موضوع : دانشنامه | م

مارکسیسم

مارکسیسم یک نظریه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که توسط کارل مارکس و فردریش انگلس در قرن نوزدهم توسعه یافت. این نظریه بر این باور است که تاریخ جوامع را مبارزه طبقاتی شکل می دهد و طبقه کارگر در نهایت بر طبقه سرمایه دار غلبه خواهد کرد و یک جامعه بی طبقه به وجود خواهد آمد.

مارکسیسم بر اقتصاد سیاسی متمرکز است و معتقد است که اقتصاد پایه و اساس جامعه است. مارکسیست ها معتقدند که اقتصاد سرمایه داری بر اساس استثمار طبقه کارگر توسط طبقه سرمایه دار است. طبقه کارگر ارزش تولید می کند، اما طبقه سرمایه دار سود می برد.

مارکسیست ها معتقدند که تنها راه برای پایان دادن به استثمار طبقه کارگر، انقلاب است. آنها معتقدند که طبقه کارگر باید طبقه سرمایه دار را سرنگون کند و یک جامعه بی طبقه به وجود آورد.

مارکسیسم نظریه بسیار تأثیرگذاری بوده است و تأثیر زیادی بر تاریخ داشته است. این نظریه به ایجاد انقلاب های کمونیستی در سراسر جهان کمک کرده است و هنوز هم توسط بسیاری از افراد در سراسر جهان مورد مطالعه و بحث قرار می گیرد.

در اینجا برخی از مفاهیم کلیدی مارکسیسم آورده شده است:

* مبارزه طبقاتی: مارکسیست ها معتقدند که تاریخ جوامع را مبارزه طبقاتی شکل می دهد. آنها معتقدند که دو طبقه اصلی در جوامع سرمایه داری وجود دارد: طبقه کارگر و طبقه سرمایه دار. طبقه کارگر کسانی هستند که کار می کنند و ارزش تولید می کنند، در حالی که طبقه سرمایه دار کسانی هستند که مالک ابزار تولید هستند و سود می برند.
* اقتصاد سیاسی: مارکسیسم بر اقتصاد سیاسی متمرکز است و معتقد است که اقتصاد پایه و اساس جامعه است. مارکسیست ها معتقدند که اقتصاد سرمایه داری بر اساس استثمار طبقه کارگر توسط طبقه سرمایه دار است. طبقه کارگر ارزش تولید می کند، اما طبقه سرمایه دار سود می برد.
* انقلاب: مارکسیست ها معتقدند که تنها راه برای پایان دادن به استثمار طبقه کارگر، انقلاب است. آنها معتقدند که طبقه کارگر باید طبقه سرمایه دار را سرنگون کند و یک جامعه بی طبقه به وجود آورد.
* جامعه بی طبقه: جامعه ای که در آن هیچ طبقه ای وجود نداشته باشد. مارکسیست ها معتقدند که جامعه بی طبقه تنها راه برای دستیابی به عدالت اجتماعی است.

نظر شما