موضوع : پژوهش | کتاب

افسانه زندگان

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - ۱۵ شوال ۱۴۲۴ - ۱۰ دسامبر ۲۰۰۳

کتاب افسانه زندگان مجموعه ای دوجلدی از قصه های عامیانه ایرانی است که توسط علیرضا حسن زاده در بیست و سه گفتار به بررسی مردم شناختی پرداخته است.
این کتاب را انتشارات بقعه و مرکز بازشناسی اسلام و ایران در تیراژ ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسانده اند.پژوهش مردم شناختی قصه های عامیانه از میدان تحقیق و گردآوری آن می آغازد و سپس با رجوع به منابع و مراجع متعدد به مرحله تفسیر و شناخت ژرف ساخت های مردم شناختی قصه و خاستگاه های فرهنگی آن می انجامد. افسانه زندگان کتابی با دو کارکرد ادبی و مردم شناسی است. در هر گفتار از این کتاب که قصه ها را با توجه به موضوع و طرح مردم شناختی آن مورد بررسی قرار می دهد، نخست قصه ها و سپس مقاله جای گرفته است تا با تقدم جلوه های ادبی بر پژوهش مردم شناختی، فهم و درک راحت تر مقاله برای خواننده امکان پذیر شود.
دو اثر دیگر از علیرضا حسن زاده با نام های «اسطوره  و فرهنگ» (مجموعه گفت وگوها) و «افسانه و قدرت» به زودی انتشار خواهد یافت. همچنین کتاب دیگری به مناسبت صدمین سال تولد مارگارت مید انسان شناس آمریکایی تحت عنوان «زن و فرهنگ» به کوشش مشترک علیرضا حسن زاده و محمد میرشکرآیی به همت سازمان میراث فرهنگی کشور منتشر شده است.
 

نظر شما