آیا عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا رویایی بیش نیست؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

آیا عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا رویایی بیش نیست؟

رویای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا، رویایی است که تحقق آن در کوتاه مدت میسر به نظر نمی‌رسد. دلایل این امر عبارتند از:

عقب‌نشینی حزب حاکم در زمینه اصلاحات مدنظر اتحادیه اروپا

همانطور که اشاره کردید، حزب حاکم در گرجستان، حزب «رویای گرجستان»، رسما از عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت می‌کند، اما در عمل، عقب‌نشینی‌هایی در زمینه انجام اصلاحات مدنظر اتحادیه اروپا داشته است. این اصلاحات شامل مبارزه با فساد، استقلال قوه قضائیه، ایجاد فضای سیاسی رقابتی با رفع سلطه ثروتمندان بر سیاست، و غیره می‌شوند.
عقب‌نشینی حزب حاکم در زمینه اصلاحات، باعث شده است که اتحادیه اروپا نسبت به مصمم بودن این حزب برای پیوستن به اتحادیه، تردید کند. در نتیجه، اتحادیه اروپا در ماه ژوئن ۲۰۲۳، به گرجستان وضعیت نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا را اعطا نکرد، بلکه آن را به انجام اصلاحات بیشتر مشروط کرد.

بحران سیاسی در گرجستان

بحران سیاسی در گرجستان، یکی دیگر از دلایلی است که تحقق رویای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را در کوتاه مدت دشوار می‌کند. در ماه نوامبر ۲۰۲۲، انتخابات پارلمانی در گرجستان برگزار شد که با اعتراضات گسترده مخالفان همراه بود. مخالفان معتقد بودند که انتخابات، تقلب‌آمیز بوده و حزب حاکم، برنده آن شده است.
بحران سیاسی، باعث شده است که دولت گرجستان، تمرکز خود را بر اصلاحات مورد نیاز برای پیوستن به اتحادیه اروپا، از دست بدهد. این امر نیز بر شانس گرجستان برای کسب وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا، تأثیر منفی گذاشته است.

تأثیر جنگ اوکراین

جنگ اوکراین نیز، یکی دیگر از عواملی است که بر روند عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا، تأثیر گذاشته است. اتحادیه اروپا، در حال حاضر، توجه خود را بر حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه متمرکز کرده است. در نتیجه، زمان و منابع کمتری برای رسیدگی به درخواست عضویت گرجستان، اختصاص داده است.
با توجه به دلایل ذکر شده، به نظر می‌رسد که تحقق رویای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا، در کوتاه مدت میسر نباشد. این کشور باید در زمینه اصلاحات مدنظر اتحادیه اروپا، پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد و بحران سیاسی خود را حل کند تا بتواند شانس خود را برای کسب وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا، افزایش دهد.

نظر شما