موضوع : دانشنامه | ح

علی خوشنویس‌زاده اصفهانی


زندگی‌نامه
سال 1327 در اصفهان متولد شد. هنر سوخت در خانواده‌شان موروثی بود و پدرش مرحوم حسین خوشنویس‌زاده اصفهانی و جد او در حوزه هنر، علم و اجتهاد و به‌خصوص هنر سوخت مشغول بوده‌اند. او نیز از ۱۳ سالگی این هنر را شروع کرد. اولین استادش پدرش بود. سپس نزد استاد حاج مصورالملکی، نگارگری و نقاشی آموخت و در محضر اساتیدی چون محمد تجویدی، حسین بهزاد و حسن زرین‌خط، خوشنویسی را آموزش دید.

تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در دارالفنون تهران گذراند و پس از اتمام تحصیلات آکادمیک و خدمت نظام وظیفه در تهران، سال 13۴۹ به زادگاه خود اصفهان بازگشت و آموختن هنر سوخت را ادامه داد. اولین تابلوی مستقل خود را در سی سالگی به ثمر رساند. آن زمان پدرش در قید حیات بود و هنگامی که تابلو را دید اشک شوق ریخت.

علی خوشنویس‌زاده اصفهانی اکنون یکی از استادان هنر سوخت است که تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج  کشور شرکت و بیش از ۱۰۰ لوح تقدیر دریافت کرده است. او در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ تأیید مهر اصالت از سازمان جهانی یونسکو شد. آثارش در مجموعه‌های شخصی و موزه‌های ملی موجود است.

استاد خوشنویس‌زاده در بیش از۶۰ پایان‌نامه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با موضوع هنر سوخت، به عنوان استاد راهنما و مشاور فعالیت کرده و کتابی در زمینه این هنر با عنوان «پیدایش و سیر تحول و تکامل هنر سوخت» تألیف کرده است.

حدود ۳۰ سال است که در دانشگاه هنر، دانشگاه نقش جهان و در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مشغول تدریس است و در این مدت بیش از ۷۰۰ هنرجو را تعلیم داده است. او گاهی اوقات در کارگاه خصوصی‌اش برای هنرجویانی که خیلی مستعد باشند آموزش می‌گذارد.

در خلق آثارش پیرو مکتب صفوی است و به همه دانشجویان و هنرجویانش هم این مکتب را توصیه می‌کند؛ زیرا عقیده دارد هنر نگارگری و نقاشی در مکتب صفویه به کمال می‌رسد.

استاد علی خوشنویس‌زاده اصفهانی مدرک درجه یک هنری دارد و از سال 1397 عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.


منبع: موسسه هنرمندان پیشکسوت

 

نظر شما