موضوع : پژوهش | مقاله

رویارویی 2 شریک دیرین در نیویورک


شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی شاهد رویارویی میان دو شریک مذاکرات سازش خاورمیانه بود. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اقدامی جنجالی طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل را به این نهاد ارائه کرد. اما این اقدام او با واکنش تند و تهدیدآمیز طرف صهیونیستی (نتانیاهو) مواجه شد.
روز جمعه محمود عباس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنرانی‌های خود در شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند. ابومازن با ابراز ناامیدی از مذاکرات سازش با تل‌آویو در صحن مجمع عمومی سازمان ملل خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بر مبنای مرزهای 4 ژوئن 1967 شد اما همان گونه که انتظار می‌رفت این طرح با مخالفت جدی دولت صهیونیستی و حامیان آن روبه‌رو شد.
محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در توضیح دلیل ارائه درخواست عضویت کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل گفت؛ اسرائیل تمام تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح را بر سنگ کوبیده و خرد کرده است. محمود عباس همچنین رژیم صهیونیستی را اشغالگر نامید اما اظهار داشت که همچنان آماده مذاکره با این رژیم است. ابومازن طرح عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را رسماً به «بان کی مون» دبیرکل این سازمان ارائه کرد. براساس قوانین سازمان ملل، دبیرکل سازمان پس از دریافت درخواست مذکور، موظف است آن را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.
احتمال می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به منظور بحث و گفت‌و‌گو درباره درخواست محمود عباس برای پذیرش کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل، تشکیل جلسه ‌دهد. محمود عباس در سخنرانی خود به فشارهای فراوانی که در جریان ارائه درخواست تشکیل دولت مستقل فلسطینی از سوی واشنگتن وارد آمده اشاره کرد. ابومازن هدف طرف فلسطینی از ارائه این درخواست را دستیابی به حق و حقوقشان دانست و خواستار بازگرداندن قدس شرقی به دامان کشور فلسطینی به عنوان پایتخت خود و همچنین نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود شد.

نتانیاهو سازمان ملل را به سخره گرفت
نتانیاهو در سخنرانی خود ضمن حمله لفظی به سازمان ملل برنامه فلسطینی‌ها را رد کرد و مدعی شد خواستار مذاکره با آنها است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سازمان ملل را به سخره گرفت و مدعی شد که در این سازمان زمانی نماینده حکومت صدام رئیس خلع سلاح بود. نماینده رژیم قذافی رئیس نهاد حقوق بشری شده بود. او افزود؛ یک خاخام به وی توصیه کرده که سازمان ملل خانه دروغ‌ها است.
نتانیاهو گفت: فلسطینی‌ها اول به جای تلاش برای تشکیل دولت مستقل باید با اسرائیل به صلح دست یابند. وی تصریح کرد: «زمان آن فرا رسیده تا فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان دولت یهودی به رسمیت بشناسند.» نتانیاهو با رد اظهارات عباس مبنی بر اینکه تداوم شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی موجب شکست مذاکرات سازش بوده، مدعی شد هسته اصلی تنش بین دو طرف به رسمیت شناخته نشدن دولت مستقل یهودی و تعیین مرز‌های آن از سوی فلسطینیان است.
سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی انجام شد که شمار قابل توجهی از نمایندگان کشورهای اسلامی و عربی از جمله لبنان در محل سالن مجمع عمومی سازمان ملل حضور نداشتند.
اویگدور لیبرمن وزیر خارجه تندروی اسرائیل در گفت‌و‌گو با تلویزیون کانال 10 این رژیم اعلام کرد: این سخنرانی تحریک واقعی به خشونت بود.
بازتاب طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل همزمان با ارائه درخواست عضویت کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل از سوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هزاران فلسطینی در کرانه باختری به جشن و شادی پرداختند. در مرکز رام‌الله، هزاران نفر با در دست داشتن پرچم‌های فلسطینی شعار «فلسطین 194» را سر دادند. در آستانه این مراسم، رژیم صهیونیستی 22 هزار نیروی ارتش و پلیس را به منظور مقابله با تظاهرات احتمالی فلسطینیان در کرانه باختری و داخل کمربند سبز مستقر کرد.
در همین راستا نیروهای اشغالگر جوانان فلسطینی ساکن قدس و افراد پائین‌تر از 50 سال را از ورود به مسجدالاقصی برای به جا آوردن نمازجمعه منع کردند و درگیری‌های محدودی نیز بین جوانان و نظامیان صهیونیست رخ داد. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد، به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط ترکیه غیرمشروط است.
محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر هم از پیشنهاد پذیرش عضویت کشور مستقل فلسطینی استقبال کرد. اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم گفت: در تلاش قبول عضویت فلسطین در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم. از سوی دیگر در جبهه مخالفان، فرانسه اعلام کرده: تلاش تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت در سازمان ملل متحد به بن‌بست خواهد انجامید. امریکا تهدید کرده که این طرح را وتو خواهد کرد.
در همین حال میانجیگران گفت‌و‌گو‌های سازش موسوم به کمیته 4 جانبه از فلسطینی‌ها و اسرائیل خواستند ظرف مدت یک ماه گفت‌و‌گوهایشان را از سر بگیرند. کمیته چهارجانبه شامل امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل از طرفین خواست تا پایان سال 2012 میلادی به یک توافق صلح دست پیدا کنند.


منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۹۰/۷/۳

نظر شما