نحوه نگارش پروپوزال پایان‌نامه مقطع  کارشناسی ارشد
موضوع : آموزش | سواد اطلاعاتی

نحوه نگارش پروپوزال پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد

تنظیم پروپوزال برای پایان نامه
مطالب درس سمینار باید با فرمت پایان نامه بوده و لا اقل 10 صفحه باشد و شامل کلیات طرح تحقیق یا بیان مسئله، مفاهیم تحقیق، مکتوبات و پیشینه تحقیق و روش شناسی تحقیق.  فصل یافته های تحقیق (روش پیشنهادی) و نتیجه گیری و پیشنهادها (ارزیابی نتایج) در پروپوزال نیست.

نحوه نگارش 
برای آشنائی با نحوه انجام سمینار کارشناسی ارشد هفت گام زیر را می بایست برداشت:
۱ – یک موضوع تحقیق انتخاب کنید
به حوزه بخصوص تحقیقاتی خود بنگرید. بیاندیشید که چه چیزی برای شما اهمیت دارد و چه زمینه مطالعاتی برای شما مفید خواهد بود و متن سخنرانی‌ها و مقالات اخیر نشریات در این زمینه را بخوانید. موضوعی انتخاب گردد که به سوالات و چالش های صنعت در کشور خودمان پاسخ دهد و یا آنکه مسیر تحقیقات و مقالات منتشره در مجلات علمی و پژوهشی معتبر را ادامه دهد. در هر روی انتخاب موضوع، از انجا که می تواند مبنای تنظیم پایان نامه نیز باشد، نیاز به مطالعه دارد.
۲ – مرور مکتوبات مربوط به حوزه دانشی موضوع انتخابی 
بیشترین زمان در نحوه انجام یک سمینار شناسائی مطالعات قبلی است که ارزش علمی مطلوب داشته باشد و بتواند به دانشجو در مسیر تحقیق کمک کند. اطمینان حاصل کنید که مطالعات مورد بررسی جدید و به روز بوده و نتایج متفاوت یا روش های تحقیق متفاوت را در بر داشته باشند تا به نتایج معتبر و قابل توسعه دست یابید.
۳ – عنوان تحقیق را با دقت تعیین نمائید.
انتخاب دقیق مساله و تنظیم ان در قالب یک عنوان، مهمترین گام در نحوه انجام سمینار است. یک عنوان تحقیق باید شامل یک مساله علمی باشد که ارزش حل شدن و قابلیت داوری شدن را داشته باشد. یک مساله علمی اصولا قابل سنجش و مرتبط با یک هدف تعیین می گردد به نحوی که نهایتا قابلیت رد یا تائید توسط داوران را داشته باشد. برای این منظور می توانید به مقالات و پایان نامه هایی که مطالعه کرده اید رجوع نمائید. میزان زیادی از نظم ذهنی که موجب ساختار دهی به یک تحقیق می شود در گام اول و با تعریف مساله شکل می گیرد
۴ – مکتوبات آن حوزه را به طور کامل مرور نمائید.
در بررسی مقالات و تحقیقات قبلی، باید توجه داشته باشید که نکات اصلی و موارد چالشی تحقیقات استخراج گردد و برای تعریف مساله موضوع تحقیق شما، به دقت تدوین گردند. این نکات می تواند شامل موارد زیر باشد:
✓ محققان از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟
✓ یافته‌های تحقیقاتی و نتیجه گیری‌های انجام شده را ارزیابی و تلفیق کنید.
✓ خلاهای تحقیقاتی شامل نظریه‌ها، نتایج و روش‌های متضاد را مد نظر داشته باشید.
۵ – یافته های خود را سازماندهی نمائید
پس از یک مطالعه دقیق و جامع باید قادر باشید نتایج حاصله را سازماندهی کرده و برای ارائه به دیگران گزارش نمائید. سازماندهی شامل شناسائی خلاهای تحقیقاتی و فرصت های برای انجام پژوهش های بیستر است. برای این منظور یافته‌های دیگر مقالات را بر اساس فرضیات تحقیق، روش های انتخابی توسط محققان، ظرفیت تئوری مبنای تحقیق و محدودیت های نتایج حاصله مورد بررسی و مقایسه کنید. نهایتا باید بتوانید مطالعات گذشته را سازماندهی کرده و ارائه نمائید. خلاهای تحقیقاتی شناسائی شده در مراحل قبل را در قالب پرسش های تحقیق بنویسید

نکات مهم نگارش پروپوزال 
در قسمت بیان مساله، ابتدا اثبات کنید که یک مشکل وجود دارد با (ذکر منبع) بعد اهداف و راه حل پیشنهادی خودتان رو مطرح کنید. 
زمانی که پیشینه مینویسید برای خودتان یک جدول ترسیم کنید و تفاوت ها و تشابه های کار خود را با پیشینه در این جدول بررسی کنید. این کار نوآوری کار شما را مشخص خواهد کرد. حداقل 10 مقاله که 5 تا داخلی و 5 تا خارجی باشه برای پیشینه کفایت میکند ( به روز). منابع آخر رو طبق یک فرمت استاندارد بنویسید. به ترتیب حروف الفبا، فارسی جدا و انگلیسی هم جدا.

راهنمای نگارش پروپوزال
انتظار است که دانشجو در طی ارائه کتبی خود بتواند ضمن باز کردن موضوع برای خواننده و بررسی مراجع و نظرات متفاوت طرح شده در موضوع سمینار، نهایتا بتواند یک مساله علمی را برای حل به روش آمادمیک تعریف و طرح نماید. این مهم می تواند به شکل یک پروپوزال برای درس پایان نامه صورت گیرد.
ساختار پروپوزال

1 .بیان مسئله
بیان مسئله در واقع تشریح مشکلات و تعارضاتی می باشد که باعث ایجاد سوال در ذهن دانشجو گردیده است. در واقع می توان گفت که مسئله مطرح شده در این بخش، همان سوالی است که ذهن پژوهشگر را درگیر خود کرده و هدف پژوهشگر از طرح سوال ریشه یابی مشکلات به وجود آمده و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ها است.
بهترین بخش برای توضیح دلایل به وجود آمدن این سوال، بخش بیان مسئله می باشد. در این بخش توجه به عملی بودن مسئله مورد پژوهش، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. چرا که باید هیات تصمیم گیرنده متقاعد شوند که با انجام این پژوهش، یک محقق به دستاورد های جدید تا سال 1402 خواهد رسید به همین دلیل محقق باید مطالعات خود را بر اساس مستندات انجام دهد.
پروپوزال با بیان مسئله آغاز شده و به تشریح مسئله و ضرورت تحقیق ختم می شود. پژوهشگر باید در ابتدا موضوع تحقیق را به صورت کاملا شفاف بیان کرده و روابط بین فاکتورهای تحقیق را تبیین نماید و در نهایت با بیان ضرورت تحقیق باید آن را به پایان برساند. بسیاری از افراد برای بررسی وجود یا عدم وجود کاتریبیوشن به بررسی بخش مقدمه می پردازند.
درکل بعد از انتخاب موضوع، باید خواننده را کنجکاو کنید تا شما را تا به انتها پروپوزال دنبال کند. سعی کنید در این قسمت ذهن مخاطب را به چالش بکشید. در این بخش محقق بایستی به بررسی موضوع خود و علت طرح تحقیقاتی خود بپردازد. مخاطبان بایستی در این بخش متوجه شوند که چه خلا مطالعاتی محقق را وادار ساخته است که چنین موضوعی را برای تحقیقات خود انتخاب کند.
درواقع، طرح مسئله توضیح مختصری است که اهمیت تحقیق را به روشنی مشخص می‌کند. محقق در آن توضیح می‌دهد که به دنبال چه چیزی است و در پی حل کدام مسئله است. دانشجو باید بتواند توضیح دهد با انجام این تحقیق چه منفعتی حاصل خواهد شد. برای تأیید انجام پروپوزال، بیان مسئله باید قانع کننده باشد.
باید مسئله ای که انتخاب کرده اید را تحلیل و بررسی نموده و سپس بیان کنید. به عبارت دیگری می توان گفت که شما با انجام این تحقیق، باید بتوانید مسئله ای هم اکنون در جامعه وجود دارد را به چالش کشیده و تحلیل و بررسی نمایید. برای این کار دقت کنید که مسئله مورد نظر خودتان را به وضوح بیان کنید و محدوده مشکل را به روشنی، مطرح کنید.
علاوه بر این، در زمان بیان مسئله، حتما دقت کنید که اطلاعات را بر اساس یک نظم خاصی، باید از جز به کل ارائه دهید. در واقع شما با تمامی این کارها، باید راهی را برای حل آن مشکل و مسئله بیابید.
-بیان مسئله باید بر اساس نظم منطقی از کل به جز ویا از عمومی به اختصاصی، تنظیم شود و پیوستگی مطالب را حفظ کند.
-مشکل را به طور کامل شرح دهد و ضرورت انجام تحقیق را مشخص کند.
– به ضرورت انجام تحقیق و تأثیر مثبت آن اشاره کند.
-چنانچه تحقیقی در این زمینه انجام شده به آن اشاره کرده و تفاوت این تحقیق با موارد قبلی را مشخص کنید.
– ذکر شود نتایج تحقیق می‌تواند برای چه گروه‌ها و یا سازمان‌هایی مفید باشد و از آن بهره خواهند برد.
– در بخش آخر بیان مسئله، هدف تحقیق را مطرح کنید. 
به بیان ساده و روشن، بیان مسئله به معنای شرح مشکلاتی است که موجب انتخاب این موضوع برای پژوهش توسط دانشجو شده است. مناسب ترین بخش جهت شرح دلایل به وجود آمدن سوال اصلی پژوهش، بخش بیان مسئله می باشد. اهمیت این بخش از پروپوزال بسیار زیاد است؛ چرا که هیات تصمیم گیرنده نهایی می بایست برای دستیابی به دستاورد جدید متقاعد شوند.

2 اهمیت و ضرورت تحقیق
این قسمت به طور مفصل‌تری به بررسی علت انتخاب موضوع پایان نامه و متغیرهای اصلی تحقیق می‌‌پردازد. مخاطب در این بخش به علت ارتباط احتمالی متغیرهای انتخاب شده و همچنین علت انتخاب جامعه نمونه تحقیق پی خواهند برد. در این مرحله باید اهمیت پژوهش خود را توجیه کنید. توضیحاتی در مورد تمام مواردی که در پایان‌نامه انجام خواهید داد و تأثیر نتایج حاصل از آن بر جامعه و توسعه علمی آن را بیان کنید.
این بخش باید به شکلی نوشته شود که نشان دهد چرا این تحقیق برای حوزه مورد نظر مهم است و چگونه می‌تواند به 
بهبود وضعیت آن کمک کند. در این بخش، می‌توانید به اهمیت موضوع و چرایی انتخاب آن پرداخته و مسئله‌های موجود در این حوزه را تبیین کنید. همچنین می‌توانید اهمیت این تحقیق را به دو صورت عمومی و خاص بررسی کنید؛ به عبارت دیگر، به اینکه این تحقیق چگونه می‌تواند به رشد و توسعه حوزه نظری مورد نظر و بهبود وضعیت آن کمک کند، و همچنین به اینکه چگونه این تحقیق می‌تواند به مسائل خاص و مشکلات عملی که در این حوزه وجود دارند، پاسخ دهد، اشاره کنید.
در این بخش نشان دهید که چگونه تحقیق شما می‌تواند به گسترش دانش و بهبود وضعیت این حوزه کمک کند. همچنین نشان دهید که چه مشکلات و چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد و چگونه تحقیق شما می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

3 مروری بر تئوری پژوهش کنونی و تحقیقات پیشین مرتبط 
یکی از مهم ترین بخش های پژوهش است که در آن به بررسی تئوری پژوهش کنونی و مطالعات انجام شده در گذشته پرداخته می شود. این منابع و پیشینه می توانند منابع انگلیسی یا فارسی به بروز باشند. یکی از اصلی ترین اهداف ارائه پیشینه تحقیق، جلوگیری از دوباره کاری و همچنین سرقت ادبی است.
در این بخش پژوهشگران باید تئوری پژوهش کنونی را به تفصیل توضیح دهند و تحقیقات انجام شده هم راستا با پژوهش خود را بیان نمایند. که برای این کار رجوع به مدارک و اسناد حول موضوع انتخاب شده، برای افزایش آگاهی ضروری می باشد.در این بخش باید مختصری از تحقیقات انجام گرفته در حوزه موضوع تحقیق را بیان کرده و نتایج آن را ارائه نمایید
اگر قصد معرفی یک طرح را دارید و یا می خواهید یک موضوع جدید را مطرح کنید، بهتر است پیشنهادات خود را برای بهتر کردن کارهایی که در گذشته انجام می شد، مطرح کنید و نقاط قوت و ضعف این موضوع را بیان کنید. برای نوشتن بخش پیشینه تحقیق در پروپوزال کارشناسی ارشد، مراحل زیر را دنبال کنید:
شروع با ارائه تئوری پژوهش کنونی و مفهوم مرتبط با موضوع تحقیق
شما باید با ارائه تئوری پژوهش کنونی مفهوم مرتبط با موضوع تحقیق خود شروع کنید. بهتر است از تعاریف و توضیحات موجود در مقالات علمی و کتب مرتبط استفاده کنید تا مخاطبانتان بتوانند به خوبی تئوری و مفهوم مورد نظر شما را درک کنند.
ارائه پژوهش های پیشین مرتبط با موضوع تحقیق
در این قسمت، شما باید به مخاطبانتان درباره پژوهش های پیشین مرتبط با موضوع تحقیق خود اطلاع دهید. باید بهترین و جدیدترین مقالات علمی مرتبط با موضوع تحقیق را جمع آوری و معرفی کنید و نشان دهید که تحقیق شما چگونه به پر کردن خالی موجود در این حوزه کمک خواهد کرد. پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته در تحقیق مورد نظر اطلاعاتی را کسب کنید و به مقالات قبلی اشاره کنید. از تکرار پرهیز و نقاط ضعف و قوت تحقیقات قبلی را بررسی کنید. در بیان پیشینه تحقیق می‌بایست این موارد لحاظ شود:
-مقالات نام برده شده باید در ارتباط با موضوع تحقیق باشد.
-آدرس کامل، مقالات استنادی در بخش منابع ذکر شود.

4 اهداف تحقیق
در این بخش پژوهشگر باید اهداف کلی و اهداف ویژه و کاربردی انجام تحقیق را به روشنی مشخص نماید. اهداف کلی اهدافی هستند که به طور مستقیم از موضوع پژوهش ناشی می شوند. اهداف کاربردی نیز اهدافی هستند که نشات گرفته از مسئله پژوهش و اهداف کلی هستند و یا به عبارتی زیر مجموعه اهداف کلی هستند. این اهداف مشخص می کنند که چه چیزهایی در این پژوهش، تحقق می یابند و چه چیزهایی تحقق نخواهند یافت. اهداف تحقق به دو بخش الف-اهداف کلی ب- اهداف جزئی تقسیم می‌شود. در بیان اهداف تحقیق رعایت این موارد موجب بهبود عملکرد می‌شود:
-هدف کلی با عنوان تحقیق هم خوانی داشته باشد و نتیجه نهایی تحقیق را بیان کند.
-هدف کلی و جزئی، به روشنی بیان شده و واقع‌بینانه باشد.
اهداف جزئی، از هدف کلی استخراج شود.
هدف قابل اندازه گیری و سنجش باشد.
-هدف تحقیق با استناد به مراجع علمی تعریف شود
اهداف هر تحقیق به دو دسته کلی و جزئی تقسیم می شوند. اهداف کلی یک تحقیق، شامل اهدافی می باشند که به طور مستقیم از موضوع پژوهش نشات می گیرند. دسته دوم یعنی اهداف جزئی تحقیق نیز به نوعی زیر مجموعه اهداف کلی می باشند. به یاد داشته باشید که اهداف جزئی، مشخص می کنند که چه چیزهایی در این پژوهش، تحقق می یابند و چه چیزهایی تحقق نخواهند یافت.

5. سوالات تحقیق 
در این بخش باید مشخص کنید که فرض شما از روابط بین متغیرها چگونه است و چه سوالاتی در ارتباط با تحقیق در ذهنتان وجود دارد. در این قسمت سوالات اصلی که منجر به شکل‌گیری موضوع پایان نامه و ارتباط بین متغیرها گشته است، ذکر خواهد شد. و باید سوالاتی را مطرح کنید که با پاسخ دادن به آن‌ها می‌توان به مساله تحقیق نزدیک‌تر شد. این سوالات باید متناسب با موضوع تحقیق و هدف‌های آن باشند. این سوالات باید بر اساس محدوده موضوع و مشکلات پیش آمده در آن مورد تحلیل قرار گیرند. 
مساله ی تحقیق می تواند در مطالعات کیفی و کمی بصورت سئوال بیان شود و غالباً شکل سئوالی بیان مساله ارجح است چرا که ساده و گویا است و پژوهشگر را به سمت پاسخح دادن به این سئوالات سوق می دهد .سئوالات تحقیق را می توان به سه دسته تقسیم کرد : الف – توصیفی ب- رابطه ای ج- تفاوتی
الف – سئوالات توصیفی : در این سئوالات از کلمات پرسشی « چه می باشد؟» ، « چیست ؟» ، «چگونه است ؟» و ... استفاده می شود . برای مثال ، در مساله ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی مناطق تابعه شهرستانهای استان تهران شرکت کنندگان در آزمون پیشرفت تحصیلی ، می توان نوشت : سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی مناطق تابعه شهرستانهای استان تهران شرکت کنندگان در آزمون پیشرفت تحصیلی چگونه است ؟
ب- سئوالات رابطه ای :در این دسته سئوالات ، چگونگی رابطه ی دو یا چند متغییر مورد نظر قرار می گیرد . برای مثال ، چه رابطه ای بین مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی وجود دارد ؟
ج- سئوالات تفاوتی : این سئوال ها با تفاوت سطوح متغییرها سروکار دارد و معمولاً به شکل زیر بیان می شود :آیا بین پیشرفت تحصیلی دختران و پسران پایه سوم راهنمایی تفاوتی وجود دارد ؟


6 تعریف اصطلاحات کلیدی
منظور از تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات، آن است که محقق در این تعریف به مشخص ساختن حدود یک متغیر و تعیین حوزه عملیاتی آن، تعیین معیارها و ملاک تجربی و عملی جهت اندازه گیری و سنجش آن متغیر به طریقی که در پژوهش موردنظر مد توجه محقق باشد، مبادرت می کند. تعریف عملیاتی بایستی به صورت دقیق و با کلمات ساده و واضح بیان شود، به طوری که معنی آن برای همه خوانندگان یکسان باشد. به عبارت دیگر، باید طوری نوشته شود که همه جنبه های مربوط به آن واژه و اصطلاح را مشخص کند، به گونه ای که خوانندگان نتوانند برداشت های متفاوت از آن پیدا کنند. تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات باید بر اساس تعریف نظری آن ها باشد. برای مثال، اگر مراد فراهم سازی تعریف عملیاتی برای واژه «رضایت شغلی» باشد. محقق باید آن را به گونه عملیاتی تعریف نماید تا معلوم گردد در این پژوهش خاص، منظور او از این واژه چیست.
و به بیان دقیق‌تر، یک متغیر را به صورت اعمال و اموری که در مطالعه به عنوان معرف و معادل آن مشخص می‌شوند، تعریف می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد که مورد اندازه‌گیری قرار گیرند. خصایص یا پیشامدهای تجربی را که از طریق مفاهیم معرفی می‌شوند، اغلب نمی‌توان به طور مستقیم مشاهده کرد؛ مثلاً مفاهیم قدرت، هوش و رضایت شغلی و به طور کلی، همه ویژگی‌های غیررفتاری (مانند ادراکات، ارزش‌ها و نگرش‌ها)، اموری مشاهده ناپذیرند. در این گونه موارد، وجود تجربی یک مفهوم، باید استنباط شود. این گونه استنباط‌ها از طریق تعاریف عملیاتی که مفاهیم را با پیشامدهای تجربی مجهز می‌سازند، انجام می‌شود.
به خاطر داشته باشید که تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات باید براساس تعریف نظری آنها باشد. برای مثال، اگر مراد فراهم سازی تعاریف نظری و عملی برای واژة «رضایت شغلی» باشد. محقق باید ابتدا آن را به صورت نظری تعریف کند تا مشخص شود، چه ذهنیتی از این واژه دارد و سپس آن را به گونة عملیاتی تعریف نماید تا معلوم گردد در این پژوهش خاص، منظور او از این واژه چیست.
پس تعریف عملیاتی، مجموعه روش‌های توصیف کننده فعالیت‌هایی است که انجام آنها به گونه تجربی وجود دارد. چنین تعاریفی، مفاهیم را لمس‌پذیر می‌کند و روش‌های اندازه‌گیری را که ملاک‌هایی برای کاربرد تجربی مفاهیم به دست می‌دهد، طرح و خلاصه می‌کند. مثال:
مدیر باهوش: شخصی که فرصت‌های اقتصادی خوبی برای سازمان به دست می‌آورد یا شخصی که مسائل کارکنان را به خوبی حل می‌کند.
مدیر پرخاش‌گر: فردی که رفتارهایش جنبه نمایش و دعوا دارد؛ سر و صدا می‌کند؛ بلند حرف می‌زند و صحبت وی، حالت توهین به دیگران دارد.
پیشرفت تحصیلی را می‌توان با نمرات فرد در یک آزمون استاندارد شده، تعریف کرد یا این که «مفهوم خود» را می‌توان به وسیله پرسش‌نامه «ادراک لیاقت از خود» که دارای ویژگی‌های روان‌سنجی (قابلیت اعتماد و اعتبار) است، مانند پرسش‌نامه هارتر،16 تعریف کرد.
تعریف ناکامی به صورت عملیاتی؛ عبارت از شرایطی است که در آن، فرد برای رسیدن به یک هدف، با مانع برخورد می‌کند. با توجه به تعریف عملیاتی ارائه شده در تحقیق، می‌توان مقیاس اندازه‌گیری متغیر را مشخص کرد.
به اختصار، تعریفی که بر ویژگی‌های قابل مشاهده استوار است. در این بیان، عبارت «قابل مشاهده»، به نکته مهمی در تعریف عملیاتی اشاره دارد. تعریف عملیاتی، فعالیت‌های محقق را در اندازه‌گیری یا دست‌کاری یک متغیر، مشخص می‌سازد و به عبارت دیگر، تعریف عملیاتی، راهنمای محقق در کار و شیوه انجام آن است. محقق ممکن است با یک سری از سازه‌ها مثل یادگیری یا اضطراب، سر و کار داشته باشد؛ قبل از آن که وی بتواند آنها را به صورت تجربی مورد مطالعه قرار دهد، باید تصمیم بگیرد که چه نوع رویدادهای قابل مشاهده‌ای معرّف این سازه‌ها می‌باشند. زمانی که یک مفهوم یا سازه به صورت عملیاتی تعریف شود، نشان‌گر‌ها و اعمالی که بتوانند اطلاعات مربوط به آن مفهوم یا سازه را فراهم کنند، مشخص می‌شوند. تعریف عملیاتی باید طوری انجام پذیرند که اگر پژوهش‌‌گران مختلفی در شرایط مشابه، به اندازه‌گیری سازه یا مفهوم مورد مطالعه بپردازند، نتیجه یکسانی به دست آورند. باید توجه داشت که تعریف عملیاتی سازه‌ها، به آسانی صورت نمی‌گیرد؛ زیرا تنها یک تعریف تجربی از آنها وجود ندارد؛ برای مثال، پرخاش‌گری، در برخی شرایط، آسیب رساندن عمدی به دیگری تعریف می‌شود. محقق موظف است:
در حد امکان از واژ ها و اصطلاحات یکسان، در بیان هر قسمت از تحقیق استفاده نماید تا در کلیة مراحل تحقیق منظور او از به کار بردن واژه و اصطلاحی خاص برای خواننده مشخص و زوشن باشد.
اگر در بیان اهداف، فرض ها یا سئوال های ویژه و نیز در سایر قسمت های تحقیق ناچار به استفاده از واژه ها و اصطلاحات جدیدی است، تعریف آنها را نیز باید در قسمت تعریف واژه ها و اصطلاحات بیاورد.

7. پیش فرضهای تحقیق
در هر تحقیقى پیش فرض هایى وجود دارد که محقق آنها را تلقى به قبول کرده و به عنوان یک اصل پذیرفته و تحقیق را بر پایه آنها قرار مى دهد. وقتى محقق پیش فرض هاى تحقیق را مشخص سازد مى داند که تحقیق را از کجا شروع کند و سؤالات تحقیق و گستره تحقیق را در چه حدى قرار دهد. پیش فرضها یا مفروضات، مجموعه ای از اصول مسلم ، قضایای بنیادین و گزاره هایی هستند که به طور عملیاتی در راستای اهداف تحقیق، مورد پذیرش قرار گرفته اند.مفروضات تحقیق، ماهیت داده ها، تجزیه و تحلیل و تعبیر و تفسیر آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. مفروضات، کل تلاشهای مربوط به تحقیق را تحت تأثیر قرار می دهد. به ویژه می توان گفت که شرح مفروضات به عنوان مبنای تنظیم سؤالات، بیان فرضیه ها و تعبیر و تفسیر داده های حاصل از تحقیق محسوب می شود؛ مفروضات تحقیق، به نتایج به دست آمده از پژوهش، معنا و مفهوم می بخشد و از پیشنهادهای محقق پشتیبانی می کند.
مثال1: هیچ یک از مترجمین سیاسی آگاهی از اینکه کدام مدل در انجام کارشان موثرتر می باشد،ندارند.
(عنوان پروپوزال: بررسی کیفی نمونه های ترجمه شفاهی از انگلیسی به فارسی در ترجمه ی مناظره ها و سخنرانی های سیاسی بر اساس مدل  نظریه تفسیری ترجمه)

. 8روش تحقیق
هدف از بخش این است که اگر سایر محققان قصد تکرار مطالعه را داشته باشند، بتوانند مطابق با آن تمام مراحل کار را تکرار نمایند. در این بخش باید نحوه به دست آوردن نتایج مطالعه شرح داده شود. می تواند بخش مواد و روش ها را حتی قبل از شروع مطالعه هم نوشت و پیشنهاد می شود پس از نگارش عملیات این بخش آن را به یک پژوهشگر مجرب نشان داده تا اشکالات احتمالی آن را برطرف سازد تا به این ترتیب قبل یا حین مطالعه از نقاط ضعف آن مطلع شویم و رفع کنیم چرا که با پایان مطالعه دیگر امکان تصحیح آن وجود ندارد.
یکی از ارکان تحقیق و یا پژوهش که در پروپوزال مطرح می شود، تعیین رویکرد پژوهشی (کیفی یا کمی یا آمیزه ای از هردو) و نوع تحقیق (مثلا تحلیل محتوا) و مراحل انجام آن است. در این مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقیق، مراحل انجام آن را شامل: ابزار گردآوری داده ها، روش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و حجم نمونه ، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها و بالاخره روش های تجزیه و تحلیل داده ها (روش های تحلیل کیفی و کمی) را توضیح می دهد. پس مشخص کنید که چه روش و ابزارهایی برای اندازه گیری و بررسی پژوهش در نظر دارید و اطلاعات مربوط به جامعه آماری و نمونه را مشخص نمایید.
     تحلیل محتوا معمولا برای سنجش تحلیل گفتار یا متن ها استفاده می شود، مثل مقایسه تحلیلی، روزنامه ها، مجلات، نوارها و ...تحلیل محتوا در مقولات مطالب عامیانه، علمی( متون مذهبی، کلامی، ادبی و ...) و تحلیل های کمی و ریاضی.‌ برای بررسی محتوای آشکار پیام های موجود در یک متن می توان از روش تحلیل محتوا استفاده نمود در این قسمت از طرح تحقیق به کارهایی که کارهای انجام گرفته و یا کارهایی که قرار است انجام شود، پرداخته می شود.
و لیست آزمون‌های مورداستفاده را محدود کنید. در نظر داشته باشید که مثلا برای انجام پژوهش های تجربی، تمرکز بر جمع‌آوری داده‌ها مجاز است. روش پژوهش باید شامل جمع‌آوری داده‌های جدید برای تأیید موضوع پژوهش و تجزیه‌وتحلیل نظری نتایج باشد. ساختار پژوهش خود را به دقت توضیح دهید تا روش پژوهشی که انتخاب کردید را توجیه کند.

8.1. ابزار گرد آوری اطلاعات
ابزارهای زیادی برای انجام تحقیق وجود دارند. می توانید پرسشنامه ایجاد کنید یا در کتابخانه ها و سایت های معتبر علمی به تحقیق بپردازید.-به طور روشن شرح داده شود و مناسب‌ترین ابزار باشد.-ابزار با نوع تحقیق هم خوانی داشته باشد.-نحوه بررسی با ابزار مشخص شود. -مراحل و جزئیات به دست آمدن داده‌ها با ابزار شرح داده شود.

8.2 روش گرد آوری اطلاعات
در این قسمت باید براساس اهدافی که تعیین کردیم، و مطالعات قبلی که در این زمینه انجام شده، برای اجرای کارخودمون یک جامعه آماری، حجم نمونه ای مشخص کنیم که براساس داده جمع آوری و سپس تحلیل کنیم.
به منظور گردآوری داده های مورد نیاز درباره (جامعه آماری) می توان یکی از  نمونه گیری  تصادفی ساده: استفاده کرد. در این نمونه گیری به هر یک از افراد جامعه احتمال انتخاب مساوی داده می شود . به عبارت دیگر اگر حجم افراد جامعه N و حجم نمونه راn فرض کنیم ، احتمال انتخاب هر فرد جامعه در نمونه مساوی است . مثلا اگر در یک دبیرستان 400نفری بخواهیم 20 نفر انتخاب کنیم شانس انتخاب هر یک از دانش آموزان این دبیرستان خواهد شد. در این بخش لازم است چگونگی اندازه گیری متغیرها تشریح گردد. لازم است درباره نحوه استفاده از روش های مختلف نوع و جزئیات آن و روش ثبت و قرائت نمونه ها توضیحات کافی ارائه گردد.

8.2. نحوه تحلیل داده ها
چنانچه داده های خاصی به دست آمد یا نمونه برداری هایی انجام شد یا تاثیر متغیری مورد مطالعه قرار گرفت. لازم است روش و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها، روش دسته بندی داده ها، آزمون های آماری یا نوع تغییرات آماری داده ها و .... خطای مطالعه نوع میانگین گیری و ... تشریح گردد.
روش تجزیه باید تحلیل داده‌های به دست آمده از ابزار توضیح داده شود. به طور کلی داده ها نمایانگری از واقعیت ها ، مفاهیم ، یا دستورالعمل ها می باشند. چنانچه داده ها به صورت واژه به توصیف واقعیت ها بپردازد آن ها را داده های کیفی و چنانچه داده ها به صورت عدد و رقم باشد آن ها را داده های کمی گویند .
تنظیم و تحلیل داده های کیفی مستلزم انجام سه فعالیت زیر است.
الف – تلخیص: یعنی خلاصه کردن داده ها .
ب- عرضه : یعنی ظاهر ساختن مجموعه ای سازمان یافته از داده ها، به طوری که به کمک آنها بتوان نتیجه گیری نمود.
ج- نتیجه گیری و تایید: یعنی پژوهشگر از ابتدا به معنای هر رویداد ، به نظم رویدادها ، الگوی وقوع آنها و تبیین آنها و ... پی ببرد و نتایج بدست آمده را با احتیاط عرضه کند ، هرچند در وهله اول ممکن است مبهم به نظر آید ولی به مرور زمان و با پژوهش های دیگر اثبات خواهد شد .
11. منابع 
نحوه درج منابع فارسی در متن
مثال‌هایی از نحوه اشاره به مراجع در متن پایان‌نامه در ذیل آورده می‌شود. 
همان‌طور که حسابی (1357) اشاره کرده است، عامل دما بسیار موثر می‌باشد. نظریه‌ی جونز (1985) نیز این نکته را تصدیق می‌کند. البته بعدها مشخص شد که توجه به عامل دما باید در شرایط کنترل رطوبت صورت گیرد (جهانشاهی، 1374). 
اگر متن یا عبارتی عیناً از یک مرجع، بازنویسی می‌شود، باید آن متن یا عبارت، داخل علامت نقل قول (") بیاید و شماره صفحه نیز در "ارجاع درون متنی" ذکر شود. 
کلیه مراجعی که در متن، مورد اشاره قرار می‌گیرند، باید در فهرست مراجع گنجانده شوند.

راهنمای تنظیم فهرست مراجع
در صورتی که در پایان‌نامه‌ای هم از منابع فارسی و هم انگلیسی استفاده شده باشد برای فهرست‌نویسی منابع:‌
اگر روش هاروارد (الفبایی) به کار رود در پایان‌نامه‌های فارسی ابتدا منابع فارسی و سپس منابع غیرفارسی ذکر می‌شوند و در پایان‌نامه‌های غیرفارسی اول منابع غیرفارسی (به ترتیب الفبایی) و سپس منابع فارسی (به ترتیب الفبایی) فهرست می‌شوند. 
به نکات زیر توجه کنید: 
در کتابخانه لقب‌هایی نظیر "دکتر، مهندس، استاد، علامه، آیت‌الله، حجت‌الاسلام، شیخ، ملا، مولانا و ..." از جلو نام اشخاص حذف می‌شود، مگر اینکه آن لقب جزء نام فرد شده باشد، در ضمن هرگاه ضرورتی برای ذکر لقب و عنوان کسی باشد (مثلاً برای مشخص کردن دو نفر همنام از یکدیگر، می‌توان آن را در داخل پرانتز بعد از نام کوچک ذکر کرد مانند: 
سجادی، ضیاءالدین ....
آخوند خراسانی، محمدکاظم به حسین ...
یوسفی، غلامحسین (دکتر) ...

- نحوه درج منابع در فهرست منابع
در مرجع‌نویسی منابع فارسی روش‌های گوناگونی وجود دارد که برای یکنواختی و هماهنگی بیشتر پایان‌نامه‌های دانشگاه علم و فرهنگ روش ذیل توصیه می‌شود. 
2-1- کتاب
2-1-1- با یک نویسنده (اگر تعداد نویسندگان بیش از یک نفر بود (تا سه نویسنده) مابین آنان نقطه ویرگول (؛) می‌آید.)
غلامحسین‌زاده، غلامحسین. 1379، راهنمای ویرایش، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
سازمان و ناشرانی که نام اختصاری دارند معمولاً از همان کلمه اختصاری به جای نام ناشر استفاده می‌شود
2-1-2- با بیش از سه نویسنده (چهار یا بیشتر)
فرهودی، ابوالحسن و دیگران. 1365، بیماری‌های نقص ایمنی: تشخیص و درمان. ویرایش 2، تهران: علمی. 
چنانچه تعداد پدیدآورندگان بیش از 3 نفر باشد، فقط نام نفر اول ذکر می‌شود و به دنبال آن "و دیگران" اضافه می‌شود.
2-1-3- سازمان به منزله مولف
شرکت سهامی دارو پخش، 1364، دارونامه. ]تهران[.
هرگاه محل نشر از جایی به جز صفحه عنوان، صفحه حقوق اثر، یا موضع دیگری از کتاب به دست آید، آن را در داخل قلاب می‌آورند.
2-1-4- ناظر یا ویرایشگر به منزله مولف
پورجوادی، نصراله. 1365، ویرایشگر. درباره ویرایش، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
2-1-5- ترجمه یک اثر
ویل، یوجین. 1365، فن سناریونویسی. ترجمه پرویز دوایی ]تهران[: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی. 
2-1-6- اثری از یک مولف در مجموعه‌ای از همان مولف
معین، محمد. 1364، مجموعه مقالات. به کوشش مهدخت معین: "حکمت اشراق و فرهنگ ایران". تهران: معین، ج1، ص 379-458.
2-1-7- کتاب چندجلدی با عنوانی عام و عنوان‌های خاص هر جلد
دورانت، ویل. 1365، تاریخ تمدن. ج1: مشرق زمین: گاهواره تمدن. ترجمه احمد آرام و دیگران. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
2-1-8- چاپ‌های بعدی کتاب
عظیمی، سیروس. 1366، اصول روانشناسی عمومی. چ نهم، تهران: دهخدا. 
2-1-9- نقل در نقل
جونز، سرهارفورد. 1356، آخرین روزهای لطفعلی‌خان زند، ترجمه‌ی هما ناطق- جان گرنی. تهران: امیرکبیر. نقل در غلامرضا، ورهرام. 1366، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در عصر زند. تهران: معین. 
2-2- گزارش و مقاله‌ی سمینار
2-2-1- گزارش چاپ شده دارای مولف
نگهبان، عزت‌اله. 1343، گزارش مقدماتی حفریات مارلیک "چراغعلی تپه" هیات حفاری، رودبار 41-1340. تهران: وزارت فرهنگ، اداره کل باستان‌شناسی.
2-2-2- گزارش چاپ شده بدون مولف
گزارش فعالیت‌های ایران در سال هزار و سیصد و پنجاه. 1351، تهران: شورای عالی فرهنگ و هنر. 
2-2-3- گزارش چاپ نشده
"گزارشی از فعالیت دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی درسی پیرامون اصلاح و بازسازی کتاب‌های درسی سال 1360" 1360، تهران: پلی‌کپی. 
2-2-4- مقاله‌ی سمینار (چاپ شده)
حری، عباس. 1366 "مصرف و تولید اطلاعات"، در سمینار نقش اطلاعات علمی و فنی در خدمات دفاع مقدس، 8 و 19 خرداد 1366، مجموعه مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده. تهران: وزارت سپاه، معاونت صنایع خودکفایی، مدیریت تحقیقات و آموزش، مرکز اطلاعات علمی و فنی. 
نام مقاله در داخل گیومه و نام مجله یا مجموعه به صورت ایتالیک حروف‌چینی می‌شود.
2-2-5- مقاله‌ی سمینار (چاپ نشده)
حری، عباس. 1365 "نقش خدمات اطلاعاتی در پیشرفت فرهنگی" در سمینار بررسی تحلیلی موانع و عوامل موثر در پیشرفت‌های فرهنگی، بیرجند، 11-15 اردیبهشت 1365.
برای مقاله‌های چاپ نشده عنوان سمینار به صورت معمولی می‌آید و در مقاله‌های چاپ شده به صورت ایتالیک می‌آید.
2-3- مقاله در نشریه یا مجموعه
2-3-1- مقاله‌ی روزنامه
زالی، محمدرضا. 1361 "چگونه با بیماری یرقان مقابله کنیم؟" کیهان، 17 شهریور. 
2-3-2- مقاله‌ی مجله
عماد خراسانی، نسرین‌دخت. 1368 "نقش کتابخانه در خدمت به توسعه کشاورزی ایران". زیتون. فروردین 1368: 18-19،‌ 49. 
2-3-3- مقاله‌ی دایره‌المعارف (با امضا)
جلالی مقدم، مسعود. "آسوریان". دایره‌المعارف بزرگ اسلامی. ج 1، ص 366-370. 
2-3-4- مقاله‌ی دایره‌المعارف (بی‌امضا)
"کهکشان". دایره‌المعارف فارسی، ج 2، ص 2328-2329. 
2-3-5- مقاله در مجموعه
باواکوت، م. 1369، "نقش کتابخانه‌های ملی در شبکه بین‌المللی اطلاع‌رسانی اسلامی"، ترجمه شیرین تعاونی، در اکمل احسان اغلو و دیگران. شبکه اطلاع‌رسانی در کشورهای اسلامی. تهران:‌ دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ص 41-57. 
2-4- پایان‌نامه
موسوی، شهرآذر. 1366، "تحلیل استنادی مقالات سرگذشت‌نامه". پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران. 
Example:
Allerton, D. J. (1984). Three (or four) levels of word co-occurrence restriction. Lingua, 63, 17-40.
Bahns, J., & Eldaw, M. (1993). Should we teach EFL learners collocations? System, 21(1), 101-114.
Bahns, J. (1993). Lexical collocations: a contrastive view. ELT journal, 47(1), 56-71.
Brown, D. (1974). Advanced vocabulary teaching: The problem of collocation. RELC Journal, 5(2), 1-
11.
Howarth, P. A. (1996). Phraseology in English Academic Writing: Some implications for language 
learning and dictionary making. Max Niemeyer Verlag.
Hsu, J. & C. Chiu (2008). Lexical Collocations and their Relation to Speaking Proficiency of College 
EFL Learners in Taiwan. Asian EFL Journal, 10(1), 181- 204.
Farghal, M, & Obiedant, H. (1995). Collocations: a neglected variable in EFL. IRAL, 33(4), 315-331.
Jianjun W. & Sunihan, R. (2014). An analysis of untranslatability between English and Chinese from 
Intercultural Perspective. Published by Canadian Center of Science and Education. English Language Teaching; 7(4), 44-68.
Jingjing Cui, S. J. (2012). Untranslatability and the method of compensation. Theory and Practice in 
Language Studies, 2(4), 826-830
Kitamura, E. K. (2009). Cultural Untranslatability. Translation Journal. 13(3), 34-66.
Lennon, P. (1996). Getting 'easy' verbs wrong at the advanced level. lRAL, 34(1), 23-36 .
Schmitt, N. (2016). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Taeko, K. (2004).Collocation research based on corpora collected from secondary school textbooks in 
Japan and in the UK. Dialogue, 3, 7-18.
Uchihara, T., & Yanagisawa, A. (2019). Lessons from Western’s symposium on teaching and learning 
vocabulary in another language, Contact 67(6). 68-69
Zughoul, M. R. (1991). Lexical choice: Towards writing problematic word lists. lRAL, 24(1), 45-60.

 12.پیوستها

این بخش مکمل یا اضافی محسوب می گردد و در واقع این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد تا بدون آنکه جریان مقاله را قطع نمایید، اطلاعاتی هرچند غیر ضروری اما روشن سازنده مطالبی که در مقاله گفته شده است را ارائه نمایید. ذکر مطالب ضمیمه اساساً برای درک اصل مقاله لازم نمی باشد.
نمونه اطلاعاتی که در بخش ضمیمه آورده می شود عبارتند از:
ابزارهای سنجش به کاررفته در تحقیق ازجمله پرسشنامه ها و آزمونها، نمونه داده های کیفی برای مثال مشروح پروتکلهای think-aloud، جداول و اشکال فرعی که در متن تحقیق نیامده اند ….
- اگر مقاله ای بیش از یک ضمیمه داشته باشد، هر یک از ضمیمه ها، باید از هم جدا شوند.
پیوست 1
پیوست 2
- در صورتی که قسمت ضمیمه محتوی شکل یا جدول باشد، شماره گذاری آنها به ترتیب جدا از اشکال و جدول های موجود در متن مقاله است.

تهیه و تنظیم: دکتر محبوبه مرشدیان

نظر شما