ساآکاشویلی، رئیس جمهور انقلاب مخملین
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

ساآکاشویلی، رئیس جمهور انقلاب مخملین

روزنامه شرق، سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۲ - ۱۳ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۶ ژانویه ۲۰۰۴

«میخائیل ساآکاشویلی»، حقوق دان ۳۶ ساله ای که ۴۵ روز پیش توانست با رهبری اعتراض ها علیه «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور پیشین و برکنار شده گرجستان، وی را از قدرت برکنار کند، روز گذشته پس از مشاهده آرای کسب شده پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته این کشور اعلام کرد.

خبرگزاری قفقاز پرس روز گذشته اعلام کرد که شمارش آرای اخذ شده نشان می دهد که میخائیل ساآکاشویلی موفق به کسب ۹۵درصد از این آرا شده است.

ساآکاشویلی با شعار انتخاباتی مبارزه علیه فساد توانست بر ۶ رقیب خود در رأی گیری روز یکشنبه به پیروزی برسد. شعاری که تظاهرات ها علیه دولت شواردنادزه را به «انقلاب گل سرخ» تبدیل کرد. ساآکاشویلی که از دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شده و چند سالی برای یک شرکت حقوقی در نیویورک کار کرده است، وعده داده است که اقدامات سختگیرانه ای را علیه فساد در این کشور به اجرا خواهد گذاشت و اقتصاد این کشور را که در دهه ۹۰ پس از سقوط اتحاد شوروی، فرو پاشید، بار دیگر احیا می کند. گرجستان همچنین در دهه ۹۰ شاهد دو جنگ داخلی در مناطق جدایی طلب بوده و باج خواهی و آدم ربایی در این کشور بسیار رواج یافته و روابط تفلیس با مسکو نیز مخدوش شده است.

روز یکشنبه در پایتخت گرجستان رأی دهندگان نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز خوشبینی می کردند، برخی نیز با گل سرخ در دست برای رأی دادن در حوزه های انتخاباتی حاضر شدند و بدین ترتیب خاطره گل های سرخی را که میان تظاهرکنندگان و پلیس در بحبوحه برکناری شواردنادزه ردوبدل شد، زنده کردند.حدود ۷/۱ میلیون نفر پیش از برگزاری این انتخابات برای رأی دادن در حوزه های انتخابی ثبت نام کرده بودند، اما از آنجایی که هیچ مرکز اطلاعاتی موثقی در مورد تعداد افراد ساکن در این کشور وجود ندارد، کسانی هم که نامشان در فهرست افراد ثبت نام شده نبود، اجازه یافتند در رأی گیری شرکت کنند. با این حال اقداماتی برای جلوگیری از رأی دادن بیش از یک بار رأی دهندگان در حوزه های رأی گیری به مورد اجرا گذاشته شد و شرکت کنندگان در انتخابات آرای خود را در پاکت هایی مشخص قرارداده و در جعبه های پلاستیکی شفاف ریختند. به دلیل اینکه گرجستان از سیستم ضعیف اطلاع رسانی و ارتباطی رنج می برد، انتظار می رود که اعلام نتایج قطعی تا روز چهارشنبه به تأخیر افتد. با این حال کمیته مرکز انتخاباتی اعلام کرد که تمام ۷/۱ میلیون رأی دهنده ثبت نام شده در انتخابات شرکت کرده و آرای خود را به صندوق ها ریخته اند. این بدان معنا است که ۵۰ درصد از واجدین شرایط رأی دهی در انتخابات شرکت کرده اند.براساس گزارش های رسیده بیش از ۵۰۰ ناظر بین المللی برای نظارت بر روند رأی گیری در این انتخابات و جلوگیری از تقلب های احتمالی به این کشور سفر کرده بودند. تاکنون هیچ مورد خلافی از سوی این ناظران گزارش نشده است و از قرار معلوم انتخابات روز یکشنبه گرجستان از نگاه جهانیان در محیطی سالم برگزار شده است.جمهوری های خود خوانده آبخازیا و اوستیای جنوبی از شرکت در این انتخابات خودداری کردند و در جمهوری خودمختار آجاریا نیز تعداد کمتری در پای صندوق های رأی حاضر شدند. «اصلان آباشیدزه»، رهبر جمهوری خودمختار آجاریا اعلام کرد که ریاست جمهوری ساآکاشویلی، رهبر جنبش ملی گرایان را به رسمیت نخواهد شناخت. حزب متبوع وی نیز شرکت در این انتخابات را تحریم کرد. آباشیدزه فقط چند روز پیش تمایل خود را به برگزاری انتخابات اعلام کرد. با این حال طرفداران آباشیدزه همچنان از شرکت در انتخابات روز یکشنبه سرباز زدند. این در حالی بود که شواردنادزه در این انتخابات شرکت کرده و رأی خود را به یکی از صندوق ها انداخت. وی در پاسخ به خبرنگاران پیرامون اعلام نظرش در مورد ساآکاشویلی از وی با نام کوچکش یاد کرد و گفت: «آرزو داشتم انرژی و توان او را داشتم... میشا در برقراری ارتباط خوب با مردم بسیار با استعداد است.»میخائیل ساآکاشویلی که توانست با برکناری مسالمت آمیز ادوارد شواردنادزه، انقلاب مخملی را با موفقیت شکل دهد، با وجودی که هم اکنون رقیب نیرومندی پیش روی خود نمی بیند، برای نگرانی دلایل کافی دارد. ساآکاشویلی روز گذشته در پی اعلام پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان نخستین اقدام پس از به دست گرفتن قدرت را در این کشور بازسازی نهادها برشمرد و گفت که قصد دارد با فساد مبارزه کند و نهادهای ویژه انتظامی تشکیل دهد. وی یکی دیگر از اهداف خود را تبدیل کردن گرجستان به کشوری جذاب تر برای سرمایه گذاران بین المللی ذکر کرد.

به نظر می رسد که ساآکاشویلی در صورت کسب آرای لازم و سپس سوگند ریاست جمهوری تنها امتیازی که در مقایسه با خلف خود توانسته است برای خود کسب کند در واقع حمایت مردمی در حوزه مرکزی گرجستان است. جمهوری  های سرکش اوستیای جنوبی و آبخازی که حدود سی درصد جمعیت این کشور را دارند در این رأی گیری شرکت نکرده و بدین ترتیب مشروعیت حکومت وی را در این جمهوری ها باتردید مواجه کرده اند. اگر بخواهیم از مسئله فساد در ساختار حکومتی گرجستان به عنوان معضل مشترک بعد و قبل از آغاز زمامداری ساآکاشویلی فاکتور بگیریم، مسئله ای که هم اکنون بیش از هر زمانی دیگر به معضلی بزرگ برای دولت گرجستان تبدیل شده است، ایجاد تعادل در روابط این کشور با روسیه و غرب است. اگرچه ساآکاشویلی بلافاصله پس از سقوط شواردنادزه تندترین شعارها را علیه سیاست های روسیه به کار برد، با این حال هم اکنون و پس از ابراز تمایل جمهوری های سرکش گرجستان به نزدیکی بیشتر به روسیه، لحن وی در مورد سیاست های کشور قدرتمند همسایه بسیار معتدل تر شده است. او حتی خواستار توسعه همکاری ها براساس اصل برابری و احترام متقابل است. بدین ترتیب به نظر می رسد عمده ترین چالش ساآکاشویلی دستیابی به یک نقطه تعادل در رقابت مسکو و غرب، در رأس آن آمریکا، برای دستیابی به حوزه نفوذ گسترده تر در قفقاز است. رقابتی که پس از تحولات اخیر در گرجستان شکل آشکارتری به خود گرفته و به نظر می رسد که طی سال های آینده گرم تر شود.

نظر شما