رآل پلیتیک انقلابی لنین و پاسخ به پسامارکیسم
موضوع : پژوهش | کتاب

رآل پلیتیک انقلابی لنین و پاسخ به پسامارکیسم

۱- اثری است از جرج لوکاچ- پاول برانکو کابررا و دیگر نویسندگان به ترجمه ی مسعود امیدی و چاپ انتشارات گل آذین.

کتاب پیش رو مطالعه ای است بر رآل پلیتیک انقلابی لنین که یکی از اصول موفقیت در رهبری انقلاب سوسیالیستی اکتبر ۱۹۱۷ روسیه به شمار می رود و همچنین نقدی است بر دیدگاه های پسامارکسیستی که مدافعان سیستم سرمایه داری از آن ها در قبال فعالان اجتماعی و مخالفان این سیستم بهره می برند.
گزیده ای از کتاب
پسامارکسیسم از جنبه های مختلف مفهوم تجزیه و تحلیل طبقاتی مارکسیسم را مورد تهاجم قرار می دهد. آنها از یک سو ادعا می کنند که مارکسیسم اهمیت برابر و حتی قابل توجه تر هویت های فرهنگی (جنسیت، قومیت) را محو می کند. آنها تحلیل گران طبقاتی را متهم به تقلیل پدیده های اجتماعی به جنبه های اقتصادی یا “ساده سازی اقتصادی” آنها و شکست در توضیح اختلاف های جنسیتی و نژادی در بین طبقات نموده و سپس پیش تر رفته و استدلال می نماید که این “اختلاف” ماهیت سیاست معاصر را تعیین می کنند.

۲- نوشتارهایی از: جرج لوکاچ، پاول بلانکو کابررا و ….
برگردان: مسعود امیدی

یک قرن از انقلاب دوران ساز سوسیالیستی اکتبر ۱۹۱۷ روسیه می گذرد. بی تردید دستاوردها و تاثیرات شگرف آن در بنای جامعه ای نو و مبتنی بر توسعه ی انسانی در قلمروِ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، رهایی بشریت از هیولای فاشیسم، حمایت انترناسیونالیستی از جنبش های کارگران و زحمتکشان و جنبش های رهایی بخش و ضد استعماری و ضد امپریالیستی در سراسر جهان، ایجاد توازن قوای بازدارنده به نفع صلح و ممانعت از یکه تازی ویرانگرانه ی امپریالیسم در مناطق مختلف جهان و… ، بیانگر آنند که انقلاب اکتبر بزرگترین رویداد در حوزه ی تحولات اجتماعی و سیاسی در تاریخ یک قرن اخیر جهان بوده است که چشم انداز واقعی تحولات چشمگیر و امیدبخش را در برابر انسانِ گرفتار در دوگانه ی “بربریت یا سوسیالیسم” گشود. درک این رویداد بدون شناخت اندیشه ی راهنمای آن یعنی اندیشه های لنین غیر ممکن است. اندیشه ای که دستاوردهای آن خواب سرمایه داری جهانی را برآشفت و بر آن داشت تا از هیچ اقدام مخربی برای نابودی کشور شوراها کوتاهی نکند. اما نظریه پردازان سرمایه داری جهانی خوب می دانند تا زمانی که سیستم سرمایه داری با پیامد های فقر، فاصله ی طبقاتی، محرومیت از خدمات اجتماعی ، بیکاری، جنگ، تخریب محیط زیست و… در جهان وجود دارد، اندیشه ی انقلابی سوسیالیستی به عنوان تنها راه رهایی از این بربریت نیز مطرح خواهد بود. آنها خوب می دانند که لنینیسم، مارکسیسم دوران امپریالیسم و انقلاب های کارگری است. از این رو یکی از راه های چاره را در تهی کردن و تحریف مارکسیسم از محتوی انقلابی آن و حمله به لنینیسم در قالب انواع اندیشه های پسامارکسیستی چون”چپ نو”، “سوسالیسم قرن بیست و یکم”، “سوسیالیسم دموکراتیک ” و… می دانند. کتاب حاضر از یک سو مروری است بر مقاله ی پژوهشی بسیار عمیق و ارزشمند جورج لوکاچ در باره رِآل پُلیتیک انقلابی لنین که از بنیان های نظری تعیین کننده در رهبری پیروزمند انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر ۱۹۱۷ روسیه بود و از سوی دیگر تلاشی است در نقد انواع دیدگاه های پسامارکسیستی که با عناوین مختلف از سوی نظریه پردازان مدافع سیستم سرمایه داری جهانی با هدف منحرف کردن فعالان اجتماعی و مخالفان سیستم سرمایه داری به خورد آنها داده می شود.

۳- یکصدسال از انقلاب سوسیالیستی اکتبر ۱۹۱۷ روسیه می گذرد . انقلابی که به استناد پیامدها و تاثیرات شگرف خود چه در بنای جامعه ای نو و مبتنی بر توسعه انسانی در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی چه در شکست فاشیسم و رهایی بشر از چنگال خونین آن چه در حمایت انترناسیونالیستی از جنبش های کارگران و زحمتکشان و جنبش های رهایی بخش و ضد استعماری و ضد امپریالیستیدر سراسر جهان چه در ایجاد توازن قوای بازدارنده به نفع صلح و ممانعت از یکه تازی ویرانگرانه امپریالیسم در مناطق مختلف جهان و…بدون تردید انقلابی دوران ساز و در واقع بزرگترین رویداد در حوزه ی تحولات اجتماعی و سیاسی در تاریخ یک قرن اخیر بود و چشم انداز واقعی تحولات چشم گیر و امید بخش را در برابر انسان گرفتار در دو گانه ی بربریت یا سوسیالیسم گشود.

نظر شما