درگیری لفظی کم‌سابقه نمایندگان کره شمالی و ایالات متحده در نشست شورای امنیت
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

درگیری لفظی کم‌سابقه نمایندگان کره شمالی و ایالات متحده در نشست شورای امنیت

روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگان دو کشور ایالات متحده آمریکا و کره شمالی بر سر اولین پرتاب «ماهواره جاسوسی» پیونگ یانگ و افزایش تنش‌ها در منطقه، در اقدامی کم‌سابقه اقدام به جدال لفظی کردند.
در این نشست، لی جونگ هو، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، آمریکا را به «توطئه» علیه کشورش متهم کرد و گفت که پرتاب ماهواره جاسوسی پیونگ یانگ «کاملاً قانونی» بوده است. او همچنین از آمریکا خواست که «سیاست خصمانه» خود علیه کره شمالی را متوقف کند.
در مقابل، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی را «نقض قطعنامه‌های شورای امنیت» خواند و گفت که این اقدام «تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی» است. او همچنین از کره شمالی خواست که «به مسیر دیپلماسی» بازگردد.
این جدال لفظی که به مدت بیش از یک ساعت به طول انجامید، از جمله درگیری‌های لفظی میان نمایندگان دو کشور بر سر اتهامات «تروریسم دولتی» و «نقض حقوق بشر» بود. این جدال لفظی که در سطح شورای امنیت سازمان ملل بی‌سابقه بود، نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها میان دو کشور است.
پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی در روز ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ انجام شد. این پرتاب که از پایگاه سانگ‌نام در استان شمالی هاماگیونگ صورت گرفت، با محکومیت کشورهای غربی و سازمان ملل مواجه شد.
کره شمالی پیش از این نیز سابقه پرتاب ماهواره‌های نظامی و بالستیک را داشته است. این کشور در سال ۲۰۱۷، یک موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرد که می‌توانست به ایالات متحده برسد. این آزمایش واکنش‌های شدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی به همراه داشت.
در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای کاهش تنش‌ها میان کره شمالی و ایالات متحده انجام شده است. با این حال، این تلاش‌ها تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

نظر شما