد می‌کند.

غار باستانی

غار باستانی قالی کوه، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه است. این غار در دل کوه قالی کوه و در نزدیکی روستای قلعه چم واقع شده است. غار باستانی قالی کوه، دارای قدمتی بیش از 1000 سال است و آثار تاریخی ارزشمندی از جمله سفال‌های دوران اسلامی، در این غار یافت شده است.

غار بزنوید

غار بزنوید، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی قالی کوه است. این غار در دل کوه بزنوید و در نزدیکی روستای بزنوید واقع شده است. غار بزنوید، دارای حفره‌های متعدد و زیبایی است و یکی از مناسب‌ترین مکان‌های غارنوردی در ایران است.

قالی کوه، یکی از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی ایران است. این منطقه، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی است و می‌تواند مقصدی مناسب برای گردشگران و طبیعت‌گردان باشد.

نظر شما