موضوع : پژوهش | کتاب

ولايت در عرفان

  توسط حجت الاسلام روحاني نژاد
" ولايت در عرفان" در دست پژوهش است 
"ولايت در عرفان" عنوان پژوهش حجت الاسلام روحاني نژاد است كه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در حال انجام است .

به گزارش خبرگزاري "مهر ۲۶ شهریور ۱۳۸۲" حجت الاسلام روحاني نژاد  درباره ضرورت پرداختن به اين موضوع در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت : پس از توحيد صمدي حضرت حق ، مهمترين مساله عرفان اسلامي ، مساله ولايت است .  ولايت باطن نبوت است و تحليل و تفسير عرفاني اين مساله يك ضرورت است . 
وي درباره محورهاي بحث و فصول اين پژوهش گفت : اين طرح در چهار فصل ساماندهي مي شود ، كه به اجمال عبارتند از : كليات ، عوامل و موانع تحقق ولايت، مباني ولايت، و ختم ولايت .  فصل اول و دوم پايان پذيرفته و مورد ارزيابي قرار گرفته است . فيش برداري ، تنظيم ، و نگارش حدود نيمي از فصل سوم  نيز انجام شده است . همچنين فيش برداري  فصل چهارم نيز انجام شده است .

حجت الاسلام روحاني نژاد افزود : در فصل اول ، از ضرورت و تاريخچه بحث و مفاهيم كليدي آن ، و مفاهيم وابسته آن از منظر  معني شناسي و شبكه در هم تنيده مفاهيم نبوت ، ولايت، خلافت و امثال آن سخن به ميان آمده و ارتباط ها و تفاوت ها نمايانده شده است . در فصل دوم ، درباره اسفار اربعه عرفاني و سالكان كوي دوست به تفصيل و از مناظر گوناگون سخن رفته و گردنه هاي اين راه پر پيچ و خم معرفي گرديده  و جايگاه ولايت در اسفار اربعه تبيين شده است .  در اين قسمت بر ديدگاه هاي علامه سيد حيدر آملي ، آقا محمد رضا قمشه اي ، و امام خميني (ره) تاكيد و درنگ بيشتري شده است . در اين فصل همچنين از رياضت ،  منازل و مقامات عرفاني نيز بحث شده است .  در فصل سوم  از تجلي و نظام اسماء الهي سخن به ميان آمده و به تفصيل بحث شده است . ضرورت و اهميت و نقش تجلي، نگاهي كوتاه به تاريخچه تجلي ، چيستي تجلي، واژه هاي مترادف با تجلي، اقسام تجلي، تجلي از ديدگاه قرآن ، عليت و تجلي، از جمله عناويني است كه به تفصيل درباره آن ها بحث شده است . در بحث نظام اسماء الهي ، از چيستي اسم از منظر ارباب معرفت ، اسماء حسني از ديدگاه قرآن، چگونگي ظهور اسماء و صفات حق و نظام ويژه و شبكه منظم و مرتبط با آن ها ، اقسام اسماء و صفات حق تعالي ، و انسان مظهرهمه  اسماء و صفات سخن گفته شده است . وي  مباحثي كه بايد در اين فصل تهيه و تدوين شود را كشف ، شهود  ، الهام ، و وحي ، مراتب ولايت ، ويژگي هاي اولياي الاهي ، قطب و ولي معرفي كرد  .

وي  مباحثي را كه در  فصل چهارم  مطرح خواهد شد را چنين معرفي كرد  : اهميت و جايگاه نظريه ختم ولايت ، تاريخچه بحث ختم ولايت ، ولايت در قرآن، ولايت در احاديث، ولايت در سخنان متكلمان ، ولايت در سخنان اهل تصوف و عرفان از آغاز تا زمان حاضر، ولايت در سخنان صوفيان قرن دوم تا ظهور محي الدين ابن عربي، نظريه ختم ولايت از ديدگاه ابن عربي و نقد آن ، ولايت از ديدگاه  صدرالدين قونوي، مويدالدين جندي، سيف الدين فرغاني، عبدارزاق كاشاني، داود قيصري، ملاهادي سبزواري ، آقا محمد رضا قمشه اي ، شاه آبادي، امام خميني(ره) و علامه طباطبايي .  

نظر شما