عواقب اختلال کم توجهی و بیش فعالی
موضوع : جامعه | سبک زندگی

عواقب اختلال کم توجهی و بیش فعالی

اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال رشد مغز است که در دوران کودکی شروع می شود و اغلب در بزرگسالی نیز ادامه می یابد. علائم ADHD در بزرگسالان ممکن است متفاوت از علائم کودکان باشد، اما در نهایت بر توانایی فرد در توجه، تمرکز، سازماندهی و کنترل تکانه ها تأثیر می گذارد.
علائم ADHD در بزرگسالان عبارتند از:

مشکل در سازماندهی و الویت بندی کارها: افراد مبتلا به ADHD ممکن است در سازماندهی و الویت بندی کارهای خود مشکل داشته باشند. آنها ممکن است فراموش کنند که کارها را انجام دهند، یا ممکن است به کارهایی که اهمیت کمتری دارند توجه کنند.
مشکل در شروع کردن کارها: افراد مبتلا به ADHD ممکن است در شروع کردن کارها مشکل داشته باشند. آنها ممکن است احساس خستگی یا بی انگیزگی کنند، یا ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود.
مشکل در به اتمام رساندن کارها: افراد مبتلا به ADHD ممکن است در به اتمام رساندن کارها مشکل داشته باشند. آنها ممکن است از یک کار به کار دیگر پرش کنند، یا ممکن است انگیزه خود را برای ادامه کار از دست بدهند.
تمایل به گفتن هر آنچه که به ذهن می رسد: افراد مبتلا به ADHD ممکن است تمایل داشته باشند هر آنچه که به ذهنشان می رسد را بدون فکر کردن به عواقب آن بیان کنند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در روابط شخصی و حرفه ای شود.
احساس خستگی: افراد مبتلا به ADHD ممکن است احساس خستگی کنند، حتی اگر به اندازه کافی بخوابند. این امر می تواند ناشی از تلاش ذهنی زیادی باشد که برای تمرکز و توجه لازم است.
تحمل کم ناکامی: افراد مبتلا به ADHD ممکن است تحمل کم ناکامی داشته باشند. آنها ممکن است به راحتی از دست بدهند و از تلاش برای انجام کاری که دشوار است منصرف شوند.
خرج کردن تکانشی پول: افراد مبتلا به ADHD ممکن است تمایل به خرج کردن تکانشی پول داشته باشند. آنها ممکن است بدون فکر کردن به عواقب مالی آن، پول خود را خرج کنند.
تمایل به رفتار اعتیادی: افراد مبتلا به ADHD ممکن است بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به رفتارهای اعتیادی مانند الکل، مواد مخدر و شرط بندی باشند.

اگر فکر می کنید ممکن است ADHD داشته باشید، مهم است که با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. تشخیص و درمان زودهنگام می تواند به شما کمک کند تا با علائم خود کنار بیایید و زندگی سالم و موفقی داشته باشید.
در اینجا چند نکته برای کمک به افراد مبتلا به ADHD در بزرگسالی آورده شده است:

یک برنامه ریزی منظم داشته باشید: برنامه ریزی منظم می تواند به شما کمک کند تا کارهای خود را سازماندهی کنید و از فراموش کردن آنها جلوگیری کنید.
وظایف خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید: تقسیم وظایف بزرگ به بخش های کوچکتر می تواند آنها را قابل کنترل تر کند.
مکان های آرامی برای کار پیدا کنید: مکان های آرام به شما کمک می کنند تا تمرکز کنید و از حواس پرتی ها دور بمانید.
از تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنید: تکنیک های مدیریت استرس می تواند به شما کمک کند تا با استرس و اضطراب ناشی از ADHD کنار بیایید.
از حمایت دیگران استفاده کنید: صحبت کردن با دوستان، خانواده یا یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا احساس تنهایی نکنید و از حمایت آنها برخوردار شوید.

نظر شما