ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز درگذشت
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز درگذشت

ابراهیم گلستان، نویسنده، مترجم، عکاس و کارگردان قدیمی ایرانی در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. آقای گلستان یکی از نویسندگانی بود که در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی سبک ایرانی را در ادبیات ترقی داد و همچنین در زمینه سینمای ایران نیز نقش بسزایی داشت.

در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، آثار ابراهیم گلستان به خصوص فیلم کوتاه به نام "یک آتش"، جایزه مدال برنز جشنواره فیلم کوتاه ونیز را به دست آورد. این اثر نشانگر استعداد و خلاقیت وی در زمینه سینما بود و به او شهرت و تقدیر بیشتری رسانید.

 ابراهیم گلستان در طول زندگی حرفه‌ای خود در جشنواره‌های مختلف جوایز بسیاری را کسب کرده است. از جمله جوایز مهمی که او دریافت کرده عبارتند از:

جایزه بهترین فیلم بلند مستند در جشنواره فیلم فجر برای فیلم مستند "خانه سیاه" در سال ۱۳۶۸.
جایزه بهترین فیلم بلند مستند در جشنواره فیلم فجر برای فیلم مستند "خاطرات زندان" در سال ۱۳۷۴.
جایزه بهترین فیلم بلند در جشنواره فیلم فجر برای فیلم "شماره ۱" در سال ۱۳۷۶.
جایزه بهترین نویسنده در جشنواره فیلم فجر برای فیلم "حکایت سیاه" در سال ۱۳۷۷.
جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم فجر برای فیلم "بی‌سر و صدا" در سال ۱۳۷۸.
این فقط بخشی از جوایزی است که ابراهیم گلستان دریافت کرده است و نشان از توانمندی و استعداد او در صنعت سینما و هنر دارد.

ابراهیم گلستان در طول زندگی حرفه‌ای خود در جشنواره‌های بین‌المللی نیز شرکت کرده است و آثارش در این جشنواره‌ها به تقدیر رسیده است. به عنوان چند نمونه از موفقیت‌های او در جشنواره‌های بین‌المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جشنواره فیلم کن، هلند: فیلم مستند "خانه سیاه" او در این جشنواره در سال ۱۳۶۸ حضور یافت و جایزه بهترین مستند را به دست آورد.
جشنواره فیلم شیکاگو، ایالات متحده: فیلم مستند "خانه سیاه" و "خاطرات زندان" او در این جشنواره‌ها نمایش داده شد و توجه و تقدیر بسیاری را به خود جلب کرد.
جشنواره فیلم ونیز، ایتالیا: فیلم کوتاه "یک آتش" او در این جشنواره در سال ۱۳۴۰ خورشیدی حضور یافت و مدال برنز جایزه بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کرد.
این تنها چند نمونه از شرکت و موفقیت‌های ابراهیم گلستان در جشنواره‌های بین‌المللی است. فعالیت‌های او در این جشنواره‌ها نشان از شهرت و تقدیر بین‌المللی کسب شده توسط آثارش دارد.


 

نظر شما