مرزبندی قومیتی (نهادها قدرت و شبکه‌ها)
موضوع : پژوهش | کتاب

مرزبندی قومیتی (نهادها قدرت و شبکه‌ها)

کتاب «مرزبندي قوميتي: نهادها، قدرت و شبکه‌ها» اثر آندرياس ويمر، از جمله کتاب‌هاي مهم در حوزه مطالعات قوميت‌شناسي و قوم‌گرايي است که در سال 2013 منتشر شد. ويمر در اين کتاب، با رويکردي جديد به بحث قوميت و قوم‌گرايي مي‌پردازد و بر نقش نهادها، قدرت و شبكه‌ها در مرزبندي قومي تاكيد مي‌كند.
ويمر در ابتداي كتاب، به نقد نظريه‌هاي سنتي در حوزه قوميت‌شناسي مي‌پردازد و معتقد است كه اين نظريه‌ها، به جاي تبيين چگونگي شكل‌گيري و تحول قوميت، بيشتر بر تبيين ماهيت قوميت متمركز شده‌اند. ويمر معتقد است كه قوميت، يك پديده اجتماعي است كه در بستر تعاملات اجتماعي شكل مي‌گيرد و به مرور زمان دگرگون مي‌شود.
ويمر سپس به ارائه نظريه خود در مورد مرزبندي قومي مي‌پردازد. وي معتقد است كه مرزبندي قومي، يك فرآيند اجتماعي است كه از طريق آن، گروه‌هاي قومي از يكديگر جدا مي‌شوند. اين فرآيند، از طريق سه عامل نهادها، قدرت و شبكه‌ها صورت مي‌پذيرد.

نهادها: نهادها، نقش مهمي در مرزبندي قومي ايفا مي‌كنند. به عنوان مثال، دولت‌ها، با ارائه امكانات و حمايت‌هاي مختلف به گروه‌هاي قومي خاص، به تقويت هويت قومي آن گروه‌ها كمك مي‌كنند.
قدرت: قدرت، نيز عامل مهمي در مرزبندي قومي است. گروه‌هاي قومي قدرتمند، از طريق اعمال قدرت خود، به مرزبندي قومي كمك مي‌كنند. به عنوان مثال، گروه‌هاي قومي غالب، اغلب از طريق اعمال قدرت خود، به حذف و سركوب گروه‌هاي قومي اقلیت مي‌پردازند.
شبكه‌ها: شبكه‌ها، نيز نقش مهمي در مرزبندي قومي ايفا مي‌كنند. شبكه‌هاي قومي، افراد و گروه‌هاي قومي را به يكديگر متصل مي‌كنند و به تقويت احساس تعلق قومي آنها كمك مي‌كنند.

ويمر در ادامه كتاب، به بررسي نقش عوامل فوق در مرزبندي قومي در جوامع مختلف مي‌پردازد. وي به عنوان مثال، به بررسي نقش دولت در مرزبندي قومي در جوامع اروپايي، نقش قدرت در مرزبندي قومي در جوامع آسيايي و نقش شبكه‌ها در مرزبندي قومي در جوامع آفریقایی می‌پردازد.
کتاب «مرزبندي قوميتي: نهادها، قدرت و شبکه‌ها» اثر آندرياس ويمر، کتابی مهم و تأثیرگذار در حوزه مطالعات قوميت‌شناسي و قوم‌گرايي است که به ارائه نظريه‌اي جديد در مورد مرزبندي قومي مي‌پردازد. اين کتاب، براي پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعات قومي‌گرايي، ضروری است.
در ادامه، به برخی از نکات مهمی که ویمر در کتاب خود به آنها اشاره می‌کند، اشاره می‌شود:

مرزبندی قومی، یک فرآیند پویا و متغیر است.
مرزهای قومی، لزوماً بر اساس واقعیت‌های عینی شکل نمی‌گیرند، بلکه می‌توانند بر اساس تفسیرها و برداشت‌های گروه‌های قومی مختلف شکل بگیرند.
مرزبندی قومی، می‌تواند به شکل‌گیری و تشدید تنش‌ها و درگیری‌های قومی منجر شود.

ویمر معتقد است که مرزبندی قومی، یک پدیده پیچیده است که نمی‌توان آن را به سادگی با تکیه بر یک عامل توضیح داد. بلکه، عوامل مختلفی از جمله نهادها، قدرت و شبكه‌ها، در شکل‌گیری و تحول مرزهای قومی نقش دارند.

مهیار موسوی

نظر شما