موضوع : پژوهش | مقاله

بحران مالی اروپا در کمین به زمین زدن اقتصاد فرانسه


بررسی نشان می دهد بحران اقتصادی در قاره سبز بیش از پیش به سمت وخامت پیش می رود. بحرانی که به نظر می رسد پس ازیونان، اسپانیا و ایتالیا به زودی فرانسه را نیز در گیرخواهد ساخت.
'عدم ثبات رتبه اعتبار بانک های فرانسه'، 'بدهی های دولتی' و ' قابل اعتماد بودن یا نبودن سیستم بانکی' این کشور از چالش هایی است که اقتصاد فرانسه را در برابر بحران های مالی جهان ضعیف و شکننده کرده است.

کاهش رتبه بانک های فرانسه
گزارش منتشر شده در سایت تحلیلی ـ خبری 'اسلت' فرانسه حاکی است: حساب های موجود در بانک های فرانسه مملو از اوراق قرضه دولتی منطقه یورو است، ولی این بدهی های دولتی که تا مدت ها بی خطر محسوب می شدند، امروز تبدیل به محصولاتی سمّی و خطرناک شدند.
در گزارش پایگاه خبری اسلت آمده است: رتبه بانک های فرانسه کاهش یافته است. روز دهم اوت 2011، سهام بانک 'سوسیته ژنرال'، یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین بانک های فرانسه کاهش 22 درصدی و 'بی ان پی پاریباس' (BNP Paribas) و 'کردیت اگریکول' فرانسه نیز به ترتیب شاهد سقوط 5/9 و 8/11 درصدی را شاهد بودند. این تحولات نیز تنها یک دلیل داشت و آ ن هم پخش شایعه مشکل نقدینگی بود.
به گزارش اسلت، روز 18 اوت، بانک مرکزی آمریکا با یادآوری فقدان دوام و ماندگاری بانک های اروپایی، بر این آتش دمید. این بانک در هشداری جدید گفت بانک های سوسیته ژنرال 3/12 درصد، کردیت اگریکول 3/7 درصد و بی ان پی پاریباس با کاهش 8/6 درصدی ارزش سهام روبرو شدند.
اسلت درباره ارزش سهام بانک های فرانسه در گزارش خود آورده است: با وجود نتایج تست استرس که دوام موسسات مالی فرانسه را در تابستان امسال در برابر بحران های احتمالی تایید کرد، سایه ای از بی اعتمادی و تردید همچنان بر نهاد های مالی این کشور سایه افکنده است. بنابراین، چطور می شود این تب ناگهانی در بانک های فرانسه را با وجود نتایج به ظاهر رو به رشد توضیح داد؟ در واقع معلوم نیست در شرایط کنونی بانک های فرانسه سرمایه گذاران این کشور در مورد عملیات مالی خود چگونه فکر می کنند؟

تردید بازارها در مورد صلاحیت بانک های فرانسه
به گزارش اسلت، بازارهای مالی جهانی چندان در مورد صلاحیت فرانسه در نگهداری و حفظ رتبه A برای خود و نیز کشورهای جنوب اروپا در مدیریت اوراق قرضه مطمئن نیستند. دراین زمینه شایعات در مورد عدم ثبات رتبه فرانسه همچنان به گوش می رسد.
در این گزارش آمده است: بانک های فرانسه در دست سرمایه گذاران و کارگزارانی است که چندان اعتمادی به وضع موجود ندارند؛ کسانی که کمترین خطر را پذیرفته اند و بیلان (ترازنامه) آن ها پر از بدهی های دولتی این کشور و جامعه اروپاست. این بانک ها قادر هستند عملیات های بانکی نسبتا 'مسحورکننده' ای را در اختیار مشتریان قرار دهند، اما در زمان مدیریت حساب های شخصی از این فرایندها و عملیات بانکی استفاده نمی کنند.
بر اساس این گزارش ؛ً کشورهای حوزه یورو و به ویژه فرانسه بیش از 70 درصد اعتبارات خود را در بخش اوراق قرضه سرمایه گذاری می کنند. بانک های فرانسه همچنین 14 درصد بدهی مالی را در کارنامه خود دارند. با این حال 65 درصد بدهی دولتی فرانسه متعلق به فرانسوی های غیر مقیم است.
چنین به نظر می رسد که با توجه به مقرراتی که درباره مهار و کنترل خطرهای احتمالی به بانک های فرانسه تحمیل شده، آن ها روش های مدیریتی قدیمی تر و محتاطانه تررا برگزینند. با این حال به خوبی می توان آثار کاهش رتبه فرانسه را که عملا پیامدی جز واگذاری گسترده اوراق قرضه دولتی و تضعیف جدی بیلان(ترازنامه) بانک ها ندارد، مشاهده کرد.
بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که موسسات مالی فرانسه تنها با اجتناب از سرمایه گذاری در بخش سهام به عنوان 'محصولی سمّی'، بحران وام های بدون پشتوانه را پشت سر گذرانده اند.

اصرار بر سلامت نشان دادن سیستم بانکی فرانسه
درحالی که گزارشهای مختلف از اوضاع نابسامان مالی- پولی فرانسه منتشر شده است، برخی منابع دیگر دراین کشور گزارشهایی از باثبات بودن این وضعیت در فرانسه ارائه می دهند که از آن جمله می توان به گزارش موسسه ایفوپ دراین خصوص اشاره کرد.
موسسه نظرسنجی 'ایفوپ' فرانسه مطالعاتی را به سفارش سایت 'آتلانتیکو' با موضوع سلامت بانک ها انجام داد که بر اساس آن اکثریت فرانسوی ها سلامت سیستم بانکی فرانسه را در مقابله با تداوم بحران مالی تایید می کنند.
بر اساس این نظرسنجی که در ماه جاری میلادی و در میان جامعه آماری 1009 نفری مردم فرانسه انجام و بر روی سایت ایفوپ منتشر شد، 56درصد فرانسوی ها، اعتماد خود را به سیستم بانکی کشورشان در زمینه مقابله با بحران اعلام کرده و 44 درصد بقیه نظری کاملاً متفاوت داشتند.


منبع: / خبرگزاری / ایرنا ۱۳۹۰/۷/۵

نظر شما