موضوع : پژوهش | مقاله

سئول در تب بحران اقتصادی

 


دامنه بحران اقتصادی در خاوردور همچنان وسعت مییابد. در این میان کشورهایی مانند ژآپن و کره جنوبی همچنان سعی دارند با گره زدن اقتصاد خود به ایالات متحده آمریکا مثلا ثبات سیاسی خود را تضمین نمایند!این در حالی است که فاصله گرفتن از ایالات متحده و اقتصاد بحران زده ای که داونینگ استریت با آن مواجه است باید در دستور کار مقامات کشورهای خاوردور قرار گیرد. این قاعده ایست که لی میونگ باک رئیس جمهور کره جنوبی همچنان از درک آن عاجز و ناتوان می باشد. نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی منفی چهار ممیز سه دهم درصد بوده است که بدترین شرایط اقتصادی در یازده سال گذشته محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی کره جنوبی دایم در حال کاهش است.
این نخستین بار از سال 1998میلادی است که دولت کره جنوبی وضعیت اقتصادی کشور را بسیار بد توصیف می‌کند. بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرده است نرخ‌های رشد ماهانه و سالانه اقتصادی پایینتر از پیشبینی‌ها بوده و روند نزولی داشته است. این در شرایطی است که دولت کره جنوبی بتازگی از بسته مضاعف محرک اقتصادی 21 میلیارد و 500 میلیون دلاری برای کمک به اقتصاد این کشور خبر داد. برآوردها نشان می‌دهد اقتصاد کره جنوبی گرایش به رکود نشان می‌دهد و هنوز نشانه‌های بهبود اقتصادی مشاهده نشده است.
از سوی دیگر، بانک مرکزی کره جنوبی روز جمعه از کاهش چهار و سه دهم درصدی رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال دو هزار و نه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خبر داد.
این دومین سه ماهه متوالی است که رشد اقتصادی کره جنوبی کاهش می یابد. تولید ناخالص داخلی کره جنوبی در دوازده ماه منتهی به سه ماهه چهارم سال دو هزار و هشت نیز سه و چهار دهم درصد کاهش یافت. این نخستین کاهش سالانه رشد اقتصادی کره جنوبی در یک دهه گذشته است. اقتصاد کره جنوبی در عین حال در سه ماهه نخست سال دو هزار و نه در مقایسه با سه ماهه قبل از ان، در پی ارائه بسته مشوقهای اقتصادی دولت این کشور، رشد یافته که نشان دهنده احتمال بهبود اوضاع اقتصادی است. انعکاس بحران اقتصادی سئول در حجم صادرات و واردات کره جنوبی نیز به ظور کامل قابل مشاهده است.
صادرات کره جنوبی در سه ماهه نخست سال دو هزار و نه منتهی به سی و یکم ماه مارس، چهارده و یک دهم درصد و تولید صنعتی این کشور نیز در این مدت سیزده و نیم درصد کاهش یافت.
دولت و بانک مرکزی کره جنوبی پیش بینی کرده اند که رشد اقتصادی چهارمین اقتصاد بزرگ اسیا در سال دو هزار و نه برای نخستین بار از سال هزار و نهصد و نود و هشت تاکنون بر مبنای سالانه کاهش یابد. در این راستا به نظر می رسد که دولت لی میونگ باک در تجزیه و تحلیل بحران اقتصادی موجود عجولانه و به دور از واقعبینی عمل می کند. دولت کره جنوبی با ارائه بسته مشوقهای اقتصادی از جمله متمم بودجه بیست و یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری، به کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری در این کشور واکنش نشان داده و بانک مرکزی نیز از ماه اکتبر تاکنون نرخ بهره را شش بار کاهش داده و ان را به رقم بی سابقه دو درصد رسانده است. لازم به ذکر است که مشاجره نمایندگان پارلمان کره جنوبی بر سر لایحه پیشنهادی تجارت ازاد با امریکا بالا گرفت و باعث درگیری انان شده است. پس از کشمکش های بسیار سرانجام نمایندگان موافق بررسی این لایحه در صحن پارلمان موفق شدند. مقامات واشنگتن و سئول، توافق گسترش روابط تجاری دوجانبه را دو سال پیش امضاء کردند، با این حال نمایندگان عضو جناح مخالف دولت کره جنوبی تاکنون از طرح و بررسی لایحه تجارت ازاد با امریکا در پارلمان این کشور جلوگیری می کردند. دولت لی میونگ باک روابط نزدیکی با ایالات متحده آمریکا دارد و همین مسئله بحران اقتصادی سئول را پررنگ تر می سازد.


منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۸۸/۰۲/۰۹
نویسنده : احمد جراحی

نظر شما