دکتر محبوبه مرشدیان
موضوع : دانشنامه | م

دکتر محبوبه مرشدیان

آدرس پست الکترونیکی:m.morshedian@tolouemehr.ac.ir                            

سوابق تحصیلی
* کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی:1378 _1374، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، معدل 18/03
* کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی:1385_1383، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، معدل 28/18 (کسب رتبه یک در آزمون ارشد سال 83-1382 در رشته آموزش زبان انگلیسی) 
* دکترای آموزش زبان انگلیسی: 1391_ 1395، معدل : 19/95،دانشگاه پیام نور تهران
* دوره غیر حضوری معارف اسلامی، 1396_1389، معدل:16/14، جامعه الزهرا قم

سوابق آموزشی و کاری
-    مدرس (نامه نگاری، خواندن و درک مطلب پیشرفته انگلیسی، بررسی آثار ترجمه شده اسلامی 1 و 2، مکالمه موضوعی، زبان عمومی، آزمون سازی، روش تدریس، نگارش پایه و پیشرفته، روش تدریس مهارت ها، زبان انگلیسی عمومی، بررسی آثار ترجمه شده اسلامی 1 و 2، ترجمه متون علوم انسانی از فارسی، ترجمه متون علوم اسلامی از فارسی، ترجمه متون علمی و تخصصی)، در مقطع کارشناسی، (نظریه های آموزش زبان خارجی، کارگاه ترجمه، روشهای پیشرفته تحقیق و ترجمه، سمینار مسایل ترجمه) در مقطع کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی طلوع مهر، 1397 تاکنون
-    مدرس (ترجمه متون سیاسی، خواندن متون مطبوعاتی،نگارش پایه، نگارش پیشرفته، نامه نگاری) در مقطع کارشناسی،  دانشگاه حضرت معصومه– قم 1392-تاکنون
-    مدرس (زبان عمومی و تخصصی رشته کامپیوتر، مقاله نویسی، آزمون سازی، روش تدریس زبانهای خارجی، روش تحقیق1و2، کاربرد اصطلاحات و تعبیرات در ترجمه) در مقطع کارشناسی و (زبانشناسی کاربردی و روش تحقیق در علوم انسانی، روانشناسی زبان، تحلیل گفتمان، روش تحقیق در علوم انسانی) در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور قم -1385_1387 ، 1393-1396 
-    مدرس (روش تحقیق، واژه شناسی، مکالمه زبان انگلیسی، فنون یادگیری،دستور و نگارش، خواندن و درک مفاهیم، بیان شفاهی، نامه نگاری، مقاله نویسی اسلامی، مکالمه اسلامی، بررسی آثار ترجمه شده اسلامی 1و 2 )، در مقطع کارشناسی، دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه باقرالعلوم- قم، 1385 تا 1398
-    مدرس (روش تحقیق،علوم قرآن 1، قرآن و علوم بشری، نقد ترجمه های قرآن، تفسیر موضوعی 4) در مقطع کارشناسی ارشد،  دانشگاه مجازی جامعه المصطفی– قم  تاکنون 1395
-    مدرس  (خواندن و درک مطلب انگلیسی ، دستور زبان انگلیسی ، مکالمه، نگارش مقالات اسلامی) بخش تحصیلات تکمیلی بین الملل جامعه الزهرا ، قم، 1389_1393
-    مدرس ( خواندن و درک مطلب انگلیسی)  جامعه المصطفی العالمیه 1391-1392
-    مدرس (زبان عمومی و تخصصی رشته قرآن و حدیث، خواندن و درک مطلب انگلیسی) دانشکده اصول الدین قم، -1398-1386
-    مدرس (زبان عمومی و تخصصی رشته قرآن و حدیث) دانشکده تفسیر و معارف قرآن ،1386-1397
-    مدرس (مکالمه زبان و  دوره آمادگی آزمون تافل دکترا) مؤسسه زبان  شیوا، قم، ، 1385_ 1383
-    مترجم و نویسنده رادیو معارف انگلیسی، 1387_1393
-    مدرس (زبان پیش و تخصصی رشته کامپیوتر)- دانشگاه آزاد قم ،  1386
-    مدرس (زبان عمومی) دانشگاه صنعت نفت ،  تهران، 1385 
-    مدرس (زبان عمومی) در مرکز علمی کاربردی شهرداریهای قم، 1387 
-    مدرس (مکالمه زبان) مؤسسه زبانسرا ، قم ،1381_ 1379
-    دبیر (زبان انگلیسی) آموزش و پرورش ، قم ، 1381-_1379

سوابق پژوهشى: 
1.     پایان نامه ارشد و رساله دکترای اینجانب
-    پایان نامه کارشناسى ارشد:" نقش مهارت زبانی اولیه در به یادسپاری/ فرسایش واژگان پذیرشی و تولیدی  انگلیسی در دانشجویان ایرانی تبار" 1385  ، به راهنمایی دکتر مهدی نوروزی خیابانی ،
The Role of Initial English as Foreign Language Proficiency in Lexical Attrition/Retention of Iranian Learners: Is Productive or the Receptive Word Knowledge of Learned Nouns More Likely to be Lost? 
-    رساله دکترا: " تاثیر آموزش مدل خودسازمان‌دهی زیمرمن و مویلان به زبان‎آموزان بر خودسازمان‌دهی آنان در خواندن، درک‌ مطلب تحت‌اللفظی و انتقادی آنان در زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی، انگیزه آنان برای خواندن در زبان انگلیسی، و نگرش آنان بدان"، به راهنمایی دکتر فاطمه همتی و دکتر الهه ستوده نما
The Effect of Training EFL Learners in Zimmerman and Moylan’s Model of Self-regulation on their Self-regulation in Reading, EFL Literal and Critical Reading Comprehension, and Motivation for and Attitude to EFL Reading

2.    مقاله های تالیفی 
Nowruzi, M., & Morshedian. M. (2008). The Role of initial English as foreign language 
proficiency in lexical attrition/retention of Iranian learners: Is productive or the 
receptive word knowledge of learned nouns more likely to be lost? Matn-Pazhuji-e Adabi, 32, 99-128. مجله علمی-ترویجی/ISC دانشگاه علامه طباطبایی

Soleimani, H., & Morshedian. M. (2013). The relationship between attitude to computer 
assisted language learning and language proficiency: evidence from mobile text message. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 2 (5), 523-530.

Jafarigohar, M., & Morshedian, M. (2014). The effect of self-regulation on improving 
EFL readers’ ability to make within-text inferences. Issues in Language Teaching 
Journal, 3(2), 263-286l. مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی

Morshedian, M., Hemmati, F., Sotoudehnama, E., & Soleimani, H. (2016). The impact of 
training EFL learners in self-regulation of reading on their EFL literal and critical reading comprehension: Implementing a model. Journal of Teaching Language Skills, 35(2), 99-122. مجله علمی-پژوهشی دانشگاه شیراز

Morshedian, M., Hemmati, F., & Sotoudehnama, E. (2017). Training EFL learners in 
self-regulation of reading: Implementing an SRL model. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 33 (3), 290-303. http://dx.doi.org/10.1080/10573569.2016.1213147.   آی اس آی

همتی، فاطمه، ستوده نما، الهه، سلیمانی، حسن، و مرشدیان، محبوبه. (1396). تاثیر آموزش خودنظم‌بخشی خواندن و درک‌مطلب به 
زبان‌آموزان سطوح پیشرفته و متوسط بر نگرش آنان به خواندن  در انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی: اجرای یک مدل یادگیری خودنظم‌یافت. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 39 ، 109-134

Hemmati, F., Sotoudehnama, E., & Morshedian, M. (2018).  The Impact of teaching self-regulation in 
reading on EFL learners' motivation to read: Insights from an SRL model, Journal of Modern Research in English Language Studies 5(4), 131-154.نشریه علمی-پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

Morshedian, M, & Meshkat, M. (2020). EFL Learners’ written lexical retrieval ability as 
predicted by cognitive and metacognitive strategies of self-regulation. Journal of 
Language Horizons, 4 (1), 9-26. نشریه علمی-پژوهشی دانشگاه الزهرا

Morshedian, M. (2023). The impact of self-regulated strategy development on intermediate EFL learners’ 
capability in self-regulating reading. Journal of Language Horizons, 7 (1), 135-157. نشریه علمی-پژوهشی دانشگاه الزهرا

3.    کتب ترجمه شده 
از انگلیسی به فارسی
حقوق بین الملل ، 1380،قم: انتشارات  دار الکتاب (جزایری)
-    مشارکت در ترجمه و  گردآوری  مرجع 2000 (کارنامه کتابهای اسلامی جهان در سالهای 1997 تا 2001 ) ، 1380، قم: موسسه پارسا
-    راهنمای پزشکی خانواده –  پارکینسون ، 1383،قم:  انتشارات سپهر اندیشه 
-    راهنمای پزشکی خانواده –  آسم ،1383، قم: انتشارات سپهر اندیشه
-    راهنمای پزشکی خانواده –  نور و اثرات آن بر پوست ،1383 ،قم: انتشارات سپهر اندیشه  
-    مشارکت در ترجمه مجموعه مقالات انگلیسی همایش بین المللی امام خمینی و قلمروی دین- کرامت انسان، تابستان 1386، تهران: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی  
-    آموزش درباره تکنولوژی : درآمدی بر فلسفه تکنولوژی برای غیر فیلسوفان ، 1389، تهران: انتشارات دانشکده صدا و سیما
-    اخلاق علم، 1392، قم: دفتر نشر معارف  

از فارسی به انگلیسی
کتاب درسی تفسیر موضوعی 4 (Thematic Exegesis 4)، 1396، جامعه المصطفی مجازی

4.    مقالات ارایه شده در کفرانسها
•    نقش مهارت زبانی اولیه در به یاد سپاری/ فرسایش واژگان پذیرشی و تولیدی  انگلیسی در دانشجویان ایرانی تبار،The Role of Initial English as Foreign Language Proficiency in Lexical Attrition/Retention of Iranian Learners: Is Productive or the Receptive Word Knowledge of Learned Nouns More Likely to be Lost? سمینار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تهران، تابستان 1386.
•    انواع برنامه ریزی شده واضح و ضمنی تمرکز بر فرم: یادگیری فرمهای معلوم و مجهول زمان گذشته ساده و استمراری توسط زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، Explicit and Implicit Types of Planned Focus-on-Form: Learning of Active and Passive Forms of Simple and Continuous Past Tenses in the EFL Context. دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در آموزش و ارزیابی زبان انگلیسی اردبیل،شهریور 1396.
•    Jafarigohar, M. & Morshedian, M. (2018, September). Planned focus-on-form in the EFL context through authentic texts rich in comparative and superlative adjectives.سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در آموزش و ارزیابی زبان انگلیسی اردبیل،شهریور 1397.

5.    مقاله های ترجمه شده از فارسی به انگلیسی
•    عدالت به منزله فضیلت نفس  Justice as a Virtue of the Soul ، فصلنامه پیام ثقلینthe Message Of Thaqalayn، تابستان 1390، جلد 12، شماره 2
•    زنان نمونه:حضرت ام البنین Exemplary Women: Umm ul-Banin، فصلنامه پیام ثقلین، پاییز 1390، جلد 12، شماره 3
•    فاطمه بنت اسد Fatima Bint Asad ، فصلنامه پیام ثقلین ، تابستان 91، جلد 13، شماره 2
•    زندگی امام صادق (ع) َA Biography of Imam Ja‘far al-Sadiq ، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان 91، جلد 13، شماره 2
•    جستاری در مسئله شفاعت  An Inquiry into Intercession، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان 91، جلد 13، شماره 2
•    سهم تمدن اسلامی در گسترش علوم و فنون The Contribution of Islamic Civilization to the Scientific and Technical Advancement of the World، فصلنامه پیام ثقلین، 91 تابستان، جلد 13، شماره 2
•    راز طول عمر امام زمان(عج) The Prolonged Lifespan of Imam Mahdi، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 91، جلد 14، شماره 3
•    جستاری در مسئلۀ تقیه An Inquiry into Religious Dissimulation ، فصلنامه پیام ثقلین، بهار 92، جلد 14، شماره 1
•    آشنائی با نوّاب خاص امام زمان (عج) The Special Deputies of Imam Mahdi (as)، فصلنامه پیام ثقلین، بهار 92، جلد 14، شماره 1
•    بررسی معانی و مخاطبان سلام نماز The Meanings and Addresses of Salam  ، 
in Prayer فصلنامه پیام ثقلین تابستان 92 ، جلد 15، شماره 2
•    اﻧﺴﺎن و ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎر زﻧﺪﮔﯽاﺟﺘﻤﺎﻋﯽ او در تفسیر المیزان Man and the Formation of Social Life According to Tafsir al-Mizan ، فصلنامه پیام ثقلین، پاییز 92، جلد 14، شماره 3
•    Shiite Authorities in the Age of the Major Occultation Part 4: Sheikh Tusi
فصلنامه پیام ثقلین، پاییز 92، جلد 14، شماره 3
•    تواضع در سیرۀ بزرگان Humility in the Conduct of Great Scholar، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 92، جلد 14، شماره 4
•    توسل و عشق به اهل بیت در سیرة بزرگان Tawassul in the Conduct of Great scholars, فصلنامه پیام ثقلین، بهار 93، جلد 15، شماره 3
•    غذاهای حرام در قرآن، Reasons for the Prohibition of Specific Foods in the Qu’ran، فصلنامه پیام ثقلین، ، بهار 93، ، جلد 15، شماره 1
•    آغازین مرحله خودسازی در کلام  بزرگان Spiritual journeying in the Words of Shi’a Mystics ، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 93، جلد 14، شماره 4
•    شخصیت سالم در اندیشۀ اسلامی:نگاهی به رابطۀ آن با نماز در دوران جوانی، Healthy Personality in our Youth: An Islamic Perspective، فصلنامه پیام ثقلین، بهار94، جلد 16، شماره 1
•    Legal Rulings Derived from Qur’anic Stories, Part I، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان94، جلد 16، شماره 2
•    Hypocrisy and its Levels، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان94، جلد 16، شماره 2
•    Legal Rulings Derived from Qur’anic Stories, Part I ، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان94، جلد 16، شماره 2
•    Legal Rulings Derived from Qur’anic Stories, Part II ، فصلنامه پیام ثقلین، پاییز 94، جلد 16، شماره 3
•    Maintaining a Just Economy through Belief in the Hereafter آخرتگرایی قرآنی؛ قوامبخش اقتصاد متوازن ، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان94، جلد 16، شماره 3
•    وصیت های فاطمه زهرا سلام الله علیها، Unclear (Mutashabih) Verses according to the Will of Lady Fatima al-Zahra، زمستان94، جلد 16، شماره 4
•    Social Functions of the Institution of Imamate, ، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 94، جلد 16، شماره4
•    Unclear (Mutashabih) Verses according to the Will of Lady Fatimah al-Zahra، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 94، جلد 16، شماره4
•    Imam al-Hadi: Torch-Holders of Guidance امام هادی علیه السلام مشعلدار هدایت، فصلنامه پیام ثقلین، بهار 95، جلد 16، شماره 1
•    Courtesy To God: Exemplary Methods of the Arch-Prophets، فصلنامه پیام ثقلین، تابستان 95، جلد 17، شماره2
•    From Medina to Sham: Lady Zaynab’s Commitment to Wilayah، فصلنامه پیام ثقلین، پاییز 95، جلد 17، شماره3
•    Religious and Scientific Views on Mental Illness، فصلنامه پیام ثقلین، پاییز 95، جلد 17، شماره3
•    The Socio-political Measures of Imam Al-Jawad To Guide the Shia، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 95، جلد 17، شماره4
•    Imam Al-Jawad’s Spiritual Advice to One of His Companions، فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 95، جلد 17، شماره4
•    A Critique of the Works of Three Orientalists on Imam Al-Kazim
فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 95، جلد 17، شماره4
•    An Analysis of the Causes of Mental Illness
فصلنامه پیام ثقلین، زمستان 95، جلد 17، شماره4

6. پایان نامه ها 
در سمت استاد مشاور- مقطع ارشد
صدیقه صدقی (1396)، دانشگاه جامعه المصطفی (بنت الهدی)
تأثیر نقش کرامت نفس در تربیت فرزند (از نظر اسلام)

در سمت استاد راهنما - مقطع ارشد
زهرا حکیم (1397)، دانشگاه جامعه المصطفی مجازی
ترجمه و تحقیق کتاب "تفسیر صحیح آیات مشکله قرآن" آیت الله سبحانی

سمیه جمالو (1401)، دانشگاه طلوع مهر قم
بررسی ترجمه های استعارات قرآن از منظر مدل مندلبلیت (1995) : دور ترجمه آربری و صفارزاده


در سمت استاد داور - مقطع ارشد
علی سلیمانی (1401)، دانشگاه طلوع مهر قم
بررسی کیفی نمونه های ترجمه شفاهی از انگلیسی به فارسی در ترجمه ی مناظره ها و سخنرانی های سیاسی بر اساس مدل نظریه تفسیری ترجمه

ذکیه خادمیان (1401)، دانشگاه طلوع مهر قم 
کاربست نظریه ی آمیختگی مفهومی در ترجمه ی نوواژگان انگلیسی: بررسی دو ترجمه از مجموعه ی هری پاتر

7. داوری مقالات
داوری مقالات نشریه علمی-پژوهشی افقهای زبان دانشگاه الزهرا، سال 1399 -1402
 

نظر شما