نارندرا مودی
موضوع : دانشنامه | م

نارندرا مودی

نارندرا مودی رهبر حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) و نخست وزیر هند است. او در سال 2014 به قدرت رسید و در سال 2019 برای یک دوره دوم انتخاب شد. مودی یک چهره بحث برانگیز است و به دلیل سیاست های خود مانند سخت گیری های مذهبی و برخورد با مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، او همچنین به دلیل رشد اقتصادی هند و کاهش فقر مورد تحسین قرار گرفته است.

مودی در سال 1950 در روستای یک روستایی در گجرات هند به دنیا آمد. او از یک خانواده هندو بود و در یک مدرسه دولتی تحصیل کرد. مودی در سال 1971 به حزب بهاراتیا جاناتا پیوست و به سرعت در حزب پیشرفت کرد. او در سال 1981 به عنوان وزیر دولت گجرات انتخاب شد و در این سمت به مدت 13 سال خدمت کرد.

مودی در سال 2001 به عنوان وزیر ارشد گجرات انتخاب شد. دوران وزارت او در گجرات با خشونت علیه مسلمانان همراه بود. در سال 2002، هزاران نفر در یک سری حملات علیه مسلمانان در گجرات کشته شدند. مودی به دلیل نقشش در این حملات مورد انتقاد قرار گرفت، اما او هرگونه اشتباهی را رد کرده است.

مودی در سال 2014 به عنوان نخست وزیر هند انتخاب شد. وی اولین نخست وزیر هند بود که از ایالت گجرات بود. دوران نخست وزیری مودی با رشد اقتصادی هند همراه بوده است. اقتصاد هند در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و میلیون ها نفر از فقر نجات یافته اند. با این حال، مودی همچنین به دلیل سخت گیری های مذهبی و برخورد با مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است.

مودی یک چهره بحث برانگیز است و سیاست های او محبوبیت زیادی ندارد. با این حال، او همچنان یکی از محبوب ترین سیاستمداران هند است و احتمال دارد در انتخابات آینده برای یک دوره سوم انتخاب شود.

نظر شما