عمارت زیبای شاپوری شیراز
موضوع : ایران‌شناسی | فارس

عمارت زیبای شاپوری شیراز

عمارت شاپوری یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین عمارت‌های شیراز است که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این عمارت در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی قرار دارد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی با شماره ۲۷۸۱ ثبت شد.

عمارت شاپوری به دستور عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تاجران شیراز، و توسط معمار معروف شیرازی، استاد ابوالقاسم مهندسی، ساخته شد. ساخت این عمارت از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ به طول انجامید و تا اوایل دهه ۷۰ هجری شمسی، خانواده شاپوری در آن سکونت داشتند.

عمارت شاپوری از دو بخش اصلی تشکیل شده است: باغ و عمارت اصلی. باغ این عمارت با مساحت 4635 متر مربع، دارای درختان و گل‌های متنوعی است. عمارت اصلی نیز با مساحت 840 متر مربع، دو طبقه دارد و در وسط باغ قرار گرفته است.

عمارت شاپوری از نظر معماری، تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. در نمای بیرونی عمارت، از ستون‌های رنگی و تزئینات گچ‌بری استفاده شده است. در داخل عمارت نیز، از کاشی‌کاری‌های زیبا و نقاشی‌های دیواری بهره گرفته شده است.

در حال حاضر، عمارت شاپوری به‌عنوان یک رستوران و کافی‌شاپ فعالیت می‌کند و فضای مناسبی را برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم می‌کند.

از ویژگی‌های مهم عمارت شاپوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تلفیق معماری ایرانی و اروپایی
استفاده از ستون‌های رنگی و تزئینات گچ‌بری در نمای بیرونی
استفاده از کاشی‌کاری‌های زیبا و نقاشی‌های دیواری در داخل عمارت
فضای مناسب برای استراحت و تفریح گردشگران

عمارت شاپوری یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شیراز است که هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

نظر شما