موضوع : پژوهش | مقاله

بررسی رابطه کمال گرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان در شهر تهران

چکیده:
کمال گرایی والدین یکی از عوامل مهم در شکل گیری شخصیت و رفتار فرزندان است. مطالعات نشان داده اند که کمال گرایی والدین می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان داشته باشد.
هدف از این تحقیق بررسی رابطه کمال گرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان در شهر تهران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که تعداد آنها 30000 نفر بود. از این تعداد، 200 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه کمال گرایی والدین و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.
نتایج نشان داد که بین کمال گرایی والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. به عبارت دیگر، کمال گرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه مستقیم دارد. این رابطه در مورد کمال گرایی پدران بیشتر از مادران بود.
مقدمه:
کمال گرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتی تعریف می شود که با تمایل فرد به بی عیب و نقص بودن، تلاش برای کسب موفقیت های چشمگیر و ترس از شکست مشخص می شود. کمال گرایی می تواند به دو شکل مثبت و منفی بروز کند. کمال گرایی مثبت با تلاش و پشتکار برای دستیابی به اهداف همراه است، در حالی که کمال گرایی منفی با اضطراب، افسردگی و احساس نارضایتی همراه است.
کمال گرایی والدین می تواند تأثیرات مختلفی بر فرزندان داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که کمال گرایی والدین می تواند تأثیرات مثبتی مانند تلاش بیشتر فرزندان برای موفقیت، انگیزه بیشتر برای یادگیری و اعتماد به نفس بیشتر فرزندان داشته باشد. همچنین، کمال گرایی والدین می تواند تأثیرات منفی ای مانند افزایش اضطراب و استرس فرزندان، کاهش رضایت از زندگی فرزندان و افزایش احتمال ابتلای فرزندان به اختلالات روانی داشته باشد.
پیشینه پژوهش:
مطالعات متعددی در زمینه رابطه کمال گرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که کمال گرایی والدین می تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان داشته باشد.
در یک مطالعه، محققان دریافتند که کمال گرایی والدین با نمرات بالاتر دانش آموزان در آزمون های تحصیلی مرتبط است. در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که کمال گرایی والدین با تلاش بیشتر دانش آموزان برای یادگیری و کسب موفقیت مرتبط است. در مطالعه ای دیگر، محققان دریافتند که کمال گرایی والدین با اعتماد به نفس بیشتر دانش آموزان مرتبط است.
روش پژوهش:
این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که تعداد آنها 30000 نفر بود. از این تعداد، 200 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه کمال گرایی والدین و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی استفاده شد. پرسشنامه کمال گرایی والدین شامل 40 سوال بود که کمال گرایی والدین را در دو بعد مثبت و منفی اندازه گیری می کرد. پرسشنامه پیشرفت تحصیلی شامل 10 سوال بود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در یک دوره زمانی مشخص اندازه گیری می کرد.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها:
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین کمال گرایی والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. به عبارت دیگر، کمال گرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه مستقیم دارد. این رابطه در مورد کمال گرایی پدران بیشتر از مادران بود.
بحث و نتیجه گیری:
نتایج این تحقیق نشان می دهد که کمال گرایی والدین می تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان داشته باشد. این تأثیرات می تواند ناشی از تلاش بیشتر فرزندان برای موفقیت، انگیزه بیشتر برای یادگیری و اعتماد به نفس بیشتر فرزندان باشد.
با این حال، لازم به ذکر است که کمال گرایی والدین می تواند تأثیرات منفی ای نیز بر فرزندان داشته باشد. بنابراین، والدین باید در هنگام پرورش فرزندان خود، به میزان کمال گرایی خود توجه داشته باشند و از ایجاد کمال گرایی افراطی در فرزندان خود جلوگیری کنند.
پیشنهاد ها:
با توجه به نتایج این تحقیق، پیشنهاد می شود که والدین برای کمک به فرزندان خود برای پیشرفت تحصیلی، موارد زیر

نظر شما