موضوع : پژوهش | کتاب

مجموعه مقالات عرفان ايران

از سوي انتشارات حقيقت منتشر شد :
مجموعه مقالات عرفان ايران
بيستمين شماره مجموعه مقالات "عرفان ايران" منتشر شد.

خبرگزاري "مهر" - گروه دين و انديشه ۲ بهمن ۱۳۸۳ : در اين مجموعه مقالات در ابتدا ياداشتي درباره برگزاري دو كنگره عرفاني : مولانا در تهران و شاه نعمت الله ولي در ليدن هلند، منتشر شده است.

در اين ياداشت آمده است : شهرت عارفاني مثل شاه نعمت الله ولي در غرب بسيار كمتر از كساني چون مولانا است. چرا كه غربيان بيشتر به واسطه ادبيات عرفاني ما با عرفان آشنا شده اند و لذا بيشتر مثنوي مولانا يا غزليات حافظ را به عنوان متون عرفاني مي شناسند تا خود مولانا و حافظ را به عنوان عارف. ولي با اين حال استقبال ايرانيان خارج از كشور و خارجيان علاقمند به اين مراسم جالب توجه بود. از ميان غربيان عده اي از سر كنجكاوي علمي و غير علمي و عده اي نيز با آشنايي قبلي به جست وجوي تصوف و عرفان اسلامي آمده بودند. گويي مي خواستند بدانند كه آيا معنويت و عرفان مشهور شده و پيامبرش، پيامبر شمشير است و در نهايت به جريان نوع طالبان در افغانستان مي رسد يا اسلام ديگري نيز هست كه پيامبرش رحمة للعالمين است و دينش كه به نام اسلام است ماخوذ از كلمه سلام به معناي صلح و دوستي و طمانينه مي باشد و از اين رو مملو از معنويت و عرفان است.

از مقالات اين مجموعه نيز مي توان به اين مقالات اشاره كرد : نكاتي درباره حسن بصري/ حاج دكتر نورعلي تابنده؛ ارادت حسن بصري به حضرت علي (ع)/ حاج محمد جعفر كبوتر آهنگي؛ تحقيق در احوال حسن بصري/ استاد محمود شهابي، ولايت معنوي در مثنوي مولوي/ دكتر شهرام پازوكي؛ مروري بر برخي از آثار معماري طريقه نعمت اللهيه در ايران/ مهندس مهرداد قيومي؛ رند و رندي در آثار شاه نعمت الله ولي/ دكتر يانيس اشوتس.

در بخش گفت و گو نيز قسمت اول گفت و گويي كه محمد اقبال با سيد حسين نصر با عنوان " اسلام، علم و مسلمانان " انجام داده با ترجمه سيد امير حسين اصغري منتشر شده است.

در بخش پاياني نيز دو كتاب " مقايسه انسان فرهمند در شاهنامه با ولي در مثنوي" و "البرهان الجلي في تحقيق انتساب الصوفيه الي علي (ع)" معرفي شده است. 

نظر شما