موضوع : پژوهش | مقاله

اوج گیری اعتراض گروه های سیاسی و مردم ترکیه نسبت به موافقت دولت اردوغان با استقرار سپر موشکی ناتو

 

ایران تنها معترض به تصمیم دولت ترکیه برای استقرار سامانه راداری سپر موشکی ناتو در خاک این کشور نیست، بلکه مردم برخی شهرها و مناطق این کشور نیز با برگزاری تظاهرات به این تصمیم دولت رجب طیب اردوغان اعتراض کردند. این اعتراض ها از چند روز قبل آغاز شده و به گفته رهبران معترضان، اعتراض ها طی روزهای آینده هم ادامه خواهد یافت.

تظاهرات مردمی در استانبول علیه طرح استقرار سپر موشکی ناتو
ایرنا گزارش داد: مردم استانبول روز یکشنبه گذشته با برگزاری تظاهرات به موافقت دولت ترکیه با استقرار سامانه رادار سپر موشکی ناتو در این کشور اعتراض کردند. صدها تن از مردم ترکیه به دعوت گروه موسوم به «ائتلاف مخالفت با سامانه موشکی ناتو» در اعتراض به تصمیم دولت ترکیه در میدان مرکزی تقسیم استانبول تجمع کردند. معترضین پارچه نوشته هایی حمل می کردند که روی آن ها نوشته شده بود، سپر آمریکا و اسرائیل نخواهیم شد. تظاهرکنندگان شعارهایی در مخالفت با استقرار سامانه رادار سپر موشکی در خاک ترکیه سر دادند. تظاهرکنندگان که در بین آن ها شماری از اعضای حزب مخالف جمهوری خواه خلق نیز حضور داشتند، اعلام کردند روز دوم اکتبر (۱۰ مهر ماه جاری) در اعتراض به تصمیم دولت ترکیه در منطقه کوراجیک استان مالاتیا که قرار است سامانه رادار سپر موشکی در آن منطقه مستقر شود، تجمع خواهند کرد و دست به تظاهرات خواهند زد. طی چند روز گذشته گروهی از نهادهای غیردولتی و هواداران احزاب سیاسی در شهرهای مختلف علیه این طرح تظاهرات کردند. ایسنا نیز در این زمینه گزارش داد: گروهی از ساکنان شهر کوراجیک در استان مالاتیای ترکیه نیز در اعتراض به تصمیم دولت این کشور در مورد تعیین این منطقه برای استقرار سیستم راداری سامانه دفاع موشکی ناتو اعتراض و با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه تصمیم دولت با خواندن بیانیه نسبت به استقرار آن مخالفت کردند. علاوه بر این برگزاری تجمعات و اقدامات اعتراض آمیز موازی در سایر شهرهای ترکیه و شهرهای سایر کشورها و همچنین ارسال نامه اعتراضی به سفارتخانه های ترکیه در حجمی وسیع ادامه دارد. یادآور می شود، وزارت خارجه ترکیه اخیرا در بیانیه ای ضمن اعلام توافق ترکیه و آمریکا بر سر استقرار سامانه موشکی و نصب رادارهای هشدار دهنده، محل آن را بر فراز تپه های روستای کوراجیک اعلام کرد.

قطع برنامه تلویزیونی به خاطر اعتراض به سپر دفاع موشکی در ترکیه
به گزارش ایسنا، در این میان، در حالی که نامیک کمال، زیبک رئیس حزب دموکرات ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی با کانال ۸ ترکیه در حال طرح سوالات و انتقادات تند علیه دولت اردوغان به ویژه در مورد تبعات منفی موافقت دولت با استقرار سپر دفاعی در ترکیه (مالاتیا) بود شبکه کابلی تی وی برای مدت یک دقیقه قطع و سپس وصل و مشاهده شد که به جای وی شخص دیگری به سوالات مجری تلویزیونی پاسخ می دهد. نامیک کمال در این برنامه اظهار داشت: با قرار دادن محل استقرار این رادارها در مالاتیا ایران را هدف قرار می دهند و می خواهند این کشور را بزنند. لذا ایران هم احساس خطر می کند و به دنبال تقویت بنیه نظامی خود خواهد رفت. بر اساس توافقات، رادارهای مستقر در ترکیه با زیر نظر گرفتن تحرکات ایران و احتمال پرتاب موشک از سوی ایران به پایگاه های موشکی ناتو مستقر در رومانی فرمان خواهد داد تا از آن جا موشک های شلیک شده ایرانی را قبل از اصابت به هدف در هوا نابود کند و این همان برنامه ریزی غرب برای رو در رو قرار دادن ترکیه با ایران و ایجاد دشمنی بین ۲ کشور خواهد بود. به گزارش ایرنا «اوغوزخان اصیل ترک» از رهبران حزب سعادت ترکیه نیز با بیان این که ایران و ترکیه سابقه دوستی صدها ساله دارند افزود: این حزب در سراسر کشور اجتماعاتی را علیه طرح سپر موشکی بر پا خواهد کرد.

اردوغان: دلیلی وجود ندارد ایران رنجیده خاطر شود
از سوی دیگر به گزارش باشگاه خبرنگاران، رجب طیب اردوغان در گفت وگوی اختصاصی با فرید زکریا مجری برنامه جی پی اس در سی ان ان در پاسخ به این سوال که شما همیشه تلاش کرده اید روابط خوبی با ایران داشته باشید اما اخیرا با استقرار سامانه راداری آمریکا در خاک کشورتان موافقت کرده اید، ایران از این کار شما به شدت انتقاد کرده است، آیا فکر می کنید ایران امروز کشوری است که جامعه بین المللی می تواند گفت وگوی سازنده با آن برای نظارت بر برنامه هسته ای اش داشته باشد یا این که از نظر شما ایران کشوری است که باید به دقت زیر نظر داشت و مراقبش بود، گفت: ۲ مطلب در اینجاست که نباید آن ها را با یکدیگر اشتباه گرفت، اول طرح نصب پایگاه دفاع موشکی است. پایگاه راداری در ترکیه مفهومی است که در چارچوب ناتو تعریف می شود و هیچ کشور خاصی هدف آن نیست بنابراین دلیلی وجود ندارد که ایران ناراحت و رنجیده خاطر شود. اگر ایران تفسیر دیگری از این مسئله دارد این به خود آن ها مربوط می شود. وی تصریح کرد: من با صراحت می گویم من هرگز اجازه نخواهم داد از خاک ترکیه به ایران حمله شود در مورد برنامه هسته ای ایران هم باید بگویم چرا برخی کشورها مانع می شوند تا ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند اما همان کشورها مانع نمی شوند که اسرائیل سلاح اتمی نداشته باشد. اسرائیل تسلیحات اتمی دارد. اسرائیل تنها رژیمی در منطقه است که سلاح اتمی دارد. ایران می گوید تنها هدفش تولید برق با انرژی هسته ای است. ترکیه هیچ تحریمی را که بر اساس احتمالات باشد نمی پذیرد.

ارزیابی یک کارشناس از مخالفت های داخلی در ترکیه با استقرار سپر موشکی ناتو
سیامک کاکایی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت وگو با خراسان در پاسخ به این سوال که آیا مخالفت های صورت گرفته از سوی برخی احزاب و مردم ترکیه با استقرار سامانه راداری سپر موشکی ناتو در خاک این کشور می تواند مانعی در برابر تحقق خارجی این امر به شمار آید، گفت: در مورد ماهیت این مخالفت ها باید قائل به تفکیک شد. برخی از این مخالفت ها همچون مخالفت های صورت گرفته از سوی احزاب سعادت و صدای عدالت بازتابی از نارضایتی های اجتماعی از استقرار سپر موشکی ناتو است و مخالفان وابسته به این جریان معتقدند که دولت ترکیه باید در عرصه سیاست خارجی مصالح داخلی این کشور را نیز لحاظ کند. کاکایی افزود: اما مخالفت هایی که از سوی برخی احزاب مانند احزاب حرکت ملی و جمهوری خلق ابراز شده با هدف به چالش کشیدن دولت و با ماهیتی کاملا سیاسی دنبال می شود و این گونه احزاب در واقع با نفس استقرار بخشی از سپر موشکی ناتو درخاک ترکیه مخالفتی ندارند. این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: مخالفت ها در این مقطع آن چنان گسترده نیست که بتواند مانعی در برابر اجرایی شدن طرح سپر موشکی ناتو ایجاد کند. از سوی دیگر باید این نکته را مدنظر داشت که ترکیه به عنوان هم پیمان ناتو قصد دارد سیاست خارجی خود را بر مبنای همگرایی با غرب پیش ببرد و این سیاست کلان با نارضایتی های غیرگسترده قابل تغییر نیست.

 


منبع: / روزنامه / خراسان ۱۳۹۰/۷/۵
نویسنده : بهروزی

نظر شما