آتش‌سوزی‌های هاوایی: آتش‌سوزی مرگبار مائوئی چگونه شروع شد و چه چیزی باعث آن شد؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

آتش‌سوزی‌های هاوایی: آتش‌سوزی مرگبار مائوئی چگونه شروع شد و چه چیزی باعث آن شد؟

آتش سوزی های بی سابقه در جزیره مائویی هاوایی هزاران نفر از ساکنان را آواره کرده، بخش هایی از یک شهر چند صد ساله را ویران کرده و دست کم 53 نفر را کشته اند.
 


این فاجعه یکی از مرگبارترین آتش سوزی های جنگلی ایالات متحده در سال های اخیر است.

آتش‌های سریع که توسط بادهای یک طوفان دور دست شعله‌ور می‌شد، یک شبه منفجر شد و آنقدر سریع حرکت کرد که برخی از ساکنان برای فرار از شعله‌های آتش و دود به داخل اقیانوس پریدند. خدمه به مبارزه با آتش سوزی ها ادامه می دهند، آتش سوزی هایی که در چندین محله از جمله شهر تاریخی لاهاینا سوخته است.
 


ما بدترین فاجعه ای را که تا به حال دیده ام داشتیم. تمام لاهاینا سوخته است. میسون جاروی، یکی از ساکنان لاهاینا که فرار کرده است، گفت: این مانند یک آخرالزمان است.اد اسنیفن از دپارتمان حمل و نقل هاوایی گفت که ایالت پنج پناهگاه تخلیه باز کرده است و حداقل 4000 گردشگر همچنان در تلاش بودند تا غرب مائویی را ترک کنند. آتش نشانان به مبارزه با سه آتش سوزی بزرگ ادامه می دهند و مقامات بخش غربی جزیره را به روی همه به جز نیروهای اورژانس و افراد تخلیه بسته اند.
 

فاجعه آتش سوزی مائویی چگونه آغاز شد؟
به نظر می رسد آتش سوزی ابتدا در پوشش گیاهی سوخته و سپس به سرعت به مناطق پرجمعیت سرایت کرده است زیرا بادهایی با سرعت بیش از 60 مایل در ساعت جزیره را لرزاند. آتش سوزی با سرعت و وحشیانه نگران کننده ای به ساحل لاهاینا رسید، از تقاطع ها شعله ور شد و از ساختمان های چوبی در مرکز شهر که قدمت آن به قرن 1700 می رسد و در فهرست ملی مکان های تاریخی ثبت شده است، جهش کرد.
 


ساکنان به سمت جاده های شلوغ رفتند که برخی از آنها با آوارهای شعله ور مسدود شده بود. گارد ساحلی آمریکا روز سه شنبه 14 نفر از جمله دو کودک را که برای فرار به داخل آب پریده بودند، نجات داد.

دانیل سواین، دانشمند آب و هوا، گفت: 'این یک آتش سوزی کلاسیک در زمین های وحشی بود که در آن یک آتش سوزی گیاهی وجود داشت، اما به یک منطقه شهری منتقل شد و شروع به سوزاندن ساختار به ساختار کرد.'
چه چیزی باعث آتش سوزی هاوایی می شود؟
علت آتش‌سوزی‌ها مشخص نشده است، اما این آتش‌سوزی‌ها به دلیل وزش باد شدید و رطوبت کم جزیره رخ داده است که سرویس هواشناسی ملی هشدار داده بود که خطر آتش‌سوزی با خطر گسترش سریع را به همراه خواهد داشت.
 


هاوایی با شرایط خشکسالی مواجه بود و در میانه فصل خشک خود بود که طوفان دورا در چند صد مایل دورتر بادهای شدیدی را به همراه داشت. جف پاول، هواشناس در هونولولو گفت که جزایر بین فشار بالا به سمت شمال و یک سیستم کم فشار مرتبط با دورا در چند صد مایل دورتر قرار گرفته اند. اختلاف فشار هوا موجب بادهای تجاری شدید غیرمعمولی شد که شعله های مخرب را شعله ور ساخت.
 


بادهای تقویت شده توسط طوفان، خطوط برق را از بین برد و با حرکت به سمت پایین، به گسترش شدید شعله ها کمک کرد. نیل لارو، استاد علوم جوی در دانشگاه نوادا، رنو، در توییتر گفت: بادهای پایین شیب عامل بیشترین آتش سوزی هستند. بر اساس یک مطالعه در سال 2023، آتش‌سوزی‌های ناشی از باد در پایین‌شیب از سال 1999 عامل 60 درصد از سازه‌های از دست رفته و 52 درصد مرگ‌ومیر در آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب آمریکا بوده‌اند.

نظر شما